استاندار آذربایجان شرقی:

ارتباط نداشتن ما با اقشار مختلف جامعه موجب طردشدگی و قطب بندی می‌شود

استاندار آذربایجان شرقی گفت: ارتباط نداشتن ما با اقشار مختلف جامعه موجب طردشدگی و قطب بندی می‌شود.

به گزارش عصرآزادی آنلاین، عابدین خرّم روز پنجشنبه، ۱۱ خردادماه در همایش استانی «چهارمین همایش ملی و دومین همایش بین المللی حکمرانی متعالی»، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در دیدار هر ساله خود با مردم تبریز مسائلی درباره تاریخ این شهر و سابقه تمدنی این استان و مردمان این دیار می‌فرمایند که تکالیف همه کسانی که در حوزه فکر و اندیشه فعالیت دارند را سنگین تر می‌کند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره تبریز، افزود: این فرمایشات نشان از جایگاه و سابقه تاثیرگذاری علمی، تمدنی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی این دیار و بزرگانی است که در این مناطق زندگی کرده‌اند.

وی با گذری به بحث حکمرانی، اظهار کرد: معنی لغوی حکمرانی شامل اداره و تنظیم امور توسط حاکمان در شهرها و شهروندانی می‌شود که در آن زندگی می‌کنند. بحث حکمرانی خوب از دهه ۸۰ میلادی در ادبیات مطرح و در گفتمان علمی انسان‌ها جاری و ساری شده و وارد نظریه‌های سیاسی و علمی شده است.

خرّم گفت: گزاره‌های حکمرانی خوب و مطلوب از دیدگاه غربی و مکاتب غربی با گزاره‌های مکاتب توحیدی متفاوت است اگرچه سابقه و تجربه بشری نشان می‌دهد که به خصوص در مکتب توحیدی استفاده از مولفه‌های مکتب غربی بلامانع شده است.

وی افزود: سیاست‌های غربی دارای سه مولفه دموکراسی در حوزه سیاست، لیبرالیسم و نئولیراسیم در حوزه اقتصاد و فردیت و امانیسم در حوزه فرهنگی است که فمینیسم نیز یکی از گزاره‌های فرهنگی حکمرانی غربی به شمار می‌رود.

وی با بیان این‌که این دیدگاه‌ها با نگاه توحیدی و اسلامی دارای تعارض از دیدگاه معنوی است، اظهار کرد: در حکمرانی اسلامی اندیشه متعالی، حیاتی، قرآنی و اسلامی جاری است، اگرچه اجرای این موارد برای حکمرانان یک عمل واجب اما سخت است.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: اصول حکمرانی از نگاه غربی دارای هشت عامل است که برخی برای جامعه ما و حکمرانی اسلامی خوب است. مثلا قانون مداری و حاکمیت قانون در مکتب غربی بسیار جدی تر بوده و باید به آن توجه کرد. شفافیت، مشارکت و کارایی نیز جزو مواردی است که مکاتب غربی به آن تاکید دارند و قانون آن‌ها نیز دستورات صریح و دقیقی را برای عدم رعایت آن‌ها لحاظ کرده است.

وی با اشاره به امکان بهره گیری از برخی نظریات غربی در بحث حکمرانی، گفت: ارزش‌های معنوی در حکمرانی اسلامی بر مسائل مادی مقدم است. هر سیاستی که به آبادانی و بهبود معیشت دنیوی بی‌انجامد موجب تایید در حکمرانی اسلامی است اما جایی که این سیاست به ارزش‌های معنوی آسیب رساند، مردود است.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، اظهار کرد: علما و اساتید حوزه و دانشگاه باید روی مسائل مربوط به حکمرانی اسلامی در مرحله دوم انقلاب بیندیشند. مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم بر لزوم تبیین و تثبیت خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی در مرحله دوم انقلاب به عنوان نظریه ثابت اسلامی تاکید دارند.

خرّم، مطرح شدن مردم سالاری دینی، ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی و عمرانی، به اوج رساندن مشارکت مردمی، ارتقای شگفت آور بینش سیاسی آحاد مردم، سنگین کردن کفه عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور و توجه به افزایش چشم گیر اخلاق و معنویت را از جمله مفاهیم به کار برده شده در بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری، علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی و سبک زندگی را به عنوان هفت عامل نشانگر حاکمیت مطلوب حکمرانی اسلامی نام برده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به تدوین سند تحول در دولت سیزدهم و توجه به تمامی حوزه‌ها در این سند، افزود: در بسیاری از موارد مثل توزیع عادلانه ثروت با یک انباشتگی مشکلات و مسائل مبنایی مواجه هستیم و حل آن، تلاش بسیار بالا و اقدامات اساسی می‌طلبد.

استاندار آذربایجان شرقی، ارتباط بی واسطه بین مردم و حاکمان، شفافیت و پاسخ گویی و مسئولیت پذیری، ایجاد وحدت ملی و انسجام اجتماعی بین مردم، اجماع در برابر دشمنان و تامین استقلال و امنیت کشور، حمایت از اقشار کم برخوردار و مستضعف، پاسخ گویی حکمرانان در قبال مسئولیت‌ها و مبارزه با فقر و فساد و بسط عدالت را از جمله ویژگی‌های سند تحول دولت سیزدهم به عنوان نشاندهنده مطلوبیت در حکمرانی اسلامی دانست که همگی نیازمند طرح چارچوب‌های نظری توسط پژوهشگران است.

وی با تاکید بر لزوم تربیت افراد و نسل برجسته با استفاده از الگوها و انسان‌های تراز انقلاب مثل شهید سلیمانی، اظهار کرد: شهید سلیمانی دانش آموخته مکتب امامین انقلاب بوده و معرفت و اندیشه‌های بلند دینی و اسلامی را در وجود خود نهادینه کرده بود.

وی گفت: مردم سوریه بعد از یک دهه جنگ و کشتار و ناامنی به جایی رسیدند که امروز غالب جمعیت این کشور و کسانی که در دانشگاه و مراکز فرهنگی و علمی حضور دارند، می‌گویند «شهید سلیمانی با مبارزه‌ای که با جریانات تکفیری و مکتب‌های غیراسلامی در این کشور انجام داد، مردم را به این نتیجه رسانده که باید بر مبنای باورهای خود روی پای خود بایستند و استقلال و آزادی خود را در دست بگیرند.»

منبع/ ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.