پس از آنکه یک قاضی فدرال درخواست دولت مبنی بر توقف انتشار و توزیع کتاب جان بولتون را رد کرد، کاخ سفید به دنبال آن است که اطمینان حاصل کند مشاور امنیت ملی سابق آمریکا، "هیچ سودی" از کتاب خود دریافت نمی‌کند.

کاخ سفید می‌خواهد بولتون سودی از فروش کتابش نبرد

به گزارش عصر ازادی به نقل از “هیل”، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت قصد دارد کاری کند بولتون به الزامات توافق‌نامه‌های خود پایبند بماند و نیز مصمم است اطمینان حاصل کند که بولتون هیچ مبلغی، بابت تصمیم خجالت‌آورش مبنی بر در اولویت قرار دادن پول و شهرت به جای الزامش برای حفظ امنیت ملی، دریافت نمی‌کند.

رویس لمبرت، قاضی ناحیه‌ای ایالات متحده در دستوری که روز شنبه برای اجازه به انتشار کتاب صادر کرد، نوشت: اگر حق با بولتون باشد و کتاب او حاوی اطلاعات طبقه‌بندی شده نباشد، ایشان می‌تواند کتابش را چاپ کند؛ اما اگر اشتباه کند، منافع خود از معامله کتاب را از دست می‌دهد، خود را در معرض مسئولیت کیفری قرار می‌دهد و امنیت ملی را به خطر می‌اندازد.

حکم قاضی نشان‌ داد، فشار وزارت دادگستری برای توقف انتشار کتاب بولتون، بعد از چاپ و ارسال آن وارد شده؛ اما دادگاه نتوانسته کاری به منظور توقف انتشار کتاب انجام دهد. به نظر می‌رسد قاضی پیشنهاد داده بود حکمش قبل از چاپ کتاب صادر شود.

لمبرت با این حال با بیان اینکه بولتون اشتباه کرده، افزود: بولتون امنیت ملی آمریکا را قمار کرده و از طریق افشای اطلاعات طبقه‌بندی شده که نقض الزامات توافق عدم افشا نیز هست، امنیت ملی را به خطر انداخته است.

کاخ سفید نیز اعلام کرد که این حکم “ادعاهای دولت را اثبات کرد” و بولتون را بابت نقض توافقات عدم افشا که او زمان پیوستن به کاخ سفید امضا کرده بود، “توبیخ کرد”. در این توافقات ذکر شده بود که بولتون بایستی پیش از نگارش هرگونه کتابی، نوشته‌های خود را به منظور بررسی پیش از انتشار، تحویل می‌داد.

در کتاب بولتون که قرار است روز سه‌شنبه توزیع شود، وی ادعا کرده است که ترامپ مرتکب جرایم غیرقابل انکاری شده که دموکرات‌های کاخ سفید هیچ‌گاه تحقیقی بر روی آن‌ها انجام نداده‌اند؛ مانند آنکه گفته می‌شود ترامپ سعی داشته رئیس جمهور چین، شی جینپینگ را ترغیب کند مقادیر زیادی محصولات کشاورزی از آمریکا بخرد تا احتمال انتخاب مجدد ترامپ در ایالاتی که کشاورزی در آنها غالب است، بالا رود.

بولتون، که سال گذشته بعد از خروج از دولت، از شهادت دادن در حین جلسات استیضاح در مجلس نمایندگان سر باز زد، گفته که دموکرات‌های کاخ سفید به خاطر محدود کردن تحقیقات خود در مورد اوکراین، مرتکب “سوء رفتار در استیضاح” شده‌اند.

بیانیه او واکنش‌های تلخی را از سوی رهبران حزب دموکراتیک، از جمله نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان و رئیس کمیته اطلاعات مجلس، آدام شف، به دنبال داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.