تنها راه حلی که می‌ تواند کرونا را مدیریت کند واکسیناسیون عمومی است که یک تجربه جهانی بوده و در کشورهایی که واکسیناسیون کامل را انجام دادند مرگ و میر شهروندان کنترل شده است

“عصرآزادی” از چالش های تامین واکسن موردنیاز مردم کشور و حواشی آن گزارش می دهد؛ تحریم، تهدید، تزریق

? عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

این روزها با وجود چالش‌های فراوان در راه رساندن واکسن به داخل کشور و تلاش برای تسریع واکسیناسیون سؤالات بسیاری از جمله میزان اثرگذاری واکسن، اصالت واکسن، ابتلای مجدد و مرگ بعد از تزریق واکسن، مزایای واکسن‌های تزریقی، لزوم دُز تعریف سوم واکسن و پروژه‌های آزمایشی واکسن، ذهن مردم را درگیر کرده است، از این رو زمینه بی‌اعتمادی نسبت به تزریق واکسن افزایش یافته است.

تا قبل از اشاعه چنین اخبار، برخی نگاه خوبی به واکسن نداشتند و با وجود این اخبار این موضوع شعله‌ورتر شده است چرا که جهش‌های ویروس کرونا در این دو سال توانسته تمام افکار و تصورات درمان این بیماری را تغییر دهد و روحیات جامعه دستخوش تحولات جدی شده است و سخت‌تر چیزی را می‌پذیرند و مضطرب هستند که مبادا ایمنی لازم در برابر این ویروس چموش نداشته باشند و در برابر شنیده‌های منفی واکنش‌های هیجانی و احساسی فراوانی بروز داده می‌شود.

بسیاری از کشورها تا به امروز توانسته‌اند در حوزه تولید و تزریق واکسن کووید – ۱۹ موفق عمل کنند اما در این میان، برخی کشورها هم مانند ایران در این راه با مشکلاتی نظیر تحریم و سنگ‌اندازی برخی کشورها روبه‌رو شده‌اند که منجر به گرفتاری و سرگردانی مردم شده است.

▪️شتاب واکسیناسیون کرونا باید بیش از چیزی که اکنون در حال انجام است باشد

گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که مراکز واکسیناسیون کرونا در برخی از استان‌ های کشور به دلیل نداشتن واکسن تعطیل شده و یا برخی از مراکز تنها دُز دوم واکسن کرونا را تزریق می‌کنند که تزریق واکسن در برخی از مراکز نیز طبق روال گذشته در حال انجام است.

در برخی نقاط کشور نیز مراجعه کنندگان با سرگردانی مواجه شده‌اند که از جمله آن می‌توان به سرگردانی مربیان آموزشگاه‌ها، رانندگان، هنرمندان و غیره در مرکز واکسیناسیون اشاره کرد که آنان برای تزریق واکسن فراخوانده شده بودند اما مسئولان این مرکز واکسیناسیون اعلام کردند امکان تزریق واکسن به آنان وجود ندارد چرا که کد ملی برخی اقشار جامعه در سامانه مربوطه فعال نشده است!

از سوی دیگر نیز به گفته مسئولان بهداشت و درمان، شتاب واکسیناسیون کرونا باید بیش از چیزی که اکنون در حال انجام است شاهد باشیم؛ به عبارتی دیگر این روند باید شتاب مضاعف به خود گیرد.

آنان معتقدند که سرعت عمل در روند واکسیناسیون در روزهای آینده بسیار مهم است زیرا اگر جمعیت زیادی واکسینه شوند مقاومت بیشتری نسبت به سوش های جهش یافته، مشاهده خواهد شد و این کار می تواند کشور را به سوی ایمنی جمعی برساند.

در همین حال وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دولت با همه توان در حال تلاش برای واکسیناسیون حداکثری است گفته است از هفته آینده شاهد توزیع گسترده واکسن در استان‌ها خواهیم بود که اگر اینگونه باشد امید واجدین شرایط واکسیناسیون مجدداً تبلور خواهد گردید.

▪️واکسن های آسترازنکا در آمریکا به‌ علت ماه‌ها احتکار غیرقابل استفاده است

از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان تا به امروز نزدیک به ۲ سال می‌گذرد و واکسن‌های فایزر، آسترازنکا، سینوفارم و اسپوتنیک به ترتیب جزو اولین واکسن‌های تولیدشده قابل ارائه به بازار بودند که با استقبال کشورها مواجه شدند.

در این میان کشور آمریکا تا ماه می سال ۲۰۲۰ توانسته بود ۳۳۰ میلیون دُز واکسن تولید کند، با این حال میزان صادرات در این حوزه زیر یک درصد بوده، در حالی که این کشور قراردادی هم با ۲ کشور کانادا و مکزیک برای صادرات واکسن امضا کرده بود.

به دلیل فشارهای سازمان بهداشت جهانی آمریکایی‌ها با وجود تولید این میزان واکسن تنها ۳ میلیون دُز واکسن صادر کردند که گویا آن هم با مشکلاتی روبه‌رو بود و البته این موضوع تنها به آمریکا مختص نیست و انگلیس نیز همین رفتار را با سایر کشورها کرد.

این رفتار کشور آمریکا در حوزه صادرات واکسن منجر به اتفاقات بسیاری شد که تنها در یک مورد می‌توان به انقضای تاریخ آن‌ها اشاره کرد لذا با این حال پنهان‌ کاری دولت آمریکا و صدور واکسن‌های تاریخ مصرف گذشته مشکلالتی را ایجاد کرد!

بخش زیادی از واکسن آسترازنکا طبق گفته مقامات آمریکا در کشور خودشان به‌ علت ماه‌ها احتکار و انقضای تاریخ مصرف غیرقابل استفاده بوده و این فضل و بخشش هیچ سودی برای کشورها نداشت، همچنین با صادرات این واکسن جان هزاران نفر به خطر افتاد!

ادامه چنین رفتارهایی را در روزهای اخیر شاهد بودیم که ژاپن بیش از ۱.۵ میلیون دُز واکسن آمریکایی را آلوده و غیرقابل مصرف اعلام کرد!

▪️واکسن کرونا از طریق واردات، تولید داخل و تولید مشترک تامین می شود

اخیراً وزارت بهداشتی‌ها اعلام کردند که ایران با آغاز تزریق واکسن به افراد زیر ۶۰ سال، عملاً وارد فاز چهارم برنامه ملی واکسیناسیون علیه کرونا شده و در همین راستا هم وعده ورود حجم انبوهی از واکسن به کشور از هفته آینده را دادند.

با آغاز واکسیناسیون علیه کرونا در جهان، مسئولان بهداشت و درمان کشورمان نیز در تکاپوی تامین واکسن معتبر و موثر برای جمعیت کشور بودند و بر همین اساس هم وزارت بهداشت تاکید کرد که تامین واکسن کرونا در کشور را از سه طریق واردات، تولید داخل و تولید مشترک به شرط انتقال دانش فنی، پیگیر است.

به موازات این موضوع سند ملی واکسیناسیون برای تعیین اولویت‌ها و فازبندی‌های تزریق واکسن کرونا در کشور تدوین شد و اولویت های گام به گام تزریق واکسن را مشخص کرد، در این سند چهار فاز زمانی برای واکسیناسیون جمعیت کشور در نظر گرفته شده بود و تاکید شد که باید واکسیناسیون علیه کرونا در کشور را باید بر اساس این چهار فاز پیش برد.

موضوع مشکلات ناشی از کمبود واکسن، صف های تزریق، نارضایتی مردم از نحوه واکسیناسیون و حواشی آن مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و واکنش‌های آن‌ها را نیز در پی داشته است.

کاربران جوان کشورمان در این باره نوشته اند: در مراکز واکسیناسیون، واکسن تمام شده اما مسئولان حوزه‌های واکسیناسیون به مراجعین نوبت داده‌اند و گفته‌اند منتظر بمانید، عجب وضعیت خرچنگ در عقربی شده است!

برخی دیگر نیز خطاب به مسئولان حوزه درمان نوشته اند: چرا اذیت می‌کنید؟! خدا رو خوش نمیاد تو این شرایط قوز بالا قوز مردم باشین، شاید باورتون نشه ولی کمبود واکسن هست و اعلام کردن اولویت‌ها با دُز دومی‌هاست، بعد اگه چیزی موند واسه دوز اولی‌ها!

▪️به در بسته خوردن در واکسیناسیون یعنی منتظر بمانید تا نوبت‌تان برسد!

این روزها عدم اطلاع‌رسانی صحیح درباره واکسیناسیون و سیاست‌های توزیع واکسن در شهرهای بزرگ، سالمندان را به زحمت انداخته است زیرا آن‌ها روزها انتظار کشیدند تا اس.ام.اس تزریق نوبت واکسن را دریافت کنند اما هرچه صبر کردند و دندان روی جگر گذاشتند خبری از مسیج نشد!

همین دو هفته اخیر بود که نبود واکسن برای تزریق در استانهای مختلف کشور، مراکز واکسیناسیون را به تعطیلی کشاند و آنان که موعد تزریق دُز دوم واکسنشان فرا رسیده بود نمی‌دانستند باید چه کنند و هیچ مرکزی هم پاسخگویشان نشد!!

نگرانی از بی‌ اثر شدن دُز اول واکسن ضدکرونا، وضعیت روحی و روانی برخی سالمندان و حتی میانسالان را به‌ هم‌ ریخته بود زیرا استرس ناشی از بی برنامگی های حوزه درمان امان همه را بریده است.

در حال حاضر هم که مراکز واکسیناسیون، برای ادامه فرآیند تزریق چراغ سبز نشان داده‌اند جمعیت کثیری شال و کلاه کرده‌اند و صف‌های طویلی را برای دریافت واکسن کرونا تشکیل داده‌اند تا از قافله تزریق جا نمانند تا اگر دوباره در مسیر واردات سنگ‌اندازی شد سر آن‌ها بی‌کلاه نماند تا اگر کسی از آن‌ها پرسید واکسن تزریق کرده‌اید با افتخار بگویند، بله!

اما آنچه این روزها به چشم می‌خورد بلاتکلیفی و سرگردانی شهروندان است و سالمندان دست به عصا و با هزار و یک درد و رنج، خود را به مراکز واکسیناسیون می‌رسانند اما به در بسته می‌خورند؛ به در بسته خوردن هم یعنی شنیدن این پاسخ که “منتظر بمانید” یا “صبر کنید تا نوبت‌تان برسد”!

▪️شرکت‌های تولید کننده واکسن داخلی در کنار واردات واکسن باید تقویت شوند

تنها راه حلی که می‌ تواند کرونا را مدیریت کند واکسیناسیون عمومی است که یک تجربه جهانی بوده و تنها مربوط به کشور ما نیست زیرا تحقیقات نشان داده است در کشورهایی که واکسیناسیون کامل را انجام دادند مرگ و میر شهروندان کنترل شده است.

البته واکسیناسیون به معنای عدم ابتلا به بیماری نیست، بلکه به معنای کاهش شدت عوارض بیماری است لذا راه حل اساسی کنترل کرونا، واکسن است که دولت در این زمینه با تمام قدرت و انرژی کار می‌ کند تا واکسیناسیون با سرعت انجام شود.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: اولویت اصلی کشور واکسیناسیون است و باید ۷۰ درصد جمعیت در برابر کرونا واکسینه شوند تا بتوانیم زنجیره انتقال را قطع کنیم.

حسینعلی شهریاری با اشاره به اینکه مقرر شده که دولت از تمام توان خود برای واردات واکسن کرونا استفاده نماید ادامه داد: در یک سال گذشته این کمیسیون از شرکت‌های تولیدکننده داخلی حمایت کرده تا بتوانند در حجم گسترده واکسن تولید کنند.

وی افزود: شرکت‌های تولید کننده واکسن داخلی در کنار واردات باید تقویت شوند تا با استفاده از همه روش‌ها مانند برخی از کشورها کل جمعیت را واکسینه کنیم.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به وضعیت کرونا اضافه کرد: امیدواریم در دولت جدید مشکلات زیرساختی بیمارستان‌ها جمع بندی و برطرف گردد لذا تلاش می‌کنیم با توجه به احتمال بروز پیک‌های جدید و سویه‌های مختلف کرونا زیرساخت‌ها و امکانات درمانی بیشتری را برای مراکز درمانی کشور مهیا نماییم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.