زیر سایه رهبری ملت وکشور دربرابر انواع توطئه‌ها حراست شده است

به گزارش عصر آزادی آنلاین به نقل از ایرنا حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفت: در تمام دوران رهبری امام (ره) در نهضت اسلامی در طول حدود ۱۶ سال و هچنین رهبری نظام و انقلاب در طول ۱۰ سال، تدبیر و معماری دقیق امام(ره) را برای پیشبرد نهضت و هم برای نظام جمهوری اسلامی ایران مشاهده می‌کنیم.

رییس جمهوری به اقدامات بسیار مهم امام (ره) در سال آخر زندگی‌شان اشاره کرد و گفت: در برخی از موارد ایشان این تعبیر را در سال آخر در بیانیه‌ها و جملات‌شان داشتند که امیدوارم خداوند ما را بپذیرد و گویی این تأکید و جمله ایشان، نگاه امام بر این بود که ماه‌های پایانی زندگی را می گذرانند.
روحانی موضوع پایان جنگ و قطعنامه ۵۹۸ و این که جنگ ۸ ساله و دفاع ۸ساله چگونه پایان بپذیرد را بسیار با  اهمیت دانست و گفت: این مساله در سال پایانی عمر امام راحل انجام شد؛ همچنین مسایل مهم سیاست خارجی از اینکه راه حج دو مرتبه باید گشوده شود تا آن پیام معروف ایشان به گورباچف، مربوط به همین سال آخر زندگی امام (ره) بود.
رییس جمهوری افزود: چند مسئله مهم نیز در ماه‌های پایان زندگی امام(ره) اتفاق  افتاد که بسیار حائز اهمیت بود؛ مسأله اول، موضوع مسیر رهبری انقلاب در ماه‌های آینده و بعد از حیات امام(ره) بود؛ آنچه قبلاً در قانون اساسی بود، شرط مرجعیت بود برای کسی که می‌خواهد رهبر نظام اسلامی و انقلاب اسلامی شود و امام(ره) این مسأله را حل کرد و با نامه صریحی که نوشت و شرط مرجعیت را برداشت.
روحانی اظهار داشت: مسأله دیگری که بسیار مهم بود در روزهای پایانی و ماه‌های آخر زندگی امام(ره)، مسأله اصلاح قانون اساسی بود؛ ایشان در اوایل سال ۱۳۶۸ که سال پایانی عمر ایشان بود، مسأله اصلاح قانون اساسی و مواردی که باید اصلاح شود را مشخص کردند.
رییس جمهوری افزود : امام (ره) همچنین افرادی را که بنا بود اصلاحات قانون اساسی را انجام دهند، مشخص کردند و اینکه اصلاحات قانون اساسی باید به رأی مردم گذاشته شود.
روحانی گفت: در سال پایانی زندگی امام(ره) مسایل بسیار مهمی به دست ایشان حل شد که اگر این اقدامات در ماه‌های پایانی عمر امام نبود، شاید ما بعد از ارتحال ایشان با مشکلاتی روبه رو می‌شدیم.
رییس جمهوری روز ۳۱ خرداد سال ۶۸ را یکی از روزهای بسیار پر غم و اندوه برای ملت ایران عنوان کرد  و افزود : آن شب در ساعت ۱۰ و ۲۰ دقیقه امام(ره) این جهان را وداع گفتند و روز ۱۴ خرداد رحلت ایشان به عموم مردم اطلاع رسانی شد.
روحانی با بیان این که وفاداری مردم به امام(ره) از آغاز تا پایان نشان داده شد خاطر نشان کرد: یکی از آن موارد وفاداری ها، عزاداری مردم و آن تشییع پیکر کم‌نظیر و تاریخی امام(ره) بود.
روحانی افزود:  امروز بعد از ۳۱ سال عشق و علاقه مردم به آن امام را مشاهده می کنیم و مردم همچنان پیروی از راه او را مد نظر خودشان قرار می دهند.
رییس جمهوری گفت: توکل امام(ره) به خداوند و اعتماد به نفس و تقویت اعتماد ملی و روحیه اعتماد ملی را در سراسر زندگی امام(ره) و در سخت‌ترین روزها برای ملت و کشور، از قبل و بعد از پیروزی انقلاب و با حوادث متنوع و مختلفی که با آن مواجه بودیم، در همه جا مشاهده می‌کنیم.
روحانی بیان کرد: البته واقعه ۱۵ خرداد را هم هفته جاری داریم که آن هم حمایت مردم از امام(ره) بود؛ حادثه ۱۵ خرداد به عنوان حمایت از راه و خود امام(ره) و بزرگترین‌ وفاداری از ایشان بودکه در دهه‌های اخیر تاریخ کشور رخ داد.
رییس جمهوری افزود: در آن  واقعه مردم فداکاری بزرگی را انجام دادند و همان فداکاری باعث حفظ و راه انقلاب و حتی حیات امام(ره) عزیز و بزرگوار ما شد که ایشان رهبری را ادامه دادند.
روحانی با گرامیداشت یاد امام  خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب، از  تصمیم بسیار مهم مجلس خبرگان در روز ۱۴ خرداد یاد کرد و افزود: مجلس خبرگان در سریع‌ترین زمان ممکن با اشارات و رهنمودهای امام (ره) توانست تصمیم بگیرد و تقریباً در کمتر از ۲۴ ساعت خلف صالح و جانشین به حقی را برای امام تعیین کند.
وی ادامه داد :  از وفات امام که ساعت ۱۰ و ۲۰ دقیقه شب چهاردهم رخ داد، تا عصر و غروب روز چهاردهم قبل از اذان مغرب که رهبری مقام معظم رهبری در مجلس خبرگان مشخص شد، حتی این فاصله به ۲۴ ساعت هم نرسید.
رییس جمهوری گفت: خواب آشفته‌ای که دشمنان برای رحلت امام(ره) پیش‌بینی کرده بودند و فکر می‌کردند که در کشور بعد از وفات امام(ره) نه امنیتی و نه وحدتی خواهد بود و نه مجلس خبرگان رهبری قادر به این کار خواهد بود؛ تعبیر نشد.
روحانی بیان کرد: دشمنان پیش‌بینی می‌کردند که خبرگان قادر نیستند رهبری را تعیین کنند و این هم عنایت خداوند بود که در همان روز ۱۴ خرداد رهبر نظام مشخص شد و الحمدالله زیر سایه همین رهبری فرهیخته می‌بینیم ملت و کشور ما در برابر انواع توطئه‌ها حفاظت و حراست شده است.

