“عصرآزادی” در سالگرد وقوع زلزله مهیب آذربایجان از وضعیت آسیب دیدگان گزارش می دهد؛ زلزله بزرگتری به نام وام!

شبی كه در مناطق زلزله زده آذربايجان غوغا بود و شيون مرگ بلند می شد شبكه سراسری ما برنامه طنز “خنده بازار” پخش می كرد!

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

زلزله آذربایجان غم نامه ای برای مادرانی که فرزندان خود را، نوعروسانی که آقا دامادان عزیزشان را، دختران خردسالی که پدر و مادرشان را و هموطنان عزیزی است که همزبان و همولایتی های خود را مقابل چشمان گریان فرزندان یتیم و پدران و مادران داغدار در سوگ عزیزانشان از دست دادند و تنها علاجی جز گریستن نداشتند و آنها را از زیر خاک بیرون کشیدند.

در روزگاري كه عصر ارتباطات است و كوچک ترين رويدادي در سطح جهاني خبر مي شود و همه خبردار مي شوند اما، در کشور ما خبر رويدادی مهم همچون زلزله، دير به گوش ها مي رسد.

يادمان است كه آن شب كه در شمالغرب کشور يعني مناطق زلزله زده آذربايجان عزیز غوغا بود و شيون مرگ بلند مي شد اما شبكه سراسری ما برنامه طنز “خنده بازار” پخش مي كرد!

▪️خانه ها احداث شدند اما تنها خواسته‌ مردم امهال وام‌های زلزله است!

زمین‌ لرزه‌های آذربایجان‌ شرقی در‌ سال ٩١، یکی از معروف‌ترین زلزله‌های کشورمان است که شامل دو زمین‌لرزه کمابیش شدید بودند که در روز ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ مناطقی از آذربایجان‌شرقی را لرزاندند؛ زمین‌ لرزه‌ای با بزرگی ٦,٤ ریشتر در ساعت ١٦ و ٥٣ دقیقه در ۱۷ کیلومتری اهر و زمین‌ لرزه‌ای با بزرگی ٦.٣ ریشتر در ساعت ١٧ و ٤ دقیقه در ۱۰ کیلومتری ورزقان!

این زلزله مردم استان‌های آذربایجان غربی، گیلان، زنجان، اردبیل و حتی برخی از کشور‌های همسایه را نیز وحشت‌ زده کرد!

مردم قره‌ داغ تا به حال تجربه زمین‌ لرزه ای به این شدت را نکرده بودند، شب شد و مردم هراسان از زمینِ خشمگین که آرام نمی‌گرفت و پس لرزه‌ها که یکی پس از دیگری ادامه داشت!

ساعت ۲ بامداد روز یکشنبه ۲۲ مرداد ماه سال ۹۱ بود که شایعه‌ای عجیب در شهر اهر پیچید و آن هم این بود که سدّ ستارخان تَرَک برداشته و سیل روانه خواهد شد! البته اگر این حادثه مهم اتفاق می‌افتاد خسارتی سنگین‌تر از زلزله به مردم اهر تحمیل می‌شد اما خوشبختانه مشخص شد که شایعه توسط سارقان ترویج شده تا مردم منازل را ترک کنند که در همان ساعات، نیروی انتظامی شایعه پراکنان را دستگیر نمود.

با گذشت بیش از ۹ سال از زلزله سهمگین آذربایجان خانه‌های روستائیان مناطق اهر، هریس و ورزقان بازسازی شده و در حال حاضر مردم ساکن روستاهای در خانه‌ای مستحکم و امن زندگی می‌کنند و تنها خواسته‌شان امهال وام‌های زلزله در این شرایط کرونایی حاکم بر کشور است.

در همین حال هیات دولت دوازدهم در جلسه ۲۰ خرداد ماه ۹۷ با امهال تسهیلات پرداختی به زلزله­ زدگان و کشاورزان خسارت دیده منطقه ارسباران و کرمانشاه موافقت کرد اما فعلاً در پشت درهای دولت قرار گرفته است!

