رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: بیشترین تاثیرپذیری ناشی از ویروس کرونا در بخش کشاورزی، در پرورش مرغ و صنایع وابسته به صنعت مرغداری اتفاق افتاده است.

صنعت مرغداری آذربایجان‌شرقی بیشترین تاثیر را از کرونا دیده است

به گزارش عصر ازادی به نقل از ایرنا،اکبر فتحی روز یکشنبه در گفت و گویی با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا مرزهای کشور بر روی صادرات و واردات محصولات کشاورزی بسته شد، اظهار کرد: عدم واردات سه ماهه این نهاده ها در ایام کرونا موجب کاهش ظرفیت تولیدی کارخانجات تولید خوراک دام و طیور و یا در برخی موارد موجب تعطیلی فعالیت های تولید خوراک دام و طیور شد.

وی در خصوص واردات محصولات کشاورزی به خصوص نهاده های دام و طیور،  گفت: بیش از ۸۵ درصد نهاده های دام و طیور مورد نیاز کشور اعم از ذرت، سویا، کنجاله سویا و جو وارداتی هستند که پس از وارد شدن به کشور در کارخانجات تولید خوراک دام و طیور و یا توسط خود مرغداران میکس شده و مورد بهره برداری قرار می گیرند.

فتحی با اشاره به تشکیل ستاد مقابله با کرونا در استانداری آذربایجان شرقی و تشکیل کارگروه اقتصادی این ستاد که جهادکشاورزی استان نیز یکی از اعضای کارگروه مربوطه است، افزود: خرید گوشت مرغ تولیدی مرغداران توسط شرکت پشتیبانی امور دام آذربایجان شرقی، خرید از کشتارگاه‌های دو خطه و تک خطه و استفاده از ذخایر نهاده های دام و طیور شرکت پشتیبانی امور دام در ایام پیک بیماری کرونا در آذربایجان شرقی از جمله اقدامات کارگروه اقتصادی ستاد مقابله با کرونای استان در راستای حمایت از تولیدکنندگان محصولات دام و طیور و تعدیل قیمت این محصول بود.

وی با بیان این که ۶۵ درصد نهاده های دامی به بخش طیور و ۱۵ درصد به بخش دام و مابقی به کارخانجات تولید خوراک دام و طیور اختصاص دارد، گفت: در حال حاضر مرغداران و فعالان صنعت مرغداری در استان می توانند با ثبت نام در سامانه بازارگاه نسبت به تهیه و تامین نهاده مورد نیاز خود اقدام نمایند.

فتحی با بیان این که بخش کشاورزی به عنوان چهاردهمین رسته از آسیب دیدگان ناشی از کرونا قرار دارد، اظهار کرد: واحدهای پرورش مرغ گوشتی و مرغ مادر، همچنین مراکز تولید محصولات گلخانه ای، سبزی و صیفی جات، صادراتی و مراکز تولید و عرضه گل و گیاهان زینتی و ماهیان زینتی در قالب رسته ۱۴ تایید شده است.

وی با اشاره به مشکلات کارخانجات تولید خوراک دام و طیور آذربایجان شرقی در زمینه تهیه مواد اولیه و قیمت خوراک آماده دام و طیور، افزود: تامین مواد اولیه کارخانجات در سه ماهه اول کرونا امکانپذیر نبود و ما فقط توانستیم از ذخایر شرکت پشتیبانی دام در این ماه ها استفاده کنیم و قیمت خوراک آماده دام و طیور نیز در صورت استفاده از ارز دولتی با نرخ ۴۲۰۰ تومان هیچ تفاوتی در سال های ۹۹ و ۹۸ با سال ۹۷ نخواهد داشت.

فتحی گفت: محصولات گلخانه ای بخش کشاورزی اعم از سبزی و صیفی جات که صادرات محور بوده و بیشتر جهت صادرات تولید می شوند با بسته شدن مرزها، محصولات گلخانه ای در دست تولیدکنندگان ماند و در نهایت تولیدکنندگان مجبور شدند محصولات تولیدی را با قیمت کمتر از بهای تمام شده به بازارهای داخلی عرضه کنند.

رییس جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به این که بخش زراعت و باغات برای افزایش تولید و بهینه سازی فرآیند تولید نیازمند علوم و دانش روز هستند، گفت: حضور فیزیکی مروجان کشاورزی در سطح مزارع در راستای رعایت پروتکل های بهداشتی در ایام کرونا غیرممکن بود،  لذا کارشناسان و مروجان با استفاده حداکثری از ظرفیت فضای مجازی و تشکیل گروه های مجازی و ابتکاراتی همچون ایجاد رادیو اینترنتی در شهرستان ها و تشکیل گروه های مختلف اجتماعی با کشاورزان در ارتباط بوده و دانش نوین کشاورزی را به مزارع کشاورزی انتقال دادند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.