گزارش “عصرآزادی” از نخستین روزهای بازگشایی ناگهانی مدارس؛ زاویه خورشید پرفروغ کرونا به سوی پیکر مدارس آذربایجان شرقی!

?شهرام صادق زاده/ عصر آزادی آنلاین،

نحوه آغاز سال تحصیلی امسال را شاید بتوان عجیب ترین موعد استارت برای ورود دانش آموزان کشور و به تبع آن آذربایجان شرقی در یک قرن اخیر محسوب نمود که آشفتگی خاصی در روزهای نخستین پدیدار گشت.

ماندگاری کروناویروس – این مهمان ناخوانده و شوم چینی – باعث شد تا علی رغم رعایت اصول و پروتکل های بهداشتی از سوی مدارس در آغاز سال تحصیلی ۹۹، خانواده ها در فرستادن فرزندان خود به کلاس های درس آنهم پس از ماه ها تعطیلی در شک و تردید به سر ببرند!

بلبشوی نخستین روزهای بازگشایی مدارس کشور که با اعلام رئیس جمهوری استارت خورد با حواشی جالبی روبرو شد که موافقان و مخالفان زیادی را از باب آغاز به کار مدارس در استانهای کرونایی و قرمز رنگ از جمله آذربایجان شرقی و تهران به اظهارنظر وا داشت تا هر طیف به نوعی درباره این اقدام ناگهانی اظهارنظر کنند.

▪️دانش آموزان و اولیا در کمال بلاتکلیفی به مدارس مراجعه نمودند

طبق مشاهدات خبرنگار “عصرآزادی” در تبریز، دانش آموزان و اولیای آنها در کمال بلاتکلیفی به مدارس مراجعه نمودند اما برخلاف سال های گذشته با گروه بندی فرزندان خود از سوی مدرسه روبرو شدند تا نسبت به اعزام آنها به مدرسه در روزهای زوج یا فرد اقدام کنند.

برخی ها هم ترجیح دادند تا طی مذاکراتی با مدیران مدارس، به دلیل شدت شیوع کرونا ویروس از اعزام فرزندان خود به مدرسه خودداری کرده و از طریق برنامه های تلویزیونی و اپلیکیشن های آموزشی، راه تحصیل دلبندان خود را تداوم بخشند.

تعدادی از اولیای دانش آموزان نیز با تعجب از بازگشایی زودهنگام مدارس ابراز نگرانی کردند که هنوز پیک دوم کرونا تمام نشده، اصرار آموزش و پرورش و دولت بر بازگشایی مدارس از اواسط شهریور ماه جای سوال دارد!

▪️رعایت اصول بهداشتی و مراقبت های معلمان، راههای انسداد کرونا به مدارس است

با همه این تفاسیر، تابستان گرم تبریز به روزهای پایانی خود نزدیک شده و آفتاب داغ تابستان، اندک اندک کم فروغ می شود، اما خورشید کرونا رفته رفته پرفروغ تر شده و داغِ آن پیکر آذربایجان شرقی را می سوزاند به طوری که بر اساس اعلام وزارت بهداشت، این استان در وضعیت قرمز به سر می برد!

هر چند امید به رهایی از کرونا، امید طولانی مدت را طلب می کند اما بی شک با رعایت دستورات بهداشتی و تذکر والدین به فرزندان و مراقبت های معلمان و مدیران، راه به روی کرونا بسته شده و نویدبخش روزهای روشنی خواهد بود.

از سوی دیگر همه می دانند که تبعات ناشی از ماندن در خانه و دوری دانش آموزان از کلاس درس، بسیار بیشتر از حضورشان در شرایط کرونایی کنونی در مدارس است، به شرطی که شیوه های بهداشتی به طور کامل رعایت شوند که فعلا از آنها خبری نیست!

▪️عدم حضور در ایام علامت دار حلال مشکل انتقال بیماری نیست

هشدار رئیس سازمان نظام پزشکی به وزیر آموزش و پرورش هم در نوع خود بسیار جالب توجه بود.

محمدرضا ظفرقندی نوشت: اکثر موارد تسری بیماری در دوره بدون علامت آن است و عدم حضور دانش آموزان در ایام علامت دار حلال مشکل انتقال بیماری نیست.

او علت واقعی این تصمیم غیرمنتظره (بازگشایی مدارس) را برای مردم مکشوف ندانست و گفت: امیدوارم علتی خارج از مصالح آموزشی و پرورشی نباشد ولی هر چه هست با شرایط خطیر بیماری کرونا و سلامت دانش آموزان و خانواده آنها سازگاری ندارد و یقیناً موجب تحمیل بیماران بیشتر بر جامعه پزشکی، پرستاری و کادر درمان خواهد شد.

ظفرقندی تاکید کرد که اکثر کشورهایی که در کنترل این بیماری شرایط بسیار بهتری از ایران دارند و حتی مرگ و میر ناشی از کرونا در آن کشورها کمتر از یکصدم موارد کشور ماست هنوز در مورد بازگشایی حضوری مدارس تامل و احتیاط می‌کنند!

▪️در تصمیم گیری های آموزشی، والدین و فرهنگیان را مشارکت دهیم

اغلب سیستم آموزش و پرورش‌ کشورهای جهان این حق را به والدین داده‌اند که فرزند خود را به صورت حضوری و یا مجازی در کلاس ها ثبت نام نمایند زیرا سایر مسئولان در مدیریت مدارس نقشی ندارند.