                                                     

▪️مقاوم سازی واحدهای مسکونی ورزقان از ۲۵ به ۷۴ درصد رسیده است

حدود ۹ سال از زلزله مهیب ارسباران گذشت… زلزله ای که با شدتی برابر با زلزله بم، مناطق شهری و روستایی ورزقان، اهر و هریس را در گرمای تابستان و فصل برداشت نتیجه زحمات و تلاش کشاورزان آذربایجانی، با خاک یکسان کرد و بیش از ۱۸ هزار واحد مسکونی و ۴۷۵ روستا تخریب گردید.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی آخرین وضعیت بازسازی خانه‌های زلزله زده در شهرستان‌های ورزقان، اهر و هریس را که در زمین لرزه سال ۹۱ متضرر شده بودند تشریح کرد.

محمدباقر هنربر ضمن گرامیداشت یاد و خاطره جانباختگان زلزله ارسباران گفت: تمام واحدهای مسکونی در شهرستان اهر شامل ۲۴ هزار و ۸۴۵  واحد که در زمین لرزه تخریب شده بود بازسازی‌ شده‌اند.

وی ادامه داد: میزان مقاوم‌ سازی اماکن مسکونی در آذربایجان شرقی با تلاش اداره کل بنیاد مسکن استان و سایر دستگاه‌ها بعد از وقوع زلزله سال ۹۱ از سرانه کشوری بیشتر و حدود ۵۵ درصد است.

هنربر اضافه کرد: همچنین مقاوم سازی مسکن‌ها در شهرستان اهر قبل از زمین لرزه ۲۷ درصد بود که بعد از آن به ۶۸ درصد و افزایش یافت و در شهرستان ورزقان نیز از ۲۵ به ۷۴ درصد رسید.

وی از افزایش ۴۴ درصدی مقاوم سازی مسکن‌ها در شهرستان هریس پس از وقوع زمین لرزه سال ۹۱ خبر داد و افزود: در این شهرستان نیز مقاوم‌ سازی‌ واحدهای مسکونی از ۳۵ درصد به ۷۹ درصد رسیده است.

هنربر ضمن تقدیر از اهالی ارسباران و تمام افرادی که نسبت به مقاوم‌سازی خانه‌هایشان رغبت نشان دادند، از شهروندان خواست تا با بیمه کردن خانه‌ها و استفاده از تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی بهسازی مسکن و وام بلاعوض هشت میلیونی، تاب‌آوری در برابر حوادث طبیعی را افزایش دهند.

▪️بانک‌ها در عمل به مصوبه دولت در امهال وام ها هیچ اقدامی نکرده‌ اند!

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از بی‌اعتنایی بانک‌ها به مصوبه امهال وام‌های زلزله‌زدگان منطقه ارسباران گفت: دولت نتوانست از مصوبه‌اش برای امهال وام‌های زلزله‌زدگان ارسباران دفاع کند.

بیت‌الله عبدالهی با اشاره به اینکه توسعه استان‌ها، شهرستان‌ها و روستاها صرفاً به دست دولت انجام نمی‌گیرد افزود: در کشور ما توسعه مناطق بخشی در اختیار دولت و بخشی دیگر مربوط به مردم است، از این‌رو باید برای رسیدن به توسعه گام‌های بلندی برداشته و مدام پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: دولت برای دهیاری‌ها از ۵۰۰ میلیون تومان تا ۲ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌کند که در این راستا شهرستان‌های اهر و هریس تاکنون هیچ سهمی نداشته‌اند در حالی که برخی از شهرستان‌ها توانسته‌اند از تسهیلات به خوبی بهره‌مند شوند.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس اضافه کرد: دریافت تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومانی نیازی به ضامن و ارائه طرح ندارد بلکه حساب دهیاری نقش ضامن این تسهیلات را دارد به عبارت دیگر دهیاران با دریافت این تسهیلات می‌توانند طرح‌ های اقتصادی و تولیدی را در روستاها آغاز کنند.

وی با بیان اینکه بانک‌ها در راستای اجرای مصوبه دولت برای امهال وام‌های زلزله‌زدگان ارسباران علناً بی‌اعتنایی کردند گفت: سال گذشته هیات دولت به ریاست رئیس‌جمهور، امهال وام‌های زلزله‌زدگان ارسباران به مدت دو سال تصویب و به بانک‌ها ابلاغ کردند ولی تا به امروز بانک‌ها در عمل به مصوبه دولت هیچ اقدامی نکرده‌ و با کمال تاسف دولت نیز نتوانست برای اجرایی شدن مصوبه‌اش عملی انجام دهد!

                                           

▪️نتوانستیم آسیبی که به یک پدر یا مادر یا فرزند وارد شده را جبران نماییم!

