افزایش روند بی‌اعتمادی عدم ثبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ناشی از نژادپرستی، سوء مدیریت و انحطاط اخلاقی احتمال سقوط جایگاه دونالد ترامپ را بیش از پیش افزایش داده است.

نژادپرستی، سوء مدیریت و انحطاط اخلاقی، بستر سقوط ترامپ

به گزارش عصرآزادی آنلاین به نقل از ایرنا، نظرسنجی مشترک شبکه «ای بی سی» و روزنامه واشنگتن پست آمریکا حکایت از آن دارد که اکثریت رای دهندگان آمریکایی با اظهار نارضایتی از عملکرد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور قصد دارند در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو به جو بایدن، رقیب دموکرات او رای دهند. بنابر این نظرسنجی، ۵۳ درصد از افرادی که در فهرست رای دهندگان ثبت‌نام کرده‌اند به جو بایدن رای خواهند داد و در مقابل فقط ۴۳ درصد در زمره طرفداران ترامپ قرار دارند.
بدین ترتیب جو بایدن نامزد دموکرات‌ها فاصله خود با دونالد ترامپ را به بیش از  ۱۰ درصد رسانده است. این در حالی است که دو ماه قبل این فاصله کمی بیش از دو درصد بود (نظر سنجی ذیربط پیش از تشدید شرایط وخیم جاری در آمریکا انجام پذیرفته بود).
ریزش آرای دونالد ترامپ ریشه و عوامل متعددی دارد:

–  ساده انگاری و اهمال در مقابل کرونا: ساده انگاری دونالد ترامپ در مورد شرایط و مخاطرات ناشی از شیوع ویروس کرونا و در نتیجه اهمال کاری برای اتخاذ تمهیدات لازم جهت مقابله سریع با این پاندمی شوم، تاکنون جان بیش از ۱۰۵ هزار نفر آمریکایی را گرفته و تبعات سنگین اقتصادی نیز برای مردم آمریکا داشته است. به نحوی که حداقل بیش از ۴۰ میلیون نفر از شهروندان این کشور به سبب مواجهه با مشکلات شدید اقتصادی برای اولین بار درخواست دریافت بیمه بیکاری کرده اند.

–  برخورد با گروه‌ها و طبقات فرودست جامعه بشکل تحقیرآمیز: علاوه بر تشدید خشونت ورزی سیستماتیک نژادی علیه رنگین پوستان، مهاجران و طبقات ضعیف و متوسط این کشور توسط ترامپ، انواع فرمان‌های نژادپرستانه او در نهایت به اقداماتی نظیر قتل فجیع، خونسردانه و رقت انگیز جورج فلوید بدست پلیس در مینیاپولیس منجر گردید. ترامپ بدون توجه به جریحه‌دار شدن احساسات مردم آمریکا، با چنگ و دندان نشان دادن، معترضین را به سرکوب و بکارگیری سلاح های مخوف علیه آنها تهدید نمود.

–  تهدید مردم معترض و آشوبگر خواندن آنها: آخرین موضع گیری از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده با هدف توجیه سرکوب مردمی که معترض توسعه فاشیسم و نژاد پرستی در سایه دولت او هستند، نمونه ای از این تهدیدهاست. ترامپ با متهم کردن مردم به عنوان گروه‌های آشوب‌گر «تندرو» چپ‌گرا، اعلام کرد که سازمان «آنتیفا» هدایت کننده خشونت است و این گروه‌ها را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار خواهد داد، امری که اعتراض مردم این کشور، به ویژه سازمان آزادی‌های مدنی آمریکا را هم به دنبال داشته است.

«آنتی‌فاشیستیش آکتیون» به معنای جنبش ضدفاشیستی یک شبکه شبه ‌نظامی ضد فاشیستی در آلمان است که از سال ۱۹۸۰ فعالیت دارد. در سال های اخیر جنبش های ضد فاشیستی و مخالفت با نژاد پرستی در امریکا نیز آغاز گردیده است. این جنبش در ایالات متحده اغلب شامل مجموعه‌ای از گروه‌هایی با تفکر چپ و ضدفاشیسم است که باور دارند برای رسیدن به آرمان‌های انسانی خود تنها تلاش برای اصلاحات سیاسی کافی نیست و لذا باید فعالانه در مقابل فاشیست ها و نژاد پرستان مورد حمایت دولت در آمریکا دست به اقدام بازدارنده بزنند.»

-ستایش ترامپ از تحقیر و سرکوب مردم: ترامپ ضمن سرپوش نهادن بر وخامت اوضاع و نیز موضوع سرکوب اعتراضات مردمی، در توییت‌هایی پیاپی از اقدامات سرکوب گرانه حمایت مینماید. از جمله در مورد اخیر او سرکوب گارد ملی در شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا را مورد ستایش قرار داده و افزود: گارد ملی به محض ورود به این شهر (شنبه شب) به‌سرعت جلوی «آنارشیست‌های تحت هدایت آنتیفا» را گرفت. این در حالی است که علاوه بر ایالت مینه‌سوتا و شهر مینیاپولیس بیش از ۱۵ ایالت و ۴۰ شهر بزرگ دیگر ایالات متحده نیز هم زمان صحنه اعتراضات گسترده‌ مردمی علیه نژادپرستی و فاشیسم دولتی بود. او همچنین در توئیت دیگری در ارتباط با تجمع مردم آمریکا در مقابل کاخ سفید ضمن تشکر از سرویس مخفی مینویسد: «جمعیت زیادی آمده بود که به صورت حرفهای سازماندهی شده بود!،  اما هیچ کس حتی در آستانه عبور از نرده‌ها هم قرار نداشت. اگر(مردم) این کار (عبور از نرده‌های کاخ سفید) را انجام میدادند با وحشی‌ترین سگ‌ها و شوم‌ترین سلاح‌هایی که من تاکنون دیده‌ام روبرو می‌شدند».

با چنین دیدگاهی به نظر می‌رسد ستاد بحران کاخ سفید تحت رهبری دونالد ترامپ در مورد اعتراضات اخیرتصمیم دارد بر اساس سناریوی «تحقیر و سرکوب»؛ ابتدا مردم معترض نسبت به اقدامات فاشیستی و نژادپرستانه را تحقیر نموده و سپس برای توجیه سرکوب، آنها را به گروه‌های افراطی، چپ و یا ضد نژادپرستی منتسب نماید، خشونتی که با ایجاد ناآرامی، آتش زدن بانک‌ها و اماکن عمومی توسط عناصر اطلاعاتی و ماموران لباس شخصی به سمت آشوب هدایت و نهایتا با ورود نیروهای مسلح سرکوب می‌شود.

درسایه چنین فرایندی (افزایش روند بی‌اعتمادی و عدم ثبات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی) بدلیل نژاد پرستی، سوء مدیریت و انحطاط اخلاقی، احتمال سقوط جایگاه دونالد ترامپ در نزد افکار عمومی بیش از پیش شده و سرنوشت او را در انتخابات پیش رو به گونه دیگری رقم خواهد زد. اقدامات نابخردانه ترامپ، آرامش، ثبات و امنیت را نه تنها در آمریکا بلکه در سطح جهانی با خطر مواجه کرده و می‌تواند سطح اعتماد، هم زیستی مسالمت آمیز و همکاری‌های کشورهای مختلف را تحت الشعاع قرار دهد.

 کارشناس روابط بین الملل

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.