بنابراین بهتر است آموزش و پرورش کشورمان نیز در امر تصمیم‌گیری چند نکته را لحاظ کند؛ نخست آنکه وضعیت همه‌گیری در کشور را با توجه به گزارشات ستاد ملی مبارزه با کرونا در نظر بگیرد، دوم آنکه در تصمیمگیری ها دانش آموزان، والدین و فرهنگیان را مشارکت دهد و سوم آنکه بررسی کنند آیا امکان رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس کشور وجود دارد یا خیر؟

این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که می دانیم مدارس دولتی از تراکم بسیار بالایی برخوردار هستند لذا رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی به آسانی ممکن نخواهد بود و در مدارس غیرانتفاعی نیز قضیه به شکلی دیگر است.

بدیهی است عدم رعایت هر یک از پروتکل‌های بهداشتی می تواند جان آینده سازان کشور را به خطر بیندازد لذا این موضوع حتماً باید در تصمیم گیری‌های آموزش و پرورش نقش پررنگی داشته باشد.

▪️امکانات و متخصصان کافی برای درمان کودکان وجود ندارد

در وانفسای دستور یکباره مسئولان در راستای بازگشایی مدارس، نگرانی های خانواده ها و متخصصان پزشکی قابل توجه بود و تبعیت از اظهارات آنها می تواند به پیشگیری عاقلانه جامعه از کووید – ۱۹ منجر گردد.

یک فوق تخصص ICU در مورد بازگشایی مدارس تاکید کرد که اگر گرفتار کرونای کودکان شویم کشوری نیستیم که بتوانیم مقاومت کنیم.

هاشمیان با اشاره به اینکه تصور برخی ها در مورد عدم ابتلای کودکان به کرونا غلط می باشد افزود: متاسفانه بیمارستان‌ها و ICUهای ما نیز امکانات لازم را نداشته و متخصصان کافی هم برای درمان کودکان وجود ندارد.

وی افزود: واقعیت این است که ما صحنه های بسیار فجیعی را در زمینه مرگ و میر کرونا مشاهده نمودیم که اگر این صحنه ها را مسئولان محترم به چشم خود می دیدند اجازه بازگشایی مدارس را نمی دادند!

هاشمیان با ذکر این نکته که هشدارهای مربوط به بازگشایی مدارس را باید جدی گرفت اضافه کرد: تعداد مرگ و میر بالای شبانه روز نشان می دهد کشور صاحب نظری در درمان کرونا نیستیم.

▪️دانش آموزان با ماسک هم مصون از ابتلا به کرونا نیستند!

از سوی دیگر عضو کمیته کشوری ستاد مقابله با کرونا نیز با اشاره به اینکه در بسیاری از مدارس کشور امکان جداسازی و حفظ فاصله فیزیکی و تهویه هوا نیست گفت: دانش آموزان با ماسک هم مصون از ابتلا به کرونا نیستند!

مینو محرز ضدعفونی کلاس ها با پمپ های ضدعفونی را بی فایده دانست و افزود: این امر اشتباه است که بگویند بچه ها در کلاس بنشینند و همین که ماسک زده باشند، کفایت می کند!

▪️علیرغم تهدیدهای کرونایی فقط به فکر بازگشایی مدرسه هستیم

یک کارشناس حوزه بهداشت نیز با ذکر این نکته که فقط به فکر بازگشایی مدرسه هستیم غافل از اینکه تهدیدهای کرونایی در کمین فرزندان ماست گفت: سرویس بهداشتی دانش آموزان مشترک بوده و بعد از هر ورود و خروج افراد، محل موردنظر باید ضد عفونی شوند.

علی.ج ادامه داد: وقتی فضای هر کلاس درس ۲۴ الی ۳۰ مترمربع است با رعایت فاصله گذاری حداقل یک متری، چند دانش آموز می توانند در کلاس حضور یابند و با آمار ۳۵ الی ۴۰ نفری کلاسها، چگونه می توان آنها را در کلاس جای داد و به تدریس پرداخت؟!

وی استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده دست توسط دانش آموزان را مستلزم هزینه هنگفت برای خانواده ها دانست و افزود: فضای بسته کلاس و عدم وجود وسایل سرمایشی و یا تهویه برای کلاسها در هوای گرم تابستان تعبیه نشده و متاسفانه بدون اینکه به فکر اینگونه مسائل باشیم فقط به فکر بازگشایی مدارس هستیم!

 کارشناس حوزه سلامت تبریز در خاتمه اضافه کرد: گذشته از همه این موارد، اگر در خوش بینانه ترین حالت ممکن به موضوع بنگریم و همه اصول بهداشتی فراهم شوند و فقط یک یا دو دانش آموز نسبت به پروتکل های بهداشتی بی توجه بوده و ناقل ویروس باشند همه دانش آموزان و دبیران را بیمار خواهند نمود و فاجعه ای بزرگ اتفاق خواهد افتاد!

▪️مدارس رأسا درباره حضور یا عدم حضور دانش آموزان تصمیم گیری خواهند نمود

در نهایت، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نسخه نهایی نگرانی مردم در حضور یا عدم حضور دانش آموزان استان در مدارس را تجویز نمود.

جعفر پاشایی گفت: پیرو آخرین مصوبه ستاد ملی و وزارت آموزش و پرورش که به استانداران نیز ابلاغ شد، مقرر گردید مدارس به صورت اختیاری بر حسب وضعیت منطقه ای و شرایط مدرسه و طبق توافق با اولیا تصمیم گیری مستقل داشته باشند.

به گفته وی، تصمیم واحد و کلی استانی یا منطقه ای ابلاغ نشده و مدارس، خود رأسا درباره حضور یا عدم حضور دانش آموزان در کلاس های درس تصمیم گیری خواهند نمود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.