بررسی مشکلات تبریز در نشست فوق العاده نمایندگان مردم در مجلس و شورا به روایت "عصرآزادی"

سفر تاثیرگذار

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

یکصد و سی و نُهمین جلسه رسمی شورای ششم شهر تبریز روز سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ به ریاست حجت الاسلام رسول برگی و با حضور اعضای شورا و شهردار تبریز به صورت علنی در عمارت تاریخی ساعت برگزار شد.

در این نشست فوق العاده که در آستانه دومین سفر استانی رئیس جمهوری به آذربایجان شرقی تشکیل گردید به غیر از پزشکیان و تاج الدینی که در مسافرت بودند ۴ نماینده مردم تبریز شامل محمدحسین فرهنگی، احمد علیرضا بیگی، روح الله متفکر آزاد و علیرضا منادی حضور یافتند.

در این جلسه فوق العاده که استاندار آذربایجان شرقی نیز در اواخر تایم آن حضور یافت در مورد اصلی ترین مشکلات و موانع توسعه کلانشهر تبریز تبادل نظر شده و مقرر گردید در سفر رئیس جمهور به استان، برای پیگیری بخشی از آنها اقدام شود.

در ابتدای نشست، بررسی مشکلات کلانشهر تبریز از زبان اعضای شورا بیان گردید تا نمایندگان مجلس در جریان موارد ضروری قرار گرفته و در سفر قریب الوقوع ریاست جمهوری به استان نسبت به اخذ اعتبار برای حل آنها اقدام نمایند و پس از آن، نمایندگان حاضر در تالار شورا به ترتیب به اظهارنظر پرداختند…

رئیس کمیسیون شهرسازی شورا گفت: در ماده ۱۲ با صراحت اعلام شده بخشی از مساکن باید در مناطق حاشیه نشین ساخت شود ولی در هیچ کدام از شهرهای کشور این اتفاق نیفتاده است!

“فریدون بابایی اقدم” افزود: شهرداری تبریز می خواهد در اراضی شهرک جوانان مسکن بسازد ولی مطمئن هستم‌ از منابع مالی به مشکل برخورد خواهد کرد و امیدواریم نمایندگان مجلس بتوانند بودجه ملی را تامین نمایند.

“علی نوای باغبان” نیز با اشاره به اینکه در باز آفرینی محلات ۷۰ درصد به عهده دولت و ۳۰ درصد به عهده شهرداری ها می باشد گفت: دولت نباید از هزینه ها شانه خالی کند زیرا شهرداری نمی تواند از عهده این هزینه ها برآید.

وی خطاب به نمایندگان مردم تبریز در مجلس افزود: چند ماه بعد در تبریز همایش سرمایه گذاری در سطح بین المللی برگزار خواهد شد که در این مورد برای ما کمک کنید تا بتوانیم پروژه های راکد را تکمیل نماییم.

دیگر عضو شورا نیز گفت: در رابطه با مسکن سازی، دولت هزینه ها را به گردن مردم می اندازد و در تولید مسکن اتفاق خاصی نیفتاده است!

“روح الله رشیدی” افزود: در مورد رینگ شمالی آب تبریز، از حاشیه شمالی تبریز اعتراضات را خواهید شنید و مردم این منطقه در فصل تابستان با اُفت فشار آب مواجه خواهند شد که دولت باید کمک کند تا رینگ شمالی تکمیل گردد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تبریز نیز با ذکر این نکته که تمام مسائل مطرح می شود ولی متاسفانه پیگیری آنها کند پیش می رود گفت: بافت فرسوده و حاشیه نشینی تبریز از معضلات بزرگ است که اگر بودجه دولت نباشد قطعاً بازآفرینی شهر پیش نمی رود.

“غلامرضا احمدی” با اشاره به اینکه کمک های دولت در حمل و نقل عمومی قابل پیگیری می باشد افزود: اگر بتوانیم از سهمیه مناطق آزاد برای واردات خودرو استفاده کنیم می توانیم در حمل و نقل عمومی استفاده کنیم کمااینکه اتوبان جنوبی تبریز نیز به صورت لاک پشتی پیش می رود!

“محمدحسن اسوتچی” نیز ورود نیرو به شهرداری تبریز در دوره های قبلی به صورت بی ضابطه را مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد: در مورد تبدیل وضعیت کارکنان اگر در این مجلس تکلیفش مشخص نشود تقابل ایجاد خواهد شد که امیدواریم به سر و سامان برسد.

“احمد علیرضابیگی” اولین نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس بود که به سخنرانی پرداخت و گفت: شهرداری می تواند در راستای جذب سرمایه گذار از ظرفیت های موجود استفاده کرده و به این مهم اهتمام ویژه داشته باشد.

وی افزود: موضوع الحاق باسمنج در شرق تبریز را دو سال است که پیگیری می کنیم و هنوز به جایی نرسانده ایم لذا باید در راستای اصلاح موضوع گام برداشته و از اختیارات و اقدامات دولتی استفاده نماییم.

بیگی اضافه کرد: لازم است سایر بخش ها با شهرداری تبریز در راستای برگزاری همایش سرمایه گذاری همگام شوند تا شاهد اقدامات مثبت در این خصوص باشیم.

