“عصرآزادی” از آشفته بازار عرضه سیب زمینی در آذربایجان شرقی گزارش می دهد؛ نگرانی اقشار آسیب پذیر از بحران سیب زمینی

?عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

این روزها سیب زمینی یکه تاز قیمت در بازار میوه و تره بار برخی از استانها شده و آذربایجان شرقی نیز از این بحران مستثنی نیست، حال آنکه اگر دولت برای خرید ۱۰ هزار تن غده بذری به سیب‌زمینی‌ کاران مناطق سیب زمینی کار کشور تسهیلات می‌داد مشکل فعلی ایجاد نمی شد!

دست دلالان طی روزهای اخیر، بازار را متلاطم کرده و در حالی‌ که انبارهای سیب‌زمینی برخی استان‌های کشور پُر از سیب‌زمینی است مردم و حتی شهروندان آذربایجان شرقی که یکی از مناطق سیب زمینی کار کشور است این محصول را تا کیلویی ۱۸ و حتی ۲۰ هزار تومان هم خریداری می‌ کنند!

▪️اگر دست دلالان از سیب زمینی کوتاه شود گرانی‌ یکباره از بین می رود

آذربایجان شرقی نیز یکی از قطب‌های تولید سیب‌ زمینی در کشور است به‌ طوری که سالانه مقادیر زیادی از این محصولات وارد بازارهای داخلی و خارجی می‌کنند و بیش از ۱۰ هزار هکتار  از اراضی زراعی این استان به کشت بذر سیب زمینی اختصاص یافته است.

جالب اینکه آذربايجان شرقي بعد از استان هاي همدان، اردبيل و اصفهان، رتبه چهارم كشوري در توليد سيب زميني را از آن خود نموده است اما فعلاً در مورد مصارف روزانه ساکنان خود با مشکل جدی مواجه شده که تامل برانگیز بوده و تعجب مردم را برانگیخته است.

یک فروشنده عمده سیب زمینی با بیان اینکه اختیار سیب‌ زمینی از دست کشاورزان خارج شده و به دست دلالان افتاده است گفت: حاضرم قسم بخورم اگر همین الان انبارهای ذخیره سیب زمینی در برخی مناطق را بازدید کنید تمام آنها پُر از سیب زمینی است.

بهرام نصیرزاده با بیان اینکه داستان حضور و تلاش دلالان برای به جیب زدن زحمات کشاورزان در استان تمامی ندارد افزود: همین دلالان زمان برداشت محصول بر سر زمین های زراعی حاضر شده و محصول تولیدی را به پایین ترین قیمت می خرند و ذخیره می کنند تا در فرصت مناسب بازار را به دست بگیرند!

وی با بیان اینکه زمانی خودم هم تولید کننده سیب زمینی بودم اضافه کرد: باورتان نمی شود اگر بگویم برخی مدیران هم وارد این داستان شده اند به طوری که زمین های کشت سیب زمینی را اجاره می کنند و به عنوان شغل دوم خود به خرید و ذخیره محصول سیب زمینی می پردازند!

نصیرزاده با اشاره به اینکه افراد سودجو با دپو کردن سیب‌زمینی در انبارها سبب ایجاد کمبود و گرانی سیب زمینی در بازار شده‌اند اظهار کرد: اگر دست دلالان و افراد سودجو از محصولات کشاورزی کوتاه شود شاهد گرانی‌های یکباره و غیرمنطقی نخواهیم بود!

▪️در آذربایجان شرقی ۲۸۵ هزار تُن محصول سیب زمینی برداشت شده است

سطح زیر کشت سیب زمینی آذربایجان شرقی ۷ هزار و ۸۰۰ هکتار می باشد که از این مساحت کشت، مقدار ۲۸۵ هزار تُن محصول سیب زمینی برداشت شده است.

کاشت سیب زمینی به دو صورت تابستانه و پاییزه است که برداشت محصول هم به دو صورت تابستانه و پاییزه در سطح استان صورت می پذیرد بنابراین سطح زیر کشت تابستانه سیب زمینی استان ۲۷۵۰ هکتار می باشد که عمدتاً در شهرستان های عجب شیر، بناب، آذرشهر و اسکو کشت می گردد.

تولید محصول تابستانه سیب زمینی آذربایجان شرقی حدود ۱۰۶ هزار تن است که علاوه بر تامین نیاز داخلی استان به استانهای همجوار نیز ارسال می گردد.

سطح زیر کشت پاییزه سیب زمینی استان نیز ۵ هزار و ۵۰ هکتار است که کشت پاییزه سیب زمینی عمدتاً در شهرستانهای سراب، بستان آباد، هشترود، هریس و تبریز کشت می گردد.

تولید محصول پاییزه سیب زمینی استان در حدود ۱۸۰ هزار تن است که علاوه بر تامین نیاز داخلی استان به سایر استانهای همجوار نیز ارسال می گردد.

متوسط تولید محصول سیب زمینی در هر هکتار ۳۷ تُن است که ارقام عمده مورد کشت سیب زمینی استان شامل آگریا، مارفونا، جیلی، میلوا،  اسپریت، آریندا و غیره می باشد.

به گفته سیب زمینی کاران آذربایجان شرقی عمده مشکلات تولید محصول سیب زمینی در این استان پایین بودن قیمت خرید تضمینی با توجه به هزینه‌های تولید، عدم استفاده کشاورزان از بذر اصلاح شده سیب زمینی در سطح استان، نبود صنایع سورتینگ و بسته بندی در محصولات مختلف سبزی و صیفی بخصوص سیب زمینی، عدم وجود صنایع تبدیلی متناسب برای فرآوری سیب زمینی در سطح استان، نبود انبار و سردخانه متناسب با محصول سیب زمینی می باشد که باید برای رفع آنها چاره اندیشی شود.

▪️دولت به جای نظارت و حذف دلالان به دنبال واردات سیب زمینی است!

مدیرعامل کانون تولیدکنندگان سیب‌زمینی با اشاره به اینکه مسئله ما اکنون کمبود سیب زمینی نیست و کشت امسال گرچه کم بوده، اما کاملاً پاسخگوی مصارف خانگی و صنایع است گفت: مسئله اصلی در چرخه توزیع است، جایی که دولت باید بر آن نظارت کند اما متاسفانه کاملاً آن را رها کرده است!

ب.سجادی ادامه داد: قیمت هر کیلو سیب زمینی در انبارها ۷ هزار تومان است و در بدترین حالت و شرایط خاص مانند اکنون به ۱۰ هزار تومان می‌رسد اما این کالا تا به دست مصرف کننده برسد قیمتش به ۲۰ هزار تومان می‌رسد!

وی افزود: نظارت دولت در چرخه توزیع اصلاً هم کافی نیست زیرا اینجا در چرخه توزیع باید دنبال مشکل بگردند نه اینکه بگویند سیب‌زمینی گران شده، پس آن را وارد کنیم!

سجادی  نرخ واقعی میانگین سیب زمینی را ۱۰ هزار تومان دانست و اضافه کرد: هر قیمتی بیش از این، حاکی از سودجویی و نفوذ سوداگران در بازار سیب زمینی است که مهم ترین دلیل شکل‌ گیری آن هم، عدم نظارت دولت است!

در حالی که برخی ها افزایش قیمت سیب زمینی را به کمبود آن در سطح استان ربط می دهند اما، رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از وجود ۲۰ هزار تن سیب زمینی مازاد در این استان خبر می دهد.

اکبر فتحی افزود: کل سیب‌ زمینی موجود در آذربایجان شرقی ۶۰ هزار تن است و تا فصل برداشت در سال آینده مشکلی در خصوص تأمین سیب‌ زمینی استان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در صورت تداوم قیمت‌ها با هدف ایجاد ثبات در بازار داخلی صادرات سیب‌ زمینی متوقف خواهد شد اضافه کرد: با سود جویانی که سیب‌زمینی را به قصد افزایش قیمت ذخیره کرده‌اند، برخورد خواهد شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی تاکید کرد: در کنار صادرات سیب درختی استان، تأمین میوه شب عید در اولویت است که از تجّار و تولیدکنندگان سیب درخواست می‌کنیم از تعیین قیمت‌های حبابی و غیرواقعی محصولات کشاورزی خود پرهیز نمایند!

▪️هر کشاورز باید در زمین کشاورزی خود سردخانه مجزایی داشته باشد

شهرستان سراب، قطب تولید سیب زمینی در آذربایجان شرقی است که به طور سالیانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن سیب زمینی در این شهرستان تولید و به کشورهای همسایه صادر می‌شود.

یک کشاورز اهل این شهرستان که ۴۵ سال در حوزه کشاورزی فعالیت دارد گفت: حدود ۳ سال است که به تولید سیب زمینی مشغول هستم و برای اولین بار در آذربایجان شرقی به اخذ مجوز برای تکثیر بذر سیب زمینی اقدام کرده‌ایم تا به سایر استان و شهرستان‌ها نیز تحویل دهیم.

قدرت معلمی ادامه داد: محصول سالیانه سیب زمینی که از زمین کشاورزی ۱۰ هکتار به دست می‌آید، چیزی حدود ۱۰۰ تن می‌باشد اما در نبود سردخانه و کارخانه، تمام زحمات ما به باد می‌رود چرا که سردخانه‌های موجود در شهرستان سراب، کافی نیست!

وی افزود: در سال جاری، سیب زمینی‌های تولید شده به استان زنجان، اردبیل و خود شهرستان سراب فروخته شده است.

معلمی اضافه کرد: افزایش قیمت سم، کود، هزینه‌های کارگران و ادوات کشاورزی از دیگر مشکلات موجود در بخش کشاورزی است و متأسفانه کشاورزان در قبال افزایش قیمت‌ها تسلیم می‌شوند و چاره‌ای به جز پرداخت این ندارند و مسئولین ذیربط نیز به خرج و مخارج کشاورزان توجهی ندارند!

وی یادآور شد: اصولاً هر کشاورز باید در زمین کشاورزی خود، سردخانه مجزایی داشته باشد تا هزینه‌های هنگفت حمل و نقل در جیب خود کشاورز بماند؛ در حال حاضر باید تلاش کنیم تا خرج و مخارج اضافی برای کشاورزان را کاهش دهیم چرا که تمامی تولیدکنندگان تحت فشار هستند.

این کشاورز سرابی بیان کرد: متأسفانه در سال گذشته سیب‌زمینی‌ها روی دست کشاورزان مانده بود و به دلیل نبود سردخانه و نگهداری در انبارهای سنتی، با قیمت پایین‌تری به فروش رفت و امسال هم این وضعیت به وجود آمده است.

واقعیت این است که بعد از برنج و گندم، سیب‌ زمینی سومین محصول کشاورزی پرمصرف در بین مردم کشورمان است که قشر محروم جامعه وابستگی خاصی به این محصول داشته و با استفاده از آن به گذران وعده غذایی خود می پردازند و نباید شرایط طوری باشد که قشر آسیب پذیر جامعه به خوراک شب خود محتاج شوند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.