دکتر الهام‌ جهانگیر در گفتگوی اختصاصی با عصرآزادی: احتمال ارتباط افزایش ابتلا به کرونر قلبی با خشم مزمن

عصر آزادی آنلاین/ حامد پورمند

مدیر مرکز خدمات مشاوره و روانشناختی باران در رابطه با مشکلاتی که حالت هیجانی خشم در رفتار و روان انسان ایجاد می کند توضیحاتی را ارائه نمود.

به گزارش خبرنگار عصر آزادی، الهام جهانگیر در رابطه با حالت هیجانی خشم و اثراتی که در رفتار انسان سبب می شود گفت: در روانشناسی خشم هیجان غلطی نیست ولی همیشه باید پیامدهای احتمالی آن را در نظر گرفته و بررسی نمائیم، وی ادامه داد: باید در نظر بگیریم که اگر این واکنش را در این موقعیت انجام دهیم چه عواقبی را در پی خواهد داشت.

 مشاور روانشناسی دانشگاه سراسری کلان شهر تبریز با بیان این که واکنش های مناسبی در برابر خشم می توانیم انجام دهیم ابراز کرد: جسارتمندانه رفتار کردن ، بدون عصابانیت از خود دفاع کردن و  ترک محیط اگر چنانچه قادربه تغییر موقعیت نیستیم از بهترین تصمیم ها در لحظه خشم هست.

مدرس دانشگاه آزاد کلان شهر تبریز یادآور شد: خشم و خصومت مزمن احتمال ابتلا به بیماری کرونر قلبی، عروقی و سایر بیماری ها را فراهم می آورد.

مدیر مرکز مشاوره باران با تذکّر این موضوع که برخی افراد فکر می‌کنند که بهتر است برای این که از شرّ این خشم خلاص شویم به شدت آن را ابراز کنیم تا باعث تخلیه هیجانی شویم و به آرامش برسیم افزود: تجربه نشان داده تخلیه هیجانی باعث تقویت خشم می گردد و عکس العمل بد، رفتار نامناسب طرف مقابل را به همراه خواهد داشت و تبدیل به مشکل بزرگتر خواهد شد و  وضعیت بیش از پیش بدتر خواهد شد.

مشاور بیمارستان ولیعصر کلان شهر تبریز بیان کرد: این حس که باید دیگران تغییر کنند تا خشم ما کمتر گردد چون آنها باعث عصبانیت ما می شود تفکّر و باور غلطی می باشد  که باید تغییرش دهیم.وی عنو.ان نمود: اگر طبق این باور حرکت کنیم نه تنها خشم ما کم نمی شود بلکه از تغییر شرایط نیز به مرور زمان نا امید می شویم لذا باید این تلقین را که دیگران باعث عصبانیت ما می شوند را کنار بگذاریم.

مشاور دانشگاه سراسری کلان شهر تبریز با ذکر این نکته که خودگویی های ما در موقعیت تعین کننده نوع واکنش ما هستند، این گونه بیان کرد: خودگویی های منفی باعث احساس خشم فرد می شود و می توان این گونه فکر کرد که منتظر بودن سخت است اما همه مردم شرایط من را دارند و با آرامش بهتر می توان مشکل را حل نمود، وی افزود: رابطه علی و معلولی افکار و احساسات را پیدا کردن و متوجه شدن به این که طغیان خشم حاصل افکار ما درباره آن موقعیت است و نه اینکه صرف موقعیت باعث ناراحتی ما میشود بسیار کمک کننده هست.

الهام جهانگیر مطرح کرد: خشم می تواند به اشکال مختلف از قبیل خفیف، شدید و ویرانگر و  یابه صورت غیر مستقیم، انتقام گیری و کناره گیری در بعضی افراد ابراز شود، وی گفت: گاهی اوقات به جای این که حل مشکل و ابراز مناسب احساسات را داشته باشیم از موقعیت کناره گیری می کنیم و یا با حالت قهر و غصب رابطه را تمام می کنیم یا محل را ترک می کنیم، این مشاور بیمارستان ولیعصر کلان شهر تبریز عنوان کرد:  گاهی اوقات نیز از ابراز خشم به بعضی افراد اکراه داریم مثلا از دست همسرمان عصبانی هستیم اما نمی توانیم آن را ابراز کنیم و به جای آن از دستپختش ایراد می گیریم و یا کنایه می زنیم.

وی در پایان گفت: خشم نوعی هیجان است که در سه حوزه رخ می دهد، زمانی که در راه رسیدن به هدف مهم مانع یا سدی ایجاد می شود یا وقتی که قوانین شخصی ما زیر پا گذاشته می شود و در نهایت وقتی احساس ارزشمندی ما تحقیر می شود ما دچار نوعی خشم می گردیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.