"عصرآزادی" به بهانه روز جهانی صلیب سرخ از تلاش های امدادگران جمعیت هلال احمر ایران در زلزله اخیر ترکیه گزارش می دهد

فداکاری فراموش نشدنی unutulmaz_yardım#

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

جايگاه جمعيت هلال احمر از نظر عرف بين‌ الملل بسيار حائز اهميت است به طوری که ۸ ماه مِی که روز جهانی صليب سرخ و هلال احمر نام گرفته است باید بهانه ای جهت تقدیر از تلاش های بزرگ ترين شبكه بشر دوستانه غيرسياسي و امداد رساني جهانی باشد که در زلزله اخیر ترکیه لمس گردید.

حس برادری، همسایگی و انسان دوستی حکم کرد که امدادگران جوان پرتلاش جمعیت هلال احمر به کمک مردم زلزله زده ترکیه رفته و درد و رنج مردم تورک را درد و رنج خود بدانند و به همین دلیل، اکیپ های جمعیت هلال احمر ایران با تمام ظرفیت به کمک آنها شتافته و امدادگران آذربایجان شرقی اولین و سریع ترین تیمی بود که در مناطق زلزله زده جنوب ترکیه حضور یافته و شگفتی آفریدند.

تلاش های امدادگران هلال احمر زمانی معنی دار می‌شود که وقتی جهانیان مشاهده کردند که همزمان با تلاش‌ های جوانان ما در ترکیه، در داخل کشور نیز با یک بحران مشابه ناشی از زلزله در روستاهای خوی آذربایجان غربی مواجه بودند و برای همین باید به احساس مسئولیت شان آفرین گفت…

▪️نشان اول

ساعت ۴ بامداد روز دوشنبه ۱۷ بهمن ماه بود که زلزله‌ ۷۵ ثانیه ای به‌ قدرت ۷.۸ ریشتر رُخ داد که منجر به خسارات زیادی در ۱۰ استان جنوبی این کشور گردید و مردم جهان در صبح همان روز از وقوع این زمین لرزه شدید آگاه شدند که از آن به فاجعه قرن یاد می شود.

اکیپ های امدادرسانی از ایران و در راس آن اکیپ هلال احمر آذربایجان شرقی قبل از سایر تیمها فوراً در مناطق حادثه دیده حاضر شده و به امدادرسانی مشغول شدند که دومین زمین‌لرزه بزرگ با قدرت ۷.۴ ریشتر در ساعت ۱۴ همان روز به وقوع پیوست که منجر به تشدید خسارات وارده گردید و اوضاع را آشفته تر کرد.

این زلزله‌ها در عمق ۷ و ۱۴ کیلومتری زمین رخ داد و کانون آنها منطقه شانلی اورفا Şanlı Urfa بود که در شهرهای هاتای، آدی یامان، عثمانیه، وان، موش، غازی آنتپ، سیواس، آدانا و کایصری نیز خسارات سنگینی برجای گذاشت که بیش از ۵۰ هزار و ۵۰۰ نفر جان خود را از دست دادند.

جمعیت هلال‌احمر ایران و در صدر آن، امدادگران هلالی آذربایجان شرقی نخستین اکیپی بودند که هواپیماهای اقلام امدادی آن در فرودگاه‌های مناطق زلزله‌زده ترکیه بر زمین نشست؛ پروازهایی که همچون بسیاری از کشورها فقط حامل اقلام امدادی به ترکیه نبود بلکه تیمهای امداد و نجات و امدادگران باتجربه را به مناطق زلزله‌زده فرستاد.

امدادگران ایرانی به ویژه از منطقه آذربایجان شرقی تا پایان عملیات نجات در آن کشور ماندند و پس از آن نیز در عملیات امدادرسانی همچون برپایی اردوگاه‌های اسکان اضطراری با نیروهای ترکیه همکاری کردند در حالی‌ که به گفته امدادگران، اکیپ های اکثر کشورهای مشارکت‌ کننده پس از عملیات نجات، خاک ترکیه را تَرک کردند!

لذت تلاش های امدادگران هلالی ایران زمانی به نتیجه رسید که رجب طیب اردوغان پرزیدنت ترکیه در یک مراسم ویژه از تلاش‌های ایران در فاجعه زلزله ۱۰ استان جنوب شرقی این کشور تقدیر نمود و نشان فداکاری را به رئیس جمعیت هلال احمر اعطا کرد.

▪️نشان دوم

یک کارشناس مسائل ترکیه درباره اهمیت اعطای مدال فداکاری به هلال احمر ایران توسط ترکیه گفت: جمعیت هلال احمر یک نهاد عمومی است و هیچگاه نباید سیاسی شود زیرا حوادثی که در ایران رخ می‌دهد به مراتب بیشتر از سایر کشورهاست و همه نوع حوادثی را در ایران از خشکسالی تا سیل داریم و باید بر حوادث اشرافیت داشت.

