✔️استانی که زمانی دروازه اروپا بود امروز در بن بست قرار گرفته است

استاندار آذربایجان شرقی در واپسین روزهای مدیریت خود در بین خبرنگاران حضور یافت؛ محمدرضا پورمحمدی: وقت کم بود!

رسانه یک دانشگاه است و به توسعه فرهنگی می‌پردازد و می تواند مهمترین متولی حوزه فرهنگ باشد

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

استاندار آذربایجان شرقی به بهانه گرامیداشت روز خبرنگار در بین آنها حضور یافت به سوالات اصحاب رسانه استان پاسخ داد تا در واپسین روزهای حضور خود در عمارت ایالتی، خاطره خوشی را برجای بگذارد اما مباحث از حوزه رسانه خارج شد و به مشکلات دولت در منطقه کشید.

محمدرضا پورمحمدی قبول کرد که فرهنگستان زبان تورکی که در قالب بنیاد راه اندازی گردید در حد انتظار نیست و تنها ابراز امیدواری کرد تا این وعده دولت قبل، جایگاه خود را تثبیت کرده و این درخت ریشه بدواند!

وی با بیان اینکه شرمنده‌ایم که نتوانستیم کاری برای خبرنگاران انجام دهیم گفت: از سختی‌های زندگی و اشتغال خبرنگاران و فعالیت ایثارگرانه آن‌ها آگاه بوده و تاحدی متوجه هستیم که فعالان این حوزه، از جان خود مایه می‌گذارند و حتی در دوران شیوع کرونا، وقوع سیل، زلزله و غیره همواره در کنار مردم هستند.

او در طول این نشست، برخی از کاستی های استانداری در قبال رسیدگی به امور خبرنگاران را قبول کرد و از آنان عذرخواهی نمود و در مقابل برخی از انتقادات تند اهالی رسانه نیز خندید که ماحصل آن از نظرتان می گذرد؛

▪️باید از تجربه برخورد با ماهواره و ویدئو برای مقابله با اینترنت درس گرفت!

 

خبرنگاران خودشان اهل درد هستند، امروزه رسانه یک دانشگاه است و به توسعه فرهنگی می‌پردازد و می تواند مهمترین متولی حوزه فرهنگ باشد.

تجربه برخورد با ماهواره و ویدئو نشان داد که محدودسازی اینترنت نیز راه به جایی نخواهد برد و باید از طریق روشنگری به اصلاح آن پرداخت.

▪️برای هر نوع کوتاهی در قبال رسانه‌های آذربایجان‌ شرقی عذرخواهی می کنم!

 

روند رشد رسانه های آذربایجان شرقی با یک مسیر رو به رشد مواجه است اما باید بسترهای لازم جهت تحکیم و استحکام بنیه رسانه ها انجام گیرد.

اگر هر نوع کوتاهی در قبال رسانه‌های آذربایجان‌ شرقی از طرف ما بود قبول کرده و پوزش می طلبم اما باید تشکل‌های رسانه‌ای نیز از طریق پیگیری های مداوم، ما را بر آن می داشتند تا از وزارتخانه های مربوطه حمایت‌های رسانه‌ای را عملیاتی سازیم.

یک بار گفتم که روزنامه سراسری به معنای واقعی در آذربایجان شرقی نداریم اما مدیران رسانه ها گفتند ۱۳ روزنامه سراسری داریم و یک به یک به این قضیه اعتراض کردند، اما برای تحقق این مهم باید با وحدت رسانه‌ای پیش رفت.

▪️برای دارندگان دیپلم در شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی کار فراهم است!

 

دانشگاه‌ها تنها محلی هستند که بدون هدف در حال حرکت بوده و تنها به صدور فارغ التحصیلان بیکار می پردازند اما عدم استخدام جوانان، علت‌های مختلف دیگری نیز دارد که کمبود بودجه یکی از این عوامل است به طوری ‌که گاه بودجه‌ جاری دستگاه‌ها کفاف پرداختی‌ نیروهای خود را نمی‌دهد.

برای اینکه بتوانیم تحولی در بخش‌های مختلف ایجاد کنیم و خون جدید در کالبد سیستم‌ها دمیده شود، باید تلاش کنیم البته محدودیت در عرصه استخدام باعث ‌راه‌اندازی شرکت‌های متعدد دانش‌بنیان شده است و در حال حاضر نیز بسیاری از واحدهای تولیدی و دانش‌بنیان توسط نیروهای جوان فارغ‌التحصیل مدیریت می‌شود.

گر در خصوص مدارک دیپلم و فوق دیپلم بیکار داریم تقریباً در شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی برای آنها کار فراهم است اما برای برخی از رشته‌های دیگر مانند تاریخ و نظایر آن در مقطع لیسانس و فوق لیسانس یافتن کار مشکل شده و باید در این زمینه ریشه یابی به عمل آید.

▪️واحدهای بلاتکلیف مسکن مهر می تواند به خبرنگاران اختصاص یابد!

در پروژه مسکن مهر حدود ۷۰۰ واحد آپارتمانی بلاتکلیف مانده و از آنجایی که متقاضی خرید ندارند می‌توان با پیگیری تشکلهای حمایت از رسانه‌ها به اهالی رسانه‌های آذربایجان شرقی اختصاص یافت لذا از طریق سازمان ها و بانک های مربوطه می توان اقدامات لازم برای آنها عملیات شود.

