رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: ما هنوز به نظام بهره برداری مشخصی در بخش کشاورزی نرسیده ایم و اگر بتوانیم این چالش را حل کنیم، بسیاری از مشکلات بخش کشاورزی حل خواهد شد.

هنوز به نظام بهره برداري مشخصي در كشاورزي نرسيده ايم

به گزارش عصر آزادی آنلاین به نقل از نصر، “اكبر فتحي” در دومين نشست خبري هسته هاي كليدي سند تدبير توسعه آذربایجان شرقی از تحقق ۶۵ درصدي اهداف هسته كليدي «تدوين و اجراي نظام بهره برداري مناسب از منابع در بخش كشاورزي» سند تدبير توسعه استان خبر داد و اظهار كرد: تمام تلاش وزارت كشاورزي از ابتداي تشكيل، افزايش تولید و بهره وری بوده است که در گذشته اين افزايش توليد از طريق افزايش سطح زير كشت حاصل مي شد، ولي در شرايط فعلي به لحاظ محدوديت منابع آب و خاك توسل به اين شيوه تقريبا غيرممكن است و بايد به فكر ارتقاء ميزان توليد محصول در واحد سطح، هكتار و حجم باشيم.
وی ادامه داد: براي تحقق اين هدف اقداماتي مانند عمليات به زراعي و به نژادي در دستور كار قرار دارد، اما با وجود همه تلاش هاي صورت گرفته هنوز به نقطه مطلوب نرسيده ايم و فاصله عملكرد كشاورزان شاخص با متوسط عملكرد در اين بخش بسيار زياد است.
این مسئول وزارت جهاد کشاورزی گفت: ما هنوز به نظام بهره برداری مشخصی در بخش کشاورزی نرسیده ایم و اگر بتوانیم این چالش را حل کنیم، بسیاری از مشکلات بخش کشاورزی حل خواهد شد.
فتحی به اصلاح الگوی کشت در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: اصلاح الگوی کشت بر اساس نیاز بازار و محدودیت های منابع آب و خاک منطقه انجام می شود و در مورد کشت محصولات آب بر، سیاست ما کشت گلخانه ای است و از آن حمایت می کنیم.
وی اجرای سیستم های نوین آبیاری را از جمله روش های ارتقای بهره وری در بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: دولت همچنان از از اجرای روش های آبیاری تحت فشار و بارانی در مزارع و باغات با اعطای کمک های بلاعوض حمایت می کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در ادامه تقسیم زمین های زراعی به قطعات کوچکتر را از مشکلات این بخش دانست و افزود: در قطعات کوچک امکان مکانیزاسیون کشاورزی وجود ندارد و حتی اجرای این روش های در قطعات کوچک، قیمت تمام شده را افزایش می دهد.
فتحی ادامه داد: قانون ارث موجب قطعه قطعه شدن زمین های زراعی شده و دستورالعمل های وزارت جهاد کشاورزی هم نمی تواند در این زمینه موثر باشد و پیشنهاد ما در این زمینه ایجاد تعاونی ها و تهیه نقشه کاداست زمین هاست تا با مشخص شدن سهام اعضای تعاونی ها، بتوان روش های مکانیزاسیون کشاورزی در ابعاد بزرگ را فراهم کرد.
این گزارش می افزاید، در ابتداي اين نشست پرويز محمدزاده، معاون توسعه و برنامه ريزي سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی به تشريح فرايند تدوين سند تدبير توسعه اول و دوم پرداخت و مردمسالاري و مشاركت حداكثري در تدوين، اجرا و پايش برنامه ها را مهمترين ويژگي سند تدبير توسعه آذربايجان شرقي عنوان كرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.