مدیرعامل موسسه مقاوم سازی و بهسازی لرزه ای ایران گفت: در این حادثه ۳۰۶ نفر از هموطنان ما در خشم زلزله بر خاک خفتند و بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال خسارت به آذربایجان شرقی وارد گردید البته اگرچه از منظر مقایسه با زلزله بم، دارای خسارات جانی به مراتب کمتری بود اما خسارات مالی وارده بسیار بیشتر از زلزله بم تخمین زده شده است.

حامد حقی ادامه داد: راه، مدرسه، ساختمان و غیره ساخته می شود اما ۳۰۶ جانباخته، آسیب های اجتماعی بسیاری را به جامعه تحمیل نمود که متاسفانه در تمام بحران ها نادیده گرفته می شود، پدر خانواده ای زیر تلی از خاک فرزندان خود را تنها خواهد گذاشت و این مسئله با آبادانی هیچ روستایی برابری نمی کند.

وی افزود: اگر بخواهیم بدون انتقاد از عملکرد ضعیف دستگاه های مسئول، خوش بینانه از بازسازی و بازتوانی های ظاهری زلزله آذربایجان صحبت کنیم و هزاران بار از عملکردشان تقدیر کنیم باید به راستی اعلام نمود که نتوانستیم آسیبی که به یک خانواده که پدر یا مادر یا فرزندشان را از دست داده اند جبران نماییم! آیا به راستی تاکنون ارگانی وضعیت فرزندانی را که خانواده خویش را در زلزله ارسباران از دست داده اند جویا شده است؟

حقی اضافه کرد: بگذریم از سمینارها و همایش هایی که در آن از عملکرد متولیان تقدیر می کنیم و بگذریم از گزارش های علمی و تخصصی که از بازسازی و بازتوانی مناطق زلزله زده، پاورپوینت های متعدد ارائه می کنند و با افتخار خود را معرفی می نمایند اما در واقع، مدیریت بحران ما خود دچار بحران مدیریت است زیرا مدیریت بحران ما دچار بیماری بی اعتقادی و بی باوری مسئولان، مردم و سازمان های خصوصی و عمومی به اهمیت مدیریت بحران است و تا باور نکنیم برای داشتن یک جامعه ایمن همه ما مسئولیت داریم و همه ما در قبال جان خود و هموطنانمان وظیفه ای سنگین داریم، هیچ راهبردی عملی نخواهد شد.

                                         

▪️پس از سالها تاکنون ندیده ایم که شهر و روستایی مقاوم سازی شود!

نمی دانیم که زلزله بعدی در کجا و چه زمانی رخ می دهد؟ آیا بم و ورزقان دوباره تکرار خواهد شد یا نه؟ به راستی تقدیر پروردگار در بحران بعدی بر این قرار گرفته است که زلزله در حوالی ظهر و عصر رخ دهد و خسارت جانی کمتری داشته باشد و یا در نیمه های شب و بامدادان رخ دهد و شهری را با ساکنان خود زیر خاک دفن کند؟! و متاسفانه باید گفت که از سالها پیش تاکنون ندیده ایم که شهر و روستایی مقاوم سازی شود و آمادگی لازم برای وقوع زلزله احتمالی را کسب کند!

این درد کشور ماست که دیروز برای ناپدید شدن دکل نفتی در خلیج فارس و تحقیر و توهین اقوام ملت کشور با هدف تجزیه ایران در شبکه های اجتماعی طنزپردازی می کنیم و امروز گرفتار حقوق های نجومی مسئولان بی تعهد هستیم و فراموشی پیگیری حقوق ملت را با اخبار لباس تیم ملی المپیک هدف گرفته ایم و فردا گرفتار تصمیم بدون تدبیر انتقال آب دریای خزر به سمنان خواهیم بود و فراموش کرده ایم که چه بر سر دریاچه اورمیه آورده ایم و کاری هم به آینده محکوم به خشکسالی و بحران آب و نشست زمین آثار باستانی و نابودی میراث فرهنگی نداریم!

بازهم فردا فراموش می کنیم که ایران کشوری زلزله خیز است که بیش از ۷۰ درصد مساحت آن در پهنه خطر زلزله گرفتار شده و بیش از ۸۰ درصد ساخت و سازهای شهری و روستایی این دیار کهن چند هزار ساله، بافت فرسوده و غیراستاندارد و غیرمهندسی و ناایمن است!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.