ریاست اتحادیه عکاسان و صنوف وابسته شهرستان تبریز در گفتگو با عصر آزادی مطرح نمود: با دخالت غیر قانونی برخی ارگان ها، صنف عکاسی و فیلمبرداری در آستانه ورشکستگی!

عصر آزادی آنلاین/ حامد پورمند

ریاست اتحادیه عکاسان و صنوف وابسته شهرستان تبریز گفت: تنها عکاس است که تصاویر را ثبت می کند و حس دنیائی از تجربه، علم و دانش عکاسی در صندوقچه را به یادگار می گذارد.

به گزارش خبرنگار عصر آزادی، ریاست اتحادیه عکاسان و فیلمبرداری شهرستان تبریز با بیان اینکه متاسفانه خسارت های گسترده و غیر قابل جبران وارده به بازار عکاسی از ناحیه اعطای امتیاز انحصار عکسبرداری به شرکت محترم پژوهش و توسعه ناجی مواجه شده بیان کرد: با دست آویزهای موجه یا غیر موجه مانند تسریع در امور یا امنیتی کردن فضای کار عکاسی، خواسته یا ناخواسته موجبات رکود کاری، بیکاری و تعطیلی هزاران واحد صنفی تولیدی و خدماتی در صنعت عکاسی کشور را فراهم آورده است.

حجت اله عنابی میلانی با تشریح این موضوع که اعضای صنف عکاسی برای ارائه خدمات جهت اخذ مجوز، از فیلتر های قانونی نظیر صلاحیت های فردی، فنی و همچنین با پرداخت مالیات، عوارض شهرداری، هزینه کارگر، هزینه محل کسب از قبیل اجاره مغازه، برق، گاز، بیمه و دیگر هزینه های ساری و جاری به این حرفه پس از سال ها آموزش و هزینه کردن، اشتغال دارند یادآور شد: حال اینکه دفاتر پیشخوان، پلیس +10 و ثبت احوال و… بدون رعایت موارد فوق و به شکل غیر قانونی و بدون صرف هیچ گونه هزینه ای اقدام گسترده عکسبرداری پرسنلی در کل کشور می نمایند.

وی با اظهار این که با توجه به قانون نظام صنفی این امر وظیفه ذاتی و قانونی عکاسان می باشد افزود: لذا خسارت وارده، صدها واحد صنفی را تعطیل و یا در آستانه تعطیلی و ورشکستگی کامل قرار داده است. حجت اله عنابی میلانی بیان نمود: اقدامات آن دفاتر و سازمان ها مخالف اصول مترقی 42، 40، 22 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می باشد.

ریاست صنف عکاسان و فیلمبرداران شهرستان تبریز خاطر نشان کرد: قانونگذار با درک اهمیت و ارزش شغل در دوام و قوام جامعه در اصل 22 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آن را در ردیف حیثیت، مال، حقوق، جان، مسکن افراد قرار داده و تعرض به آن را جز در موارد قانونی (مصوب مجلس شورای اسلامی) ممنوع اعلام کرده است.

حجت اله عنابی میلانی تصریح کرد: همان گونه که مطلع هستید تمام افرادی که کارت ملی و گذرنامه و … خود را دریافت کرده اند از عکس الصاقی آن به شدت ناراحت و معترضند. آیا یک شهروند اجازه ندارد عکس کارت ملی یا گذرنامه خود را انتخاب و با کیفیت عالی با رعایت دیگر اصول به اداره جات مربوطه تحویل دهد؟ وی با ابراز اینکه صنف عکاسی و فیلمبرداری زمانی به عنوان یک هنر از جایگاه ویژه ای برخوردار بود بیان کرد: اکنون به دلیل کم توجهی و نبود حمایت جدی مسئولان با مشکلات عدیده ای روبرو شده است.

وی خاطر نشان نمود: عکاسی یک هنر اختصاصی است نه یک شغل سیار و عمومی.

حجت اله عنابی میلانی عنوان کرد: رکود اقتصادی از یک طرف و شیوع بیماری کرونا از سوی دیگر و مهمتر از این ها دخالت دفاتر مذکور معیشت عکاسان را متزلزل نموده به طوری که از زمان شیوع کرونا نه عکس برداری و نه مجالس عروسی و غیره بدلیل رعایت پروتکل های بهداشتی انجام نمی گیرد و معیشت عکاسان با مشکل جدی روبرو شده است.

وی با اظهار تاسف از اینکه اکنون دیگر عکاسی، مختص عکاسان هنرمند و کار بلد در آتلیه ها و عکاسی ها نیست گفت: یک عکاس که سالها برروی شناسنامه، گذرنامه و دیگر کارت های شناسائی عکاسی می کرد و هر کسی با مشاهده آن کارت ها از هنر و کیفیت عکاسی لذت می برد، ولی حالا وضعیت کاملا ” متفاوت شده و اشخاص از ارائه کارت ها به دلیل عدم کیفیت عکس از ارائه و نشان دادن آن امتناع می کنند.

وی یادآور شد: اخیرا” برخی شرکت ها، نهادها، دفترخانه های طلاق، ازدواج، تالارهای پذیرایی و بیمارستان ها در امورات فیلم برداری و عکس برداری از مجالس دخالت می کنند و به دنبال سود جوئی هستند مثلا” شرکت های ازدواج آسان که بدون مجوز عکاسی و فیلمبرداری اقدام به این مهم می نمایند که کار و معیشت عکاسان را سخت تر از قبل کرده است.

ریاست اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران شهرستان تبریز  بیان نمود: از کلیه ادارات و نهاد های مربوطه تقاضامندیم همانطور که ما در کارهای آنها دخالتی نداریم آنان نیز در امورات عکاسی، فیلمبرداری و فتوکپی دخالت نکنند تا کارها مثل روال قبلی به خوبی و با کیفیت عالی ادامه داشته باشد.

حجت اله عنابی میلانی تاکید نمود: از کلیه اداره جات ذی ربط مانند سازمانهای دارائی و تامین اجتماعی درخواست مساعدت از قبیل کمک دولتی برای بیمه هنرمندان (این صنف)، تسهیلات بانکی کم بهره و همکاری بیش از پیش سازمان مالیاتی به دلیل رکود کاری، رکود فصلی عکاسان (محرم، صفر، رمضان) و همچنین شیوع کرونا را داریم.

1 نظر
  1. منوچهر می گوید

    آقا حجت حرف حق گفتن ولی کو گوش شنوا متاسفانه شغل عکاسی رو به فنا میباشد و هیچ کس به فکر عکاس نیست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.