شرایط ما در مقابله با کرونا شکننده نیست

رییس جمهوری با اشاره به ۱۰۰ روز مقابله با کرونا در کشور در شرایط سخت، گفت: در مقابله با کرونا از ۱۰۰ روز عبور کردیم. در این شرایط بسیار سخت مردم می‌بینند در کشورهایی که حتی از لحاظ مالی و اقتصادی و پزشکی و علمی پیشرفته هستند، در طول این مدت با چه مشکلات بزرگی در برابر این ویروس روبه رو هستند.
روحانی آمار و ارقام و وضع کشور، وضع اقتصادی، آثار کرونا در اقتصاد در سراسر کشورهای دنیا و کشورهای پیشرفته قابل مقایسه دانست و افزود: امروز بعد از گذشت ۱۰۰ روز از مقابله و ایستادگی در برابر این ویروس خطرناک و کار بزرگی که کادر درمانی انجام داد و همه ملت که به صحنه آمدند و پشتیبانی کردند، و شرایط قابل قبولی را بوجود آمده است، حتی به نظر من، شرایط ما شکننده هم نیست.
رییس جمهور خاطر نشان کرد: مردم تا امروز با وفاداری، اتحاد و پشتیبانی از کادر درمان در صحنه بودند و اگر همه ادامه دهیم، شرایط شکننده‌ای هم نخواهیم داشت؛ اگر در بعضی از استان‌ها هنوز شرایط سختی دیده می شود، مطمئنا با کمک مردم از این شرایط سخت عبور می کنیم.
رییس جمهوری به آمار و گزارش های کرونا اشاره کرد و گفت: این را آمار علمی اعم از تعداد بستری، تعداد افرادی که در این مدت فوت شدند و آنهایی که بهبود پیدا کردند، نشان می‌دهد.
وی گفت: بر اساس آمار مبتلایان و بهبودیافتگان، هم کادر درمانی و هم ملت در برابر تاریخ کارنامه خوبی ارایه کردند؛ از این ۱۰۰ روز عبور کردیم و ان‌شاء الله امیدواریم هفته‌ها و ماه‌های آینده هم با کمک مردم بتوانیم به خوبی عبور کنیم و هر روز به نقطه اطمینان‌بخشی دست خواهیم یافت.
نرخ بازتولید کرونا در کشور زیر یک است
رییس جمهوری اضافه کرد: در طول ۱۰۰ روز گذشته، روزهایی بوده که نرخ بازتولید این بیماری بالای ۲ بوده و این به معنی اپیدمی خطرناک در جامعه است و اما امروز ممکن است فقط در یک یا دو استان شرایط هنوز در این حد نباشد.
روحانی گفت: در کلیت کشور نرخ بازتولید که معروف به «آر-زیرو» زیر یک است؛ اگر کشوری زیر یک قرار می‌گیرد به معنی یک نوع اطمینان‌بخشی است که در آن کشور بوجود آمده است که امیدواریم این روند تا اطمینان کامل مردم در برابر این بیماری ادامه پیدا کند.
رییس جمهوری بیان کرد: همه جهان در طول این ۱۰۰ روز با پیچیدگی‌های فراوانی برای اداره کشور و اقتصاد رو به رو  بودند و همه ارکان کشور، مسئولان، بخش‌های خصوصی، دولتی، عمومی غیردولتی در بخش اقتصاد تلاش فراوانی را انجام دادند و امروز شرایط نسبتاً مناسبی را در پیش داریم.

