سخنگوی گمرک ایران: طبق سیاست های جدید شرکت ها و فعالان مجاز اقتصادی که تخلفات و بدهی مالیاتی و گمرکی نداشته باشند می توانند از مسیر سبز گمرک( حمل یکسره بدون توقف) عبور و 90 درصد کالا را از گمرک ترخیص کنند.

سیاست جدید گمرک در کوتاه شدن روند ترخیص کالا

به گزارش عصر آزادی آنلاین : سید روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در برنامه گفتگوی 18:30 شبکه خبر گفت: گمرک ایران یکی از سازمان های پیشرو در حذف کاغذ والکترونیکی شدن است که از سالهای پیش کاغذ را از سیستم اداری خود حذف کرده است.

او افزود: وقتی کاغذ در رویه ها و بروکراسی وجود دارد رفت و آمدها و معطلی ها نیز وجود دارد درحالی که اکنون با حذف کاغذ در بروکراسی ادرای همه موارد به صورت الکترونیکی در گمرک ایران انجام میشود.

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در ادامه افزود: بخشی از قطع ارتباط در سیستم الکترونیکی گمرک به زیرساخت های اینترنتی مربوط می شود و عمده قطعی ها در خدمات الکترونیک به مرحله دوم گمرک برمی گردد که مربوط به سازمان های مجوزدهنده است.

 او افزود: در رویه های گمرکی 25 دستگاه در رویه های گمرکی درگیر مجوزها هستند که در سامانه برخط به تایید و عدم تایید استانداردهای مدنظر خود دسترسی دارند. عملیات قرنطینه در جهاد کشاورزی 5 روز برای صدور مجوز زمان می برد، سازمان استاندارد 10روز برای تاییده زمان نیاز دارد و وزارت بهداشت نیز برای صدور مجوز 15 روز زمان لازم دارد.

 لطیفی افزود: براساس دستورالعمل ماده 12 گمرکی صدور مجوزها به گمرک داده شده که همه رویه ها باید تحت نظر گمرک باشد و بر اساس این دستورالعمل گمرک این مدت زمان را به 7 روز کاهش داده است. به طور مثال عملیات قرنطینه آزمایشات در آزمایشگاه واحد اظهار نظر می شود تا بتوانیم تاییده های سلامت را کمتر از یک هفته با آنالیز واحد انجام دهیم و شاهد رسوب با ایستایی کالا در گمرک نباشیم.

او درباره علت های رسوب کالا در گمرک نیز گفت: اگر مجوزها آماده باشد هیچ کالایی بیشتر از 48 در گمرک نمی ماند و مشکل از گمرک نیست. بیشتر کالاهایی که دچار مشکل شده در بنادر و لنگرگاه ها هستند، کالا قبل از اظهار در گمرک باید مسیرهایی را طی کند به طور مثال شناور اسناد را بعد از تسویه حساب در اختیار صاحب کالا قرار می دهد.

او افزود: تا زمانی که اسناد به اسم صاحب کالا نباشد نمی تواند اظهار به کالا داشته باشد بنابراین یکی از دلایل ایستایی کالا در گمرک مشخص نبودن تامین و تخصیص ارز کالاست که با هماهنگی با بانکها باید اول تاییده ارز گرفته شود بعد بقیه مراحل تشریفات ادرای گمرک انجام شود.

او درباره سیاست های کاهش رسوب کالا در گمرک گفت: براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی؛ حمل یکسره کالا، ترخیص نسیه کالا و تایید بانک عامل برای این کار و طبق سیاست های جدید می توانیم 90 درصد کالا را ترخیص کنیم که برهمین اساس بخش عمده ای از کالاهای اساسی از گمرک ترخیص شده است که از ابتدای سال 2 میلیون و 400 هزارتن کالا ترخیص شده است و بدون توقف در انبارهای گمرک به انبارهای مورد نظر خودشان مستقیم حمل می شوند.

لطیفی گفت: شرکت ها نیز بر اساس سوابق دسته بندی شده اند و شرکت هایی که تخلفات و بدهی های مالیاتی و گمرکی نداشته اند جزو شرکت های فعالان مجاز اقتصادی قرار گرفته اند که می توانند از مسیر سبز گمرک (حمل یکسره بدون توقف ) عبور کنند. فعالان مجاز اقتصادی می توانند تا یکسال از ضمانت نامه های بانکی در گمرک استفاده کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.