وی در خصوص ارتباطات بین الملل و خواهر خواندگی تبریز با شهرهای برخی از کشور ها نیز تاکید کرد: این امر می تواند به ما کمک شایانی داشته باشد تا جایگاه شهر اولین ها را ارتقا دهیم.

“روح الله متفکرآزاد” نیز به عنوان دومین سخنران با اشاره به اینکه انتظار داریم اقدامات و اتفاقات در خور شانی در سفر دوم رئیس جمهور رُخ دهد گفت: خط دوم متروی تبریز بعد از پیگیری های مداومی که صورت گرفت خوشبختانه به مراحل پایانی رسیده که با ۴۳۰ میلیون یورو به پایان می رسد و امیدواریم استمرار خط خاوران به تبریز را هم ببنیم.

وی در خصوص قانون جهش تولید مسکن تاکید کرد: بهتر است پیگیری های بعد از سفر را مورد توجه قرار داده و تلاش کنیم در این سفر از حضور وزیر مسکن استفاده کرده و از حاشیه نشینی بازدید داشته باشند.

متفکرآزاد اضافه کرد: اگر رینگ شمالی تبریز تکمیل نشود احتمال بسیار زیاد خطر کم آبی را شاهد خواهیم شد.

وی در خصوص تبدیل وضعیت کارگران شهرداری نیز تاکید کرد: مجلس برای این قضیه مصوبه ای داده بود که اکنون در شورای نگهبان بلاتکلیف مانده است که البته ایراداتی به این لایحه گرفته شده و گفته که دولت با آن مخلف است.

متفکرآزاد یادآور شد: صحبتی که رئیس جمهور اخیراً به مجلس آمده بودند و در این باره داشتند این بود که قرار است در این خصوص صحبت های بیشتری به عمل آید.

“علیرضا منادی” نیز با اشاره به اینکه تا زمانی که در جامعه امیدواری نباشد هیچ طرحی به نتیجه نمی رسد گفت: اساسی ترین مجموعه هر جامعه، مردم است که باید امیدوار شوند لذاباید تلاش کنیم تا در بین مردم امیداوری ایجاد نماییم.

وی افزود: تبریز بهشت ماندگاری برای ماست که در تلاشیم برای آبادانی آن اقدامات بیشتری انجام دهیم لذا ۱۰ میلیارد تومان دست آورد ریاست جمهوری در این دوره از سفرش بوده که شهرداری می تواند در راستای جذب آن اقدامات لازم را اجرایی کند.

منادی اضافه کرد: مسائل مختلفی که در جلسه امروز (سه شنبه) مطرح شد که نیازمند ۱۰ الی ۱۵ فقره نامه خوب است که مدیران و مسئولان شهری می توانند با تنظیم و تحویل به ما، نتایج را پیگیری نمایند.

وی با اشاره به اینکه بنیاد فرهنگ و ادب آذربایجان در بودجه کشوری ردیفی نداشت یادآور شد: ولی ما توانستیم برای آن ردیفی ایجاد نماییم و لذا خواهشمندیم شهرداری خواسته های خود را به صورت مکتوب به دست ما برساند تا آنها را پیگیری کرده و به مرحله پایانی برسانیم.

“محمدحسین فرهنگی” نیز گفت: پیشنهاد انتقال آب سد شهید مدنی از طریق میدان چایی را داریم که می تواند در رفع آلایندگی تبریز کمک کرده و به شهر زیبایی خاص و جلوه فوق العاده ای دهد.

 وی افزود: بازاچه های محلی هم موضوعی است که احساس می کنم به کُندی پیشرفت می کند لذا در خصوص این مهم، اقداماتی اتخاذ شود تا مردم بتوانند به آسانی به مایحتاج عمومی دسترسی پیدا کنند.

استاندار آذربایجان شرقی نیز در پایان جلسه گفت: اتمام پروژه های نیمه تمام سال گذشته از جمله مباحثی بوده که با اهتمام شورای شهر و شهردار تبریز به اتمام رسید کمااینکه در حوزه حمل و نقل تغییر آنچنانی اتفاق نیفتاده بود.

“عابدین خرم” با اشاره به اینکه یکی از اولویت های استانداری و شهرداری بحث مترو است افزود: وضعیت مترو کاملاً قفل شده و در وضعیت بلاتکلیفی به سر می برد و دچار یک مشکل اساسی شده بود که به صورت جدی اتفاقاتی در این راستا اتفاق افتاده است و امیدواریم تا دو سال آینده به مرحله ای برسد.

وی، اولویت چهارم را بحث ساماندهی مناطق مرکزی شهر دانست که به هر صورت باید آنها را تعیین تکلیف نمود و اضافه کرد: بازگشایی مسیرها و نهایتاً معضلی که در تبریز وجود دارد به عنوان اساسی ترین اهدافی که می تواند آنها را دنبال و پیگیری کنیم در اولویت است.

 خرم خاطرنشان کرد: تلاش بر این است هم افزایی و هم راستایی برای حل مشکلات شهری صورت گیرد تا تبریز به عنوان یکی از خاستگاه های اساسی کشور که شرایط قابل قبولی ندارد به جایگاه شایسته خود دست یابد لذا هدف، برنامه ریزی به سمت و سویی است که شاهد اتفاقات مبارک در آینده باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.