روحانی افزود: در همین جلسه گزارشی که معاون اول رییس جمهوری و گزارشی که ریس بانک مرکزی ارایه دادند ذخایر کالاهای اساسی و تامین ارز برای کالاهای اساسی حتی از هفته های پیش هم که اطمینان بخش بود امروز شرایط بهتری داریم.

دولت ۱۱ میلیون تن گندم مورد نیاز را خریداری خواهد کرد

رییس جمهوری در ادامه به پیش بینی ۱۴ میلیون تنی گندم توسط وزارت کشاورزی اشاره کرد و گفت: ۱۱ میلیون تن مورد نیاز دولت است که خریداری خواهد کرد. در بخش های دیگر کشاورزی هم وضع ما امسال بهتر است و پیش بینی ها بهتر است. در زمینه دانه های روغنی تا ۴۰۰ هزار تن و چغندر قند و شکر تا ۸ میلیون تن پیش بینی وضع کشاورزی امسال است که نشان می دهد شرایط ما شرایط مناسبی است.
روحانی گفت: در بخش های دیگر هم شاهد یک حرکت خوب اقتصادی هستیم. ما به مردم وعده داده بودیم که از بانک مرکزی استقراض نکنیم و امسال بودجه کشور را از طریق فروش سهام مورد نظر و از طریق انتشار اوراق خزانه اداره کنیم.
رییس جمهور افزود: امروز ۱۰ هزار میلیاردتومان اوراق خزانه منتشر شد و با استقبال بسیار خوب مواجه شد این به آن معناست که پیش بینی دولت برای اداره و اقتصاد کشور همانطور که به مردم وعده داده انجام خواهد شد.
وی ادامه داد: ۳۱ هزار میلیاردتومان تاکنون برای طرح های عمرانی اختصاص داده شده که با این ۳۱ هزار میلیارد تومان ۳۹۰۰ طرح و پروژه تا پایان سال تکمیل و به افتتاح خواهد رسید و ما هر هفته شاهد ده‌ها افتتاح مهم در کشور در این شرایط سخت خواهیم بود که این به معنای آن است که همه بخش‌های اجرایی و اقتصادی کشور برای تامین نیازمندی‌ها و اجرای برنامه‌های از پیش تعیین شده موفق هستیم.
روحانی گفت: امسال تا پایان سال حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان در صنعت و معدن  تکمیل طرح و پروژه خواهیم داشت. ۶۵ هزار میلیاردتومان در راه و شهرسازی افتتاح خواهیم داشت.
رییس جمهوری افزود: این شرایط نشان می دهد که مردم ما باید کاملا برای ادامه اداره کشور دلگرم و مطمئن باشند. البته سختی های فراوانی وجود دارد. شرایط تحریم و سختی همه جای خود موجود است.