▪️رسانه ها دانشگاه هایی هستند که باید به ایجاد فرهنگ اجتماعی اقدام کنند

 

امروزه اغلب میزان مطالعه مردم جامعه ما از طریق رسانه‌ها انجام می‌گیرد نه حوزه کتاب و کتابخوانی، لذا رسانه، دیگر فقط نقش اطلاع رسانی را ندارد بلکه این حوزه به عنوان دانشگاهی است که باید فرهنگ ایجاد کند به طوری که رسانه می‌تواند مهمترین حوزه آموزش باشد.

یونسکو در تعریف جدید خود از واژه سواد عنوان می‌کند که این موضوع تنها مختص به خواندن و نوشتن نمی‌شود بلکه ابعاد مختلفی از جمله سواد رسانه‌ای، عاطفی، مالی و غیره را شامل می‌شود و این امر نشان می‌دهد که باید استفاده از رسانه را به مردم آموزش دهیم.

▪️عمده دلیل تعطیلی اتوبان تبریز – ورزقان به دلیل کمبود سیمان است!

 

عمده دلیل تعطیلی اتوبان تبریز – ورزقان به دلیل کمبود سیمان است، البته عوامل دیگری نیز در تعطیلی آن وجود دارد ولی بعد از تغییر هیات مدیره، پروژه به خوبی پیش می‌رود و تقریباً زیرسازی مسیر به اتمام رسیده است.

واقعیت این است که تبریز و آذربایجان شرقی در محور ترانزیتی سه کریدور مهم بین‌المللی قرار دارند اما متاسفانه فعلاً در بن بست قرار گرفته است لذا خبرنگاران باید از استاندار بعدی نیز این موضوع را مطالبه گری کنند، در بودجه سال جاری نیز به تکمیل این پروژه توجه شده است.

▪️مرز نوردوز یکی از راه‌هایی است که می‌تواند ما را از بن بست خارج کند!

با همه این اوصاف، بزرگراه تبریز – اهر تا بیله سوار نیز به پروژه منطقه اضافه شده و اگر ادامه یابد تا باکو نیز متصل می‌شود و از سوی دیگر مرز نوردوز، دریچه ایران و اوراسیاست و اهمیت زیادی برای ما دارد لذا یکی از راه‌هایی که می‌تواند ما را از بن بست خارج کند بزرگراه خواجه – ورزقان است که روزی می توان از معدن مس سونگون به صادرات آن پرداخت زیرا با این مسیر خیلی راحت این امر میسّر می‌شود.

▪️رونق اقتصادی تنها از طریق صادرات و تعاملات مرزی استانها محقق می گردد

 

هشت درصد از تولید ناخالص داخلی کشور ترکیه از محل ترانزیت کالا و مسافر است ولی کشور ما با داشتن شش مسیر ترانزیتی که سه مسیر آن فقط در آذربایجان شرقی قرار دارد تنها دو درصد از این سهم را داراست.

هفته گذشته مصوبه بازگشایی گمرگ خداآفرین به تصویب رسیده است زیرا فقط مرز بازرگان و جلفا در دوران هشت سال جنگ تحمیلی زمینه تجارت ایران بوده است لذا رونق اقتصادی تنها از طریق صادرات و تعاملات مرزی انجام‌ می‌گیرد.

▪️زمان لازم برای به نتیجه رسیدن طرح های احیای دریاچه اورمیه کم بود!

 

طرح‌هایی در قالب احیای دریاچه اورمیه در دولت تدبیر و امید اجرا شد و قابل کتمان هم نیست اما فقط زمان برای به نتیجه رسیدن آن‌ها کم بود، از تونل زاب فقط ۶۰۰ کیلومتر باقی مانده تا تکمیل شود و به همراه آب تصفیه خانه‌های تبریز و ارومیه، سالانه یک میلیارد مترمکعب آب به دریاچه ارومیه از این طریق برسد بنابراین با اجرای این پروژه ها، احیای کامل دریاچه اورمیه تا سال ۱۴۰۴ انجام می پذیرد.

▪️تداوم اتصال مسیر راه آهن جلفا می تواند این منطقه را از بن بست خارج نماید

 

جای خوشحالی دارد که راه آهن ما به تبریز و ابتدای شهرک خاوران رسیده و اگر مابقی آن تا ایستگاه اصلی ادامه یابد و بعد از آن هم به جلفا برسد راه آهن این منطقه را از بن بست خارج می‌کند.

اخیراً در بازدید وزیر امور خارجه و وزیر راه و شهرسازی از محورهای مواصلاتی آذربایجان شرقی، راه آهن جلفا، نخجوان تا ایروان و تفلیس و دریای سیاه نیز خوشبختانه آماده بهره برداری است و در دولت به توافق رسیده‌اند تا این مسیر به اتمام برسد.

▪️برای تثبیت جنگل‌های ارسباران باید امکانات هوایی مناسب در اختیارمان باشد

مشکلات اطفای آتش سوزی اخیر در منطقه ارسباران را باید پذیرفت، البته در ابتدا دو هلیکوپتر برای اطفای حریق به منطقه اعزام شده بود که متاسفانه یا چهارشاخه برای نگه داشتن بَسکِت نداشتند و یا با نقص فنی کارایی لازم را نشان ندادند لذا این مشکل را در آتش سوزی‌های سال ۹۸ ارسباران نیز مشاهده کردیم.

تلاش نیروهای هوایی و اطفای حریق در منطقه قابل توجه بود، گرچه این امر با تاخیر انجام گرفت اما بازهم هلیکوپتر دیگری به منطقه عازم شد، کُندی در پروسه‌ اطفا وجود داشت و از مسئولان ذیربط گلایه داریم که برای تثبیت و ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران باید امکانات هوایی اطفای حریق در زمان مناسب به دستمان برسد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.