دادستان عمومی و انقلاب تبریز: صیانت از میراث تاریخی_فرهنگی, وظیفه همه دستگاهای اجرایی و مدیران شهری است.

به گزارش عصر آزادی, دادستان عمومی و انقلاب تبریز در طی دیداری با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اعضای هیئت‌مدیره انجمن حامیان میراث فرهنگی استان, با اشاره بر گنجینه آذربایجان شرقی از حیث مواریث تاریخی و فرهنگی فاخر, بر صراحت قانون در صیانت از بافت تاریخی و میراث فرهنگی و انتقال آن به نسل‌های آینده تاکید کرد و هم افزایی همه متولیان این حوزه را بسیار حائز اهمیت قلمداد نمود.

محبوب علیلو با ذکر این مهم که بخش عمده گردشگری استان آذربایجان شرقی مبتنی بر تاریخ و فرهنگ آن است, از اداره کل میراث فرهنگی خواست تا با تمام توان در زمینه نظارت بر رعایت ضوابط بافت‌های تاریخی ورود کند و همسویی مدیریت شهری مطابق با قانون در این مسئله را مهم تلقی نمود.

وی همچنین در راستای تدوین برنامه‌ای جامع در خصوص ضوابط حفاظت از تک بناها و بافت تاریخی از هماهنگی و برگزاری نشست دادستانی با مسئولان استانی ذی ربط,مدیران شهری و انجمن‌های میراث فرهنگی در روزهای آتی خبر داد.

دادستان عمومی و انقلاب تبریز, اهمیت توجه و حساسیت دستگاههای اجرایی نسبت به دغدغه‌های انجمن حامیان میراث فرهنگی استان در خصوص تعرض به بافت تاریخی از جمله بلندمرتبه‌سازی در حریم و آثار ثبتی، خانه‌های تاریخی در معرض خطر تخریب را خاطر نشان کرد.

تشکیل یگان حفاظت ویژه بافت تاریخی در میراث فرهنگی استان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی نیز در این دیدار وجود برخی خلأهای قانونی در حفاظت از بافت تاریخی که منجر به آسیب به بافت یا منظر و سیمای آن می شود را نکته مهمی دانست و اظهار امیدواری کرد که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رفع این چالش ها قدم بردارند تا شرایط مساعدتری برای میراث فرهنگی در خصوص برخورد با تعرض احتمالی به بافت تاریخی، فراهم شود.

حمزه زاده با اشاره به رتبه سوم کشوری آذربایجان شرقی از نظر شاخص گردشگری در سال گذشته افزود: گردشگری فرهنگی و تاریخی محور اصلی توسعه گردشگری در استان است و اجرای کامل ضوابط نگهداری از بافت و آثار تاریخی با مشارکت جمعی دستگاه‌های اجرایی و مدیریت شهری در این امر ضروری است.

این مقام مسئول همچنین از تشکیل یگان حفاظت ویژه بافت تاریخی، در فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی استان برای بررسی و رصد تخلفات در این حوزه و انجام اقدامات مقتضی خبر داد.

وی در خاتمه با اشاره به مواد ۱۳ و ۱۴ اصل ۱۲۳ قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی-فرهنگی از تکلیف شهرداری‌ها بر مشارکت حداکثری در حوزه صیانت و حفاظت از مواریث و بافت تاریخی با تخصیص بودجه، سخن گفت و همچنین با استناد به ماده ۱۰۲ قانون شهرداری‌ها مصوب ۱۱۳۴/۴/۱۱ تصریح کرد: شهرداری‌های سراسر کشور مکلف‌اند، پیش از انجام هرگونه عملیات اجرایی در حرایم و بافت تاریخی استعلامات لازم را از میراث فرهنگی به عمل آورند و نظر میراث فرهنگی را در خصوص حفظ آثار باستانی و میزان حریم و منظر و … اخذ نمایند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.