سهام عدالت می‌تواند وثیقه برای دریافت کارت اعتباری باشد
روحانی با اشاره به ورود بیش از ١۴ تا ١۵ میلیون نفر به بازار بورس گفت: راه برای عرضه و فروش سهام عدالت از روز گذشته برای سهامداران باز شده است؛ اکنون بازار بورس پذیرای سهام داران جدید است که در طول تاریخ ۵٠ ساله فعالیت بورس سابقه نداشته است.

رییس جمهوری از شورای عالی بورس و سازمان بورس و وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی برای مرافبت از آزادسازی و عرضه سهام عدالت تشکر و تاکید کرد: در روزهای آینده و هفته های آینده مراقبت کنند تا مردم به خوبی به حق خودشان در مالکیت سهام عدالت برسند

 روحانی بیان کرد : سهام عدالت مال مردم است و بانک مرکزی به بانک ها ابلاغ خواهد کرد این است که سهام عدالت برای هر فردی که تمایل داشته باشد می تواند به عنوان به عنوان وثیقه باشد و می تواند بر مبنای آن از بانک کارت اعتباری از بانک بگیرد که به عنوان وسیله ای است که هر فردی بتواند سهام خود را حفظ کند.

رییس جمهوری با اشاره به حق انتخاب مردم در سهام عدالت نیز یادآورشد: مردم می توانند سهام عدالت خود را نفروشند، حفظ کند و یا به عنوان وثیقه در بانک بگذارد و کارت اعتباری دریافت کند و برای نیازمندی های خود مصرف کند.

روحانی اظهار داشت: ما در شرایط فعلی باید این امیدواری را به طور کامل داشته باشیم برای حرکت هایی که در کشور مورد نیاز است

رییس جمهوری با بیان اینکه هیات وزیران و همه اعضای دولت باید تلاش کنیم تا در سال ٩٩ به اهداف خود دست پیدا کنیم، افزود: تحقق دولت الکترونیک اولویت نخست اهداف دولت است، امروز مردم براحتی می توانند سهام مورد نظر خود را عرضه کنند در سامانه ببیند و خرید و فروش کنند که در سایه توسعه فناوری اطلاعات انجام شده است

روحانی تصریح کرد: مردم می توانند در سایه فناوری اطلاعات در سامانه وام بگیرند اقدامات بانکی و خریدهای لازم خود را انجام دهند. در این شرایط کرونا ما بسیار نیازمند برخی از کرونا برخی از کارهای خود را در فضای مجازی انجام دهیم و در سال جاری باید تلاش کنیم دولت الکترونیک به نقطه مطلوب در جامعه برسد.

وی گفت: از طرفی در دولت الکترونیک و فضای مجازی احراز هویت و پرداخت مالیات و تحصیلات و ورود و خروج و کالا و انبارها می‌تواند انجام شود.

روحانی افزود: همه این اقدامات باید در فضای مجازی به صورت شفاف وجود داشته باشد اینکه بعضی از انبارها را کشف می کنیم به معنای این است که هنوز در دولت الکترونیک نقص هایی وجود دارد. اگر همه موارد در فضای فضای به صورت شفاف در اختیار مردم قرار می گرفت بسیار از امور بهتر پیشرفت می کرد.

رییس جمهوری گفت: مسأله شرکت‌های دانش بنیان و حوزه سلامت سر جای خود موضوع مهمی است و در شرایط موجود باید تقویت بشود.

روحانی گفت: هیات وزیران و مسئولان دولت بایدامسال سهام شرکت های دولتی زیر مجموعه خود را در بورس عرضه کنند این هم باعث می شود اقتصاد در اختیار مردم قرار بگیرد و آنها خودشان در صحنه اقتصاد فعال شوند و بر اساس این عرضه ها شفافیت بوجود می آید و ما می دانیم که اقتصاد دولتی با اقتصاد مردمی به چه میزان فاصله دارد

روحانی تصریح کرد: همه این اقدامات درسال ٩٩ می تواند شرایط مناسبی را برای کشور بوجود بیاورد و امیدواریم با یاری مردم و حضور مردم در صحنه و اتحاد و وحدت قوا و ارکان کشور در این سال بسیار سخت و پیچیده از این مسیر عبور خواهیم کرد و در پایان سال کارنامه قابل قبولی برای این سال سخت به مردم ارایه کنیم.

رییس جمهوری در پایان ابراز امیدواری کرد که بتوانیم وفادار به امام راحل و راه ایشان و پیرو خط امام تا پایان زندگی باقی بمانیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.