فواید برگزاری دومین جشنواره پسته شهرستان آذرشهر از بُعد حمایتی به روایت "عصرآزادی"

آذرشهر ویترین پسته آذربایجان

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

جشنواره پسته شهرستان آذرشهر یا همان توفارقان برای دومین سال در روستای قشلاق با تجلیل از پسته کاران نمونه، قدردانی از دست اندرکاران جشنواره و اهدای تندیس جشنواره به منتخبین خاتمه یافت اما نمایشگاه توانمندی های شهرستان آذرشهر در حاشیه این جشنواره در روستای قشلاق از توابع بخش گوگان برپاست تا علاقه مندان به محصولات محلی، از آنها بهره مند شده و آوازه کیفیت آن را به دیگران نیز توصیه نمایند.
واقعیت این است که در سطح ۲۱۰ هکتار از باغات شهرستان آذرشهر سالانه ۱۶۰ تن پسته تولید می شود و برگزاری چنین جشنواره ها تأثیر مثبتی در الگوی کشت شهرستان ایجاد خواهد کرد و لذا اگر قرار باشد روستایی را به‌ عنوان یک نمونه موفق در اجرای الگوی ملی کشت معرفی شود به طور حتم می‌ توان از روستای قشلاق آذرشهر سخن به میان آورد.
به اعتقاد کارشناسان حوزه کشاورزی، اگر مردم آذربایجان شرقی در اجرای الگوی ملی کشت همکاری های لازم را داشته باشند شهرستان آذرشهر می‌ تواند به‌ عنوان یک برند صاحب نام در محصود پسته آذربایجان مطرح شده و با حمایت متولیان این بخش، آذرشهر به صادرکننده شماره یک پسته ایران تبدیل شود…

حمایت از کشاورزان و توجه به آموزش آنها برای کاهش مصرف آب

فرماندار و رئیس کارگروه کشاورزی شهرستان آذرشهر گفت: جشنواره ها باید منجر به تجاری سازی و تولید ثروت در راستای ایجاد و توسعه اشتغال پایدار برای رفاه اهالی فهیم و زحمتکش شهرستان شود.
شمسعلی محمودیان از پسته کاری در شهرستان آذرشهر بالاخص بخش گوگان به عنوان مصداق گام عملی در تغییر الگوی کشت با توجه به وضعیت منابع آبی نام برد و ضمن قدردانی از کشاورزان و پسته کاران بابت پشتکار و همت ستودنی در این عرصه افزود: آموزش مستمر کشاورزان برای موفقیت بیشتر آنان ضروری است.
امام جمعه گوگان نیز بر حمایت بیش از پیش از کشاورزان منطقه تاکید کرد و گفت: حمایت از کشاورزان و کاهش مصرف آب با آموزش بهره‌ برداران دو مسئله‌ ای است که باید در حوزه کشاورزی مورد توجه قرار گیرد.
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین شمس اله مردانی پور یامچی افزود: یکی از اقدامات مهم و قابل‌ تحسینی که در روستای قشلاق انجام‌ شده است ایجاد کمربند سبز، پرورش نهال، کاشت و برداشت پسته است.
وی بر لزوم حمایت کشاورزان و پسته کاران تأکید کرد و ادامه داد: این حمایت می‌تواند به‌ صورت اعطای تسهیلات، حمایت معنوی و تشویق و صورت‌ های دیگر باشد و باید از مردان و زنانی که در کشور به امر مهم تولید مشغول‌ هستند حمایت شود.

تولید یکهزار و ۸۰۰ تن پسته از دو هزار و ۲۳۸ هکتار باغات آذربایجان شرقی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی کل سطح زیرکشت و تولید باغات پسته این استان را دو هزار و ۲۳۸ هکتار اعلام کرد و گفت: باغات بارور پسته در آذربایجان شرقی یکهزار و ۴۶۴ هکتار و باغات غیربارور نیز ۷۷۴ هکتار است لذا میزان تولید محصول پسته در سال جاری بیش از یکهزار و ۸۰۰ تن برآورد می شود که متوسط عملکرد در هر هکتار ۱.۲ تن است.
“اکبر کرامتی” با بیان اینکه حدود ۱۰۰ درصد تولید پسته معادل ۱۸۰۰ تن به صورت تازه خوری و فرآوری شده مصرف می شود افزود: ارقام موجود باغات پسته آذربایجان شرقی را رقم احمد آقائی، اکبری، کله قوچی، شاه پسند، ریز قزوین، زرند کرمان و سایر ارقام بومی تشکیل می دهد.
وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی از مجموع بیش از ۵۳۴ هزار و ۱۹۱ هکتار باغات پسته کشور حدود ۴ دهم درصد سطح زیر کشت باغات پسته در سطح کشور را داراست و مقام چهاردهم کشور را به خود اختصاص داده است اضافه کرد: بیشترین سطح زیر کشت پسته در شهرستانهای اسکو به میزان ۹۵۸ هکتار، مرند به میزان ۴۵۷ هکتار و آذرشهر به میزان ۲۳۱ هکتار است که شهرستان های اسکو و مرند به ترتیب در رتبه های اول و دوم قرار دارند و باید گفت شهرستان اسکو و مرند قطبهای مهم تولید پسته در استان هستند و متوسط میزان آب مصرفی باغات پسته ۵۵۰۰ متر مکعب در هکتار است.

نمایش توانمندی‌ های روستاهای آذربایجان شرقی ۱۵ مهر در حضور رئیس‌ جمهور

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی گفت: توانمندی‌ های روستاهای استان ۱۵ مهر ماه هم‌زمان با روز ملی روستا و عشایر در حضور رئیس‌ جمهور به نمایش درخواهد آمد.
“محمد اسکندری” با اشاره به توجه ویژه دولت سیزدهم بر تأمین زیرساخت‌ ها و حل مسئله معیشت و اشتغال روستاییان گفت: ما برای این مسئله یک برنامه جامع و عملیاتی تحت عنوان سند تحول روستا را در برنامه داریم که در همه روستاهای استان عملیاتی شده است و این سند تحول موجب توسعه روستا و ارتقای معیشت و اقتصاد روستاییان خواهد شد.
وی از مشخص شدن حدود اراضی کشاورزان و الگوی ملی کشت به‌ عنوان مسائلی مهم یاد کرد و افزود: این دو قضیه بسیار مهم است و باید فرهنگ‌ سازی و گفتمان سازی لازم برای حضور مؤثر مردم با همیاری دهیاران و شوراهای اسلامی روستا در خصوص آن انجام شود.
اسکندری تاکید کرد: دولت توان خود را به این مسئله معطوف کرده است که تولیدات روستایی بدون واسطه به دست مصرف‌کنندگان برسد که این کار در قالب بازارچه‌ های فروش محصولات روستایی عملیاتی خواهد شد و با یک نگاه تحولی باید به روستاها توجه کرد.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی از راه‌اندازی ۵۰ بازارچه تولیدات روستایی در بخش‌ ها و روستاهای مختلف به‌ صورت تجمیعی خبر داد و خاطرنشان کرد: این بازارچه‌ های محلی می‌ تواند یک تحول اساسی در اقتصاد روستاها ایجاد نماید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.