محسن روحی صفت افزود: با توجه به حاکم بودن این شرایط در کشور بایستی یک روابط حسنه با هلال احمرهای سایر کشورها داشته باشیم تا در زمان مقتضی آنها هم بتوانند به کمک و یاری ما بیایند.

وی اضافه کرد: زلزله ترکیه چند موضوع قابل توجه دارد؛ اینکه ترکیه کشور همسایه ما بوده و از نظر فرهنگی دینی با یکدیگر شباهت‌های فراوانی داریم و به همین دلیل با وقوع زلزله در این کشور ما باید به کمک این کشور می‌شتافتیم.

روحی صفت تاکید کرد: هلال احمر کشورمان بهترین تیم‌ های امدادی را به ترکیه اعزام کرد و اقدامات مؤثر آنها باعث شد که رئیس جمهور ترکیه مدال فداکاری این کشور را به هلال احمر ایران اهدا کند.

روحی صفت خاطرنشان کرد: علاوه بر این یکی دیگر از نتایج اعزام هلال احمر به ترکیه این بود که نیروهای امدادی با اعزام به این کشور در شرایط بحرانی دیگری قرار می‌گیرند تا در زمانی که ممکن است این اتفاق در کشورمان رخ دهد از این تجربه استفاده کرده و آنها را به کار ببرند!

این کارشناس مسائل ترکیه یادآور شد:

وی تاکید کرد: جمعیت هلال احمر باید جوانان، دانش آموزان و دانشجویان دو کشور را به یکدیگر نزدیک نماید زیرا یکی از اهداف هلال احمر برقراری صلح بوده و وقتی قرار است صلحی در جهان شکل بگیرد، باید مردم کشورهای مختلف از دیدگاه‌های یکدیگر مطلع بوده و در مواقع ضروری به یاری یکدیگر بشتابند.

▪️نشان آخر

بیش از ۲۵ تیم عملیاتی بلافاصله بعد از وقوع زمین‌لرزه ترکیه به این کشور اعزام شدند؛ تیم‌هایی که نخستین آن از آذربایجان شرقی به مناطق بحرانی رسیده و در موارد تخصصی آوار، تیم آنست، درمان اضطراری و غیره به همراه دستگاه‌های زنده‌یاب و دیگر تجهیزات لازم، خود را به ترکیه رسانده و خیلی زود عملیات نجات و آواربرداری را آغاز کردند.

تیم‌های اعزامی از ایران در مدت کوتاه حضورشان در ترکیه موفق به نجات چندین نفر زنده از زیر آوار شدند و پیکر تعداد بی شماری را از زیر آوار رهاسازی کردند که در خاطرات خود از دشواری عملیات آواربرداری سخن گفته و بر اتحاد نیروهای امدادی از کشورهای مختلف جهان در این امر خطیر آفرین می گویند.

برپایی اردوگاه‌های اسکان اضطراری و همچنین مراکز درمان اضطراری هم از دیگر اقدام‌هایی بود که هلال‌احمر ایران در ترکیه به نتیجه رساند و باعث شد تا “کرم کینیک” رئیس هلال احمر ترکیه از این امر خوشحال شود.

او بعدها تاکید کرد که سرعت عمل امدادگران جمعیت هلال‌احمر ایران در امدادرسانی به زلزله‌زدگان ترکیه بسیار بالا بوده و در کشف پیکر جانباختگان، همگان را شگفت زده کنند زیرا هر زمان و هر لحظه که مشکلی وجود داشته، امدادگران ایران را در کنار خود احساس کرده‌اند!

رئیس هلال‌احمر ترکیه با تاکید بر اینکه ترکیه، کمک‌ها و حمایت‌های دولت و هلال‌احمر ایران در این شرایط سخت را هیچ‌وقت فراموش نمی‌کند تاکید کرده که “شما خودتان درگیر زلزله خوی بودید اما با این حال، کمک‌های زیادی به مردم زلزله‌زده ترکیه داشتید و ما از اینکه برادرانی همچون شما داریم، شکرگزار خداوند و دعاگوی مردم ایران هستیم!

بدین ترتیب، جوانان امدادگر کشورمان که معمولاً در همه حوادث بزرگ دو دهه گذشته ایران از سیل مشگین‌ شهر تا زلزله ورزقان، از پلاسکوی تهران و زلزله کرمانشاه تا سقوط هواپیما در پادنا و کوه سبلان و اخیراً نیز زلزله های خوی و ترکیه به طور داوطلبانه حاضر شده و کمک کرده اند نشان می دهد کمک به همنوع حد و مرز ندارد و باید قدر آنها را دانست و حمایتشان کرد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.