آذربایجان شرقی دروازه شاهراه دیپلماسی اقتصادی ایران

اعلام آمادگی اتاق بازرگانی تبریز برای افزایش همکاری های اقتصادی با بنگلادش؛

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی تبریز در راستای سیاست افزایش همکاری های اقتصادی با کشورهای خارجی میزبان رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در کشورمان بودند.

در این دیدار، نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز بر آمادگی اتاق برای افزایش همکاری های اقتصادی با این کشور تاکید کرد تا دیپلماسی تبریز در حوزه اقتصادی مفید واقع گردد.

پروینی، رئیس اتحادیه نساجی آذربایجان شرقی نیز ضمن اشاره به توانمندی های استان از هر گونه همکاری مشترک در زمینه نساجی استقبال کرده و گفت: فرصت های موجود در مناطق آزاد دو کشور می تواند فرصتی برای توسعه روابط باشد.

▪️آذربایجان شرقی توانایی تامین بسیاری از کالاهای وارداتی بنگلادش را دارد

نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز در دیدار با رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در ایران بر آمادگی اتاق تبریز برای افزایش همکاری های اقتصادی با این کشور تاکید کرد.

ابوالفتح ابراهیمی با بیان اینکه آذربایجان شرقی از مهم ترین قطب های صنعتی و کشاورزی ایران است گفت: فرش، صنایع غذایی، شیرینی و شکلات، صنایع پایین دستی قطعه سازی، خودروسازی و تراکتور سازی از جمله مهم ترین صنایع این استان هستند.

وی با اشاره به همسایگی آذربایجان شرقی با کشورهایی که شاهراه ورود به اروپا هستند افزود: تجارت با کشورهای مسلمانی همچون بنگلادش قطعاً در اولویت بوده و دو طرف باید نسبت به ظرفیت های اقتصادی یکدیگر اشنایی بیشتری داشته باشند.

ابراهیمی با تاکید بر امید به گسترش مناسبات با کاهش تحریم ها ادامه داد: آذربایجان شرقی توانایی تامین بسیاری از کالاهای وارداتی بنگلادش از جمله ماشین‌آلات، ماشین ابزار و تراکتور را دارد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اعلام آمادگی این اتاق برای افزایش همکاری های اقتصادی با بنگلادش تاکید کرد: امیدواریم زمینه برای اعزام و پذیرش هیات های تجاری به منظور آشنایی بیشتر طرفین فراهم شود.

▪️بنگلادش دارای سریع ترین رشد اقتصادی در حوزه کشورهای جنوب آسیاست

رایزن بازرگانی سفارت بنگلادش در ایران نیز در این دیدار ضمن ابراز تاسف از حجم اندک مراودات تجاری بین دو کشور و با تاکید بر گسترش مناسبات گفت: بنگلادش دارای سریع ترین رشد اقتصادی در جنوب آسیا بوده و رتبه دهم در رشد اقتصادی در جهان را دارد.

جولیا معین با اشاره به برخی ظرفیت های اقتصادی این کشور افزود: بنگلادش دومین صادرکننده بزرگ پوشاک، سومین تولید کننده انواع سبزیجات، چهارمین تولید کننده برنج و سومین تولید کننده آبزیان در جهان است.

وی ادامه داد: همچنین این کشور در تولید نخ کنفی، دارو، چای، کنجد، میوه های استوایی، دوچرخه و دیگر صنایع دارای مزیت بسیار بالایی است به طوری که ۲۰۰ کارخانه ریسندگی در این کشور داریم که ۲۵ مورد آنها دولتی و مابقی خصوصی هستند.

معین اضافه کرد: پارچه، صنایع غذایی و نوشیدنی، اقلام الکترونیکی، زیورآلات و خشکبار از جمله مواردی هستند که می توان به بنگلادش صادر کرد، همچنین سرمایه گذاری در زمینه تولید پوشاک و ماشین آلات نساجی در بنگلادش را می توان توصیه نمود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.