لزوم تحول، اثر بخشی و انجام امور زیربنایی در کانون کارشناسان رسمی دادگستری آذربایجان شرقی

 عصر آزادی آنلاین

کانون کارشناسان رسمی دادگستری کشور در سال ۱۳۱۷ ه.ش در آخرین سالهای پهلوی اول شکل گرفت و در سال ۱۳۳۹ه.ش آیین نامه های جدیدی بر آن افزوده شد و پس از انقلاب نیز در یکم ابانماه سال ۵۸ ه.ش لایحه استقلال کانون کارشناسان رسمی از سوی شورای انقلاب صادر شد و در سال ۱۳۶۰ ه.ش پس از کانون تهران، کانون تبریز بعنوان اولین کانون استانی کشور با ۳۱عضو در چند رشته تخصصی آغاز به‌کار کرد.

هم اکنون ۲۵ هزار کارشناس در همه رشته های تخصصی در کشور به محافل قضایی، اداری و بانکی خدمات می دهند که حدود ۵ درصد آن در اذربایجان شرقی است و خوشبختانه دکتر طهماسب مظاهری ریاست فرهیخته‌ی شورای عالی کارشناسان رسمی کشور، چند سالیست با درایت و کارکشتگی سکان دار بزرگترین کانون کارشناسان رسمی خاور میانه را عهده دار بوده و معتقد است که کارشناسان قضات در صحنه‌‌ حاضرند.
نگاهی به تاریخ کانون تبریز نشان می دهد که در توسعه آن مردان خوشنامی چون شادروانان بنی اسماعیل و خیاط خامنه و در دو دهه اخیر مردان خبره‌ای چون آقایان مهندس‌عجمی، نسیمی، فتحی، وثوقی، دکتر محامد خسروشاهی و مهندس رنجبر تلاش وافری داشتند.

یکی از این افراد تاثیر گذار کانون دکتر میر داوود محامد خسروشاهی که هم اکنون دو دوره‌ی متوالی عضو هیئت رئیسه شورای عالی کارشناسان رسمی کشور و افتخار اعضاء کانونهای اذربایجان بوده که در نه سال ریاست وی شاهد تحولات بسیار خوبی در کانون تبریز بودیم طوری که کانون را از خانه به دوشی بودن که دهها سال در دفاتر استیجاری مستقر بود رهانید و با خرید محل فعلی کانون در میدان کارشناس خیابان نظامی ولیعصر یکی از مجلل ترین و زیباترین ساختمان های کانونهای کشور را از خود به یادگار گذاشت.

وی با پیروی از این سخن بزرگان(درختی بپرور که بار آورد) دست به کار بزرگی زد و ۱۵ هزار متر ملک اداری، آموزشی و رفاهی را در قلب شهرک خاوران خریداری کرد که اکنون بیش از سیصد میلیارد تومان ارزش دارد و بزرگی و چشمگیری و اثر بخشی این امکانات را مردانی قوی فکر که با برگزاری انتخابات آتی هیئت رئیسه کانون را عهده دار خواهند شد، باید بدانند.

خوشبختانه با مخالفت قریب به اتفاق اعضا کانون استان در مجمع عمومی سال ۹۸ با جلوگیری از طرح خام و ناپخته تخریب ساختمان مجلل فعلی، زمینه لازم برای احداث مجتمع بزرگ اداری، آموزشی‌ و رفاهی کانون تبریز در همین شهرک خاوران فراهم خواهد شد.

دکتر خسروشاهی برخلاف کسانی که با توزیع سررسید در بین محافل اداری و بانکی و یا استفاده از موقعیت به ‌دنبال تغییر رشته کارشناسی به رشته های پر طرفدار و برخورداری از ارجاعات بیشتر کار کارشناسی و کسب در امدهای مناسب باشد علاوه بر شکستن انحصار جذب کارشناس در کانون تبریز برای مساوات در ارجاع کار کارشناسی، اتوماسیون اداری را نیز برای شفاف سازی ‌راه‌ انداخت.
واقعیت این است که تبعیض در ارجاع کار کارشناسی سالها است که دغدغه اکثر کارشناسان در کشور است طوری که ریاست فرهیخته و محبوب قوه قضاییه چندی پیش در نشست با کارشناسان اعلام کرد که نود درصد کارشناسی ها به ده درصد کارشناسان ارجاع میشود و یا کمتر. بنابراین نود درصد از کارشناسان یا ارجاعی به انها صورت نمی گیرد و یا کمتر به آنها ارجاع می شود که این موضوع حتما باید ساماندهی شود‌.

معاون اول قوه قضاییه نیز چندی پیش با تاکید بر اراده این قوه در ارتقا جایگاه کانون کارشناسان رسمی دادگستری بر لزوم بازنگری و اصلاح قانون کارشناسان با هدف جلوگیری از ایجاد انحصار و رانت در ارجاع پرونده های مهم به تعداد خاصی از کارشناسان تاکید داشت‌.
مع‌الوصف کارشناسان رسمی کانون تبریز امیدوارند با انتخاب افراد پاکدست و کار بلد و خبره در انتخابات آتی هیئت رئیسه کانون، علاوه بر ارتقا جایگاه کانون در سطح کشور، همزمان، با حفظ ساختمان زیبای فعلی و تقویت تعاونی رفاهی کارشناسان تبریز، شاهد طراحی و اجرا و احداث مجتمع اداری آموزشی و رفاهی مجهز و مدرنی در شهرک خاوران باشند تا یادگاری برای نسل‌های بعدی و الگویی برای سایر کانون‌های استانی کشور باشد.
✍?محمد فرج‌پور باسمنجی – کارشناس رسمی دادگستری در امور خبرنگاری و روزنامه نگاری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.