اهمیت خدمات پُستی در توسعه اقتصاد دیجیتال به بهانه روز جهانی پُست در بررسی "عصرآزادی"
پُست جدید ارسال می شود
عصرآزادی/ شهرام صادق زاده
از سال ۱۹۶۹ روز ۹ اکتبر که در واقع سالروز تأسیس اتحادیه جهانی پست UPU که همانا اختصار Universal Postal Union می باشد به عنوان روز جهانی پُست تعیین گردید که با تصویب معاهده برن در سال ۱۸۷۴ تأسیس شده و از نظر قدمت و سابقه دومین سازمان بینالمللی جهانی محسوب میشود و گرامیداشت روز جهانی پست یادآور دو مورد است که چگونه خدمات پستی برای همه آسان تر شده و از سوی دیگر، شرکت ملی پُست ایران برای تسهیل خدمات صحیح و مطلوب به شهروندان تلاش نماید.
از قرار معلوم، در میان مشکلات مردم در ارسال و تحویل مرسوله ها، دفاتر پستی برخی استان ها تلاش می کنند موضوع کمبود نامه رسان و نیروی انسانی به گوش مسئولان پایتخت نرسد به نحوی که برخی از آنها حاضرند مردم به زحمت افتاده و به طُرق متعدد طی مسیر کنند اما گزارشی از کمبودها به مدیران پایتخت مخابره نشود در حالی که در وضعیت فعلی فروشگاه های اینترنتی تقاضا برای همکاری با شرکت های پستی را افزایش داده اند و باید مشکل استخدام نیروهای متبحر و کاردان در این مجموعه هر چه سریع تر حل شود که طبیعتاً نیازمند مدیریت هوشمندانه بوده و با بخشنامه و دستور عمودی و بدون پشتوانه افقی، میسر نیست…
صندوق اول
ضعف صنعت بسته بندی و قیمت بالای تولید کارتن مناسب برای حمل ایمن از جمله مسائلی است که در درون شرکت های پستی ایجاد چالش میکند، کمبود کامیون های مناسب و تخصصی برای حمل بار و همچنین کمبود نیروی ماهر در این زمینه، دیگر مشکلات داخلی صنعت پست کشور است که با پرورش و آموزش نیروی انسانی کارآمد بهبود خواهد یافت.
همچنین به گفته آگاهان این حوزه، لازم است تا به چالشها و راهکارهای ارتقای سطح فرهنگ سازمانی در شرکت پست نیز برای افزایش بهره وری و بهبود و ارتقای کیفیت خدمات پستی در این عرصه توجه ویژه شود لذا شرکت های پُستی بخش خصوصی نیاز دارند تا با افزایش نیروهای خود در مناطق مختلف کشور، خدمات پستی داخلی را تسریع و تسهیل نمایند که کمبود نیرو در بسیاری از بخشهای ایران یکی از چالش های داخلی شرکت های پستی است.
از سوی دیگر، حقوق پایین باعث شده است پُستچی ها و یا همان نامه رسان ها اقدام به تغییر شغل کرده و همین امر صنعت پست را با مشکل نیروی انسانی مواجه نماید به طوری که گاهاً گفته می شود شرکت های پستی نیاز دارند با افزایش نیروهای خود در استانهای مختلف کشور، خدمات پستی در ایران را تسریع و تسهیل نمایند.
در حقیقت، این وضعیت آشفته و شکننده شرکت ملی پست در سایر استان ها و شهرهای کوچک بغرنج تر است. زیرا در بسیاری از مراکز استان ها به دلیل نبود نامه رسان، مردم به دفاتر پستی برای دریافت بسته ها و نامهها مراجعه می کنند که همین امر موجب شلوغی دفاتر و نارضایتی پستخانه های مرکزی شده است.
صندوق دوم