رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از تهیه حدود 60 میلیون ماسک برای بیمارستان‌های استان به کمک خیران خبر داد و گفت: بیشتر این ماسک‌ها جزو ماسک‌های شاخص تحت عنوان 3M بودند.

تهیه حدود 60 میلیون ماسک برای بیمارستان‌های استان به کمک خیران

به گزارش عصر ازادی انلاین به نقل از ایسنا،وحید زمان زاده با اشاره به کمبود تجهیزات حفاظت فردی از قبیل ماسک و لباس در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در استان گفت: دانشکده پرستاری  و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با ایجاد گروهی متشکل از خیران تحت عنوان «همراه پرستاران در کرونا» و تشکیل گروه‌هایی در فضای مجازی اقدام به جمع آوری کمک‌های نقدی به این منظور کرد.

وی اضافه کرد: بحران کرونا شوکی به سیستم سلامت بود که به علت ناشناخته بودن، کادر پرستاری، مامایی و اتاق عمل و حتی کلیه کادر پزشکی آمادگی لازم در این خصوص را نداشتند، چرا که آموزش لازم برای مواجهه کامل با کرونا قبلا ارائه نشده بود و سیستم آموزشی نیز پس از شیوع کرونا به طور موقت تعطیل شد.

وی با اشاره به برگزاری چندین دوره ژورنال کلاب در کانال تلگرامی بیان کرد: دوره اول این ژورنال کلاب در دو سری جداگانه تحت عنوان ماسک و لباس و در فروردین ماه برگزار شد که بخش اول (ماسک) شامل شش ژورنال کلاب جداگانه بود و همه روزه به شکل مجازی با مشارکت 1400 نفر برگزار شده و اساتید پس از برگزاری به سوالات شرکت کنندگان شامل پرستارن، پزشکان و کادر درمان پاسخ می‌دادند.

استاد تمام گروه پرستاری داخلی جراحی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: هر چند تمرکز عمده ما در برگزاری این ژورنال کلاب‌ها بر روی کادر درمان استان بود، اما شرکت کنندگانی از سر تا سر کشور نیز در این دوره شرکت کردند.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری ژورنال کلاب به صورت مجازی از روش‌های آموزشی جدیدی است که هر مطلبی در این دوره با ارائه شواهد و آخرین اطلاعات و یافته‌های مستند در این خصوص ارائه می‎شود، اساتید ما نیز آخرین دستاوردهای علمی در آن زمینه را بررسی کرده و در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌دادند.

وی گفت: به عنوان مثال در ابتدا مردم استفاده از ماسک سوپاپ دار N95 را ضروری می‌دانستند، در حالیکه استفاده از این نوع ماسک برای عموم مردم نیاز نیست، مگر اینکه فرد در منزل با بیمار مبتلا به کرونا مواجهه داشته باشد.

زمان زاده اظهار کرد: سری دوم نیز شامل پنج ژورنال کلاب بود که برای کادر پرستاری، مامایی و اتاق عمل با حضور مجازی 1400 نفر برگزار شد.

او با اشاره ضرورت شناخت دانشجویان از کرونا گفت: دوره دورم ژورنال کلاب نیز در دو سری به توصیه اساتید و همکاران برد پرستاری کشور برای دانشجویان برگزار شد که بیش از 5500 نفر در این دوره حضور مجازی داشتند.

وی افزود: سری اول این دوره نیز مربوط به ماسک و سری دوم مربوط به لباس‎ها بود و آموخته‌های دانشجویان در این دوره با پیش آزمون و پس آزمون سنجیده می‎شد، این روش، بهترین روش آموزشی در شرایط کنونی بود.

زمان زاده خاطرنشان کرد: دانشجویان پس از طی هر دوره که حدود یک ساعت بود، فرصت داشتند تا سوالاتشان را تا ساعت 9 شب از اساتید بپرسند، سپس پاسخ سوالات و فایل pdf مطالب ارائه شده تحت عنوان journal watch تهیه شده و به مدت یک روز در اختیار دانشجویان قرار می‌گرفت.

وی در خاتمه از فعالیت تیمی 20 نفره متشکل از اساتید و دانشجویان دکتری تخصصی پرستاری در برگزاری دو دوره ژورنال کلاب که هر کدام دو سری بودند، خبر داد و گفت: برای برگزاری هر ژورنال کلاب و تهیه و تدوین مطالب و مستندات مربوط به آن حدود 10 روز زمان صرف شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.