“عصرآزادی” از اهم مباحث جلسه شماره ۲۰ شورای ششم شهر تبریز گزارش می دهد؛ شرایط فعلی تبریز سرمایه گذار را سلاخی می کند

رئیس کمیسیون گردشگری و سرمایه‌گذاری شورای شهر تبریز: دیتابیس مناسب برای سرمایه گذاران نداریم، خانه سرمایه‌گذاری هم نداریم لذا در سیستم فعلی سرمایه گذار را سلاخی می کنیم!

 ? عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

بیستمین جلسه علنی شورای ششم شهر تبریز به ریاست حجت الاسلام رسول برگی، اعضای شورا و شهردار جدید تبریز در عمارت تاریخی ساعت برگزار شد.

در این جلسه، شیوه نامه نامگذاری و تغییر نام معابر و اماکن عمومی شهر تبریز مورد بررسی قرار گرفت و با تصویب اعضای شورا، کلمه “حقوقی” به عنوان کمیسیون ارزیابی، تحقیق و نظارت اضافه گردید.

رئیس شورای شهر در این جلسه از یک اتفاق عجیب در شهرداری تبریز سخن به میان آورد که گویا از سرکشی و یا بی تفاوتی مدیران این مجموعه حکایت دارد زیرا او تاکید کرد که ما مگر قرار است سر مردم کلاه بگذاریم؟!

حجت الاسلام رسول برگی با اشاره به اینکه اخیراً در یکی از مناطق مردم از من گلایه کردند که محله آسفالت‌ریزی نمی‌شود گفت: من هم از شهردار منطقه درخواست کردم تا این مسئله را حل کنند.

وی ادامه داد: بعد از آن شهردار منطقه قول داد که این کار انجام شود و مردم هم مُدام زنگ می‌زدند که چرا قول دادید و عمل نکردید!؟

برگی افزود: شهردار آن منطقه به من زنگ زد که آسفالت ریزی آن محله تمام شد و چند عکس هم به من نشان داد، اما وقتی به آن محله رفتیم حتی یک فرغون آسفالت‌تراشی و آسفالت‌ریزی هم نشده بود!

وی اضافه کرد: شهردار منطقه هر قدر به معاون خودش زنگ زد حاضر به حضور در محله نبود و نهایتاً هم معلوم شد آن آسفالتی که گفته بودند در محله دیگر ریخته شده است!

رئیس شورای شهر تبریز با اشاره به اهمیت جذب گردشگر و سرمایه گذار جهت توسعه شهر گفت: برای مثال خانه ستارخان و باقرخان و سایر خانه های تاریخی تبریز باید بیشتر از این ها مورد توجه باشد تا هم در زمینه گردشگری و هم در زمینه سرمایه گذاری شاهد حرکت مناسب باشیم.

رسول برگی با اشاره به اینکه بعد از گذشت ۳۵ روز از ابلاغ استعلام مشاور حقوقی شورا بالاخره استعلام آن از حراست دریافت شده ادامه داد: بعد از گذشت ۳۵ روز انتصاب را بلامانع اعلام کرده اند لذا باید اول این بروکراسی اداری داخل شهرداری را رفع کنیم بعد به سمت جذب سرمایه گذار برویم.

وی افزود: اگر حکم آقای یوسف‌زاده نیاید نمی توان آیین کار را سریع تکمیل کرد و یا در سایر زمینه ها سریعتر عمل شود.

رئیس شورای شهر تبریز اضافه کرد: در اوایل آغاز به کار شورا در یکی از مناطق شهرداری حضور داشتیم که مردم تجمع کردند که به آذران ۱ و ۲ و ۳ آسفالت داده شده و ۴ و ۵ مانده که آقای سلیمانی با توجه به عدم تکمیل زیر ساخت ها  قول داد با آسفالت تراش این محله خدمات رسانی شود.

برگی افزود: اما بعد از گذشت چند وقت مردم گلایه داشتند که این محل آسفالت نشده اما شهردار منطقه مدعی بود آسفالت شده است که با خود شهردار به محل رفتیم و دیدیم حتی یک فرغون آسفالت به آن محله داده نشده است!

وی تاکید کرد: شهردار منطقه به معاون خود زنگ زد و دیدیم که آسفالت را به محله دیگری داده‌اند بعد از آن شهردار منطقه به بنده زنگ زد که فرد خاطی را اخراج کرده‌ام که من گفتم بنده نمی توانم در اجرا دخالت کنم.

برگی اظهار داشت: یک روز بعد چند نفر با بنده تماس گرفتند که اجازه دهید این فرد به کار خود بازگردد که بنده گفتم هیچگونه دخالتی در این موضوع نداشته‌ام و فرد خاطی بعد از چند ساعت دوباره به سر کار خود برگشت.

وی افزود: می‌دانیم‌ که این مدیران را شهردار فعلی انتصاب نکرده اما لازم است به این موضوعات توجه شود.

شهردار تبریز گفت: امروز به راحتی اعلام می‌کنم برای کمک به سرمایه‌گذاری هر کاری انجام می‌دهم و اگر سنگی جلوی پای سرمایه‌گذار انداختم در رسانه‌ها اعلام کنند!

عباس رنجبر ادامه داد: با تخطئه خود و شهر مشکلات برطرف نخواهد شد زیرا اگر می‌خواهیم شهرمان را توسعه دهیم باید دیدگاه‌ها فراتر از شهرداری باشد بنابراین زیر پای سرمایه‌گذار فرش قرمز پهن می‌کنیم.

وی افزود: اینکه وضعیت اصفهان با تبریز را مقایسه کنیم ابتدا باید عملکرد اداره گردشگری، مالیات و راه و شهرسازی این دو شهر را مقایسه کنیم زیرا در اصفهان برای پادگان، ماده صد تعیین کرده‌اند و پولش را به حساب شهرداری واریز کردند!

رنجبر اضافه کرد: اما در تبریز افتخار ادارات این است که نزد وزیر بگویند به شهرداری ۵۰ میلیارد بدهی داشتیم و با لابی آن را ۲۰ میلیارد کردیم.

شهردار جدید تبریز اظهار کرد: اگر چه عملکرد شهرداری در چهار سال گذشته بسیار ضعیف بوده است اما باید نقش مسائل اقتصادی را هم در نظر بگیریم!

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری، گردشگری و بهبود فضای کسب و کار گفت: سرمایه گذاری قلب تپنده مدیریت شهری است اما در تبریز سرمایه گذاری پروستات هم نیست! با این عظمت تبریز کاری در این حوزه انجام نشده است.

سید کاظم زعفرانچی لر ادامه داد: گردشگری و سرمایه‌گذاری در تبریز قصه ای پر غصه است زیرا عملاً چیزی به نام گردشگری در خور تبریز وجود ندارد زیرا بنای ارک در حصار است، مجموعه حسن پادشاه فراموش شده و مقبره الشعرا تخریب و به حال خود رها شده است.

وی با اشاره به اینکه موزه مشاغل به عنوان یک موزه هویتی در اثر بی تعهدی شهرداری جمع شده و صاحب آن در زندان به سر می‌برد افزود: مقبره دوکمال با حیاطی ویران نابسامان است، حمام نوبر تعطیل است، ربع رشیدی و خانه باقرخان و عمارت ساعت و بسباری اماکن دیگر قابل بحث است.

زعفرانچی لر اضافه کرد: وضعیت سرمایه گذاری در تبریز مطلوب نیست، باید با نمایندگان مجلس موضوع را در میان بگذاریم، با وضعیت فعلی، مقبره الشعرا ۱۰۰ سال بعد تکمیل می‌شود در حالی که حتی یک پروژه سرمایه‌گذاری در چهار سال قبل تکمیل نشده است!

وی تاکید کرد: متاسفانه به عوارضی ها متکی شده ایم، پیشنهادم این است که تغییر نام شهرداری و تبدیل آن به عوارضی را انجام دهیم در حالی که در دنیا مدیریت شهری در خدمت مردم است اما در تبریز بالعکس است! تقریبا تمام پروژه های ما مشکل دار هستند!

زعفرانچیلر خاطرنشان کرد: سرمایه گذار از نظر شهرداری کسی است که پول اضافی دارد و در دستش مانده و ما از او می‌خواهیم که پولش را بیاورد و ما سر پولش سنگ بیندازیم اما سرمایه‌ گذاری محافظه کارانه شده است زیرا سرمایه‌ گذاری در تبریز کیفیت محور نیست.

رئیس کمیسیون گردشگری و سرمایه‌گذاری شورای شهر تبریز گفت: دیتابیس مناسب برای سرمایه گذاران نداریم، خانه سرمایه‌گذاری نداریم، فضایی نداریم که با سرمایه‌گذار صحبت کنیم، در این سیستمی که داریم سرمایه گذار را سلاخی می کنیم.

وی ادامه داد: گذشته ما تِستر بوده است! سرمایه گذاران گذشته، ما را می‌بینند و پشیمان می شوند زیرا کسی از سرمایه‌گذاران در تبریز سه ماه ادارات را گشت تا مجوز بگیرد در حالی که در اصفهان در طول یک هفته کار هایش تمام شده بود!

زعفرانچی لر افزود: حق مالکیت معنوی برای پروژه های سرمایه‌گذاری در سیستم نداریم، از شهردار تقاضا داریم کسانی که در حوزه سرمایه‌ گذاری و گردشگری فعالیت دارند جمع و ساماندهی شوند زیرا متاسفانه شاهد نیروهای ناکارآمد و غیرمتخصص هستیم.

در بخش دیگری از جلسه این هفته شورای شهر، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز از آخرین وضعیت اقدامات توسعه ای در سطح شهر گزارش داد و گفت: با احتساب خدمات ارائه شده در محدوده شهرستان های تبریز، اسکو و آذرشهر بالغ بر ۱۰ هزار کیلومتر شبکه و ۷ هزار ۵۰۰ پست توزیع داریم.

کاظمی با بیان اینکه چشم انداز شرکت ارائه خدمات خواسته شده است که هدف داریم جزو چند شرکت برتر کشور باشیم افزود: در زمینه تبدیل کابل های مسی قدیمی به کابل های خود نگهدار که در زمینه دزدی از شبکه و همچنین پدافند غیر عامل تاثیر گذار هستند اقدامات اساسی انجام‌ شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز ادامه داد: در خصوص تبدیل چراغ های گازی قدیمی به ال.ای.دی اقدامات اساسی انجام‌ شده است که می‌توان با جذب سرمایه گذار این اقدام را گسترش داد.

وی اضافه کرد: ماهانه بیش از یک میلیارد تومان از تاسیسات شرکت برق سرقت می شود که از ابتدای سال ۷ میلیارد سرقت انجام شده است.

در این لحظه روح الله رشیدی گفت: اجرای تونل انرژی در ایده‌لی و سدّ شدن راه خدمات شهری یکی از معضلات منطقه است که باید کاربرد و زمان اتمام‌آن مشخص شود.

فریدون بابایی اقدم هم گفت: گزارشات دستگاه های خدمات رسان در شورای شهر موجب نقش آفرینی واقعی شورا به عنوان شورای شهر می‌شود.

وی افزود: در ماده ۲۱۹ راهنمایی و رانندگی و شهرداری موظف شده در خصوص ایمنی و تسهیل عبور و مرور با دستگاه های خدمات رسان همکاری کند.

این عضو شورا اضافه کرد: در شورای پنجم مرحوم اشرف نیا در تماس با معاون وزیر خواستار تامین اتصالات در مناطق الحاقی به تبریز شد که بودجه مورد نیاز ۴ میلیارد تومان برای تمام محلات بود اما امروز مبلغ بسیار بیشتری فقط برای آناخاتون نیاز است.

وی بیان کرد: اگر از وزارت راه کمک می خواهیم باید کمک انجام‌ شود تا این موضوع حل شود زیرا در شهرهای دیگر نیز کمبود برق وجود دارد اما در تبریز شاهد کمبود نور شهری هستیم که حتی در خیابان های اصلی نیز با مشکل کمبود روشنایی روبرو هستیم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: سرمایه گذار تبریزی در زمینه روشنایی تهران فعالیت می‌کند که لازم است در تبریز نیز به روشنایی ها توجه شود.

عضو شورای شهر تبریز اضافه کرد: در تبریز محورهای تاریخی که نیاز به نگهداری و ساماندهی دارند زیاد است که باید این ها تجمیع شو تا بودجه در نظر گرفته شود.

وی در خاتمه تاکید کرد که می‌توان با استفاده از تجربیات سایر شهرها نسبت به راه اندازی پنل های خورشیدی در سطح شهر تبریز اقدام نمود.

رئیس شورای شهر تبریز در اظهاراتی جالب توجه گفت: زیست شبانه در شهرهای بزرگ دنیا وجود دارد اما در تبریز توجهی به زیست شبانه نشده که روشنایی یکی از مقوله های تاثیر گذار آن است!

علیرضا نوای باغبان نیز گفت: یکی از مصادیق بارز مدیریت جامع شهری، برق شهری است که معابر، خطوط و پست های برق در این زمینه وجود دارند.

وی افزود: خوشبختانه قدم های خوبی در گذشته انجام شده است که لازم است در این جلسه نیز انعقاد تفاهم نامه جامع با شرکت برق برای بررسی بیشتر به کمیسیون ها ارجاع شود لذا لازم است مشخص شود چند تیر برق در تبریز باید جابجا گردند.

دبیر شورای اسلامی شهر تبریز هم گفت: افزایش کابل های خودنگهدار اگر در اولویت باشد بسیاری از مشکلات رفع می‌شود زیرا افزایش بازو‌های ۶ متری نیز باید در اولویت باشد.

احد صادقی افزود: در بحث سیم‌کشی های بازار تبریز نیز باید توجه اساسی شود که بارها موجب حادثه شده است.

وی اضافه کرد: در زمینه زمانبندی خاموشی های برق باید زمانبندی ها با اعلام قبلی و برنامه باشد تا شهروندان شاهد رعایت عدالت در این زمینه باشند.

پرویز هادی نیز گفت: تعرفه برق مصرفی پارک ها به صورت صنعتی محاسبه می شود که لازم است این موضوع پیگیری شود تا حداقل کشاورزی محاسبه شود.

سخنگوی شورای شهر تبریز نیز گفت: در این وضعیت افتصادی با مشقت فراوان مسیر گشایی انجام می‌شود اما بعد از گذشت چندین ماه هنوز روشنایی در آنها ایجاد نمی شود.

یاسین بجانی افزود: در پیاده رو ها گاهی تیر‌های برق در وسط مسیر باقی مانده که باعث شده بعضی مواقع باعث ایجاد مشکل برای نابینایان باشد.

رسول برگی هم افزود: حیف است که بازار سرپوشیده تبریز با آن تاریخ کهن با سیم های برقی که مثل تار عنکبوت گسترش یافته بد منظر شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.