سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان مرند گفت: برای بالابردن کیفیت گندم و کاهش مصرف کود به صورت فله ای در۲۰۰ هکتار از مزارع شهرستان، محلول پاشی انجام شده است.

۲۰۰ هکتار از مزارع شهرستان مرند محلول پاشی شد

به گزارش عصر آزادی آنلاین به نقل از ایرنا علی صیادی در جلسه کارگروه کشاورزی آب و خاک و منابع طبیعی شهرستان مرند اظهار کرد: برای افزایش عملکرد گندم و جو با آغاز عملیات مبارزه شیمیایی با علف های هرز نازک برگ و پهن برگ از ابتدای فروردین ماه سال جاری تاکنون حدود ۵۰۰۰ هکتار عملیات سمپاشی انجام شده است.

وی افزود: بنا بر تحقیقات انجام شده این علف های هرز می تواند بسته به تراکم آن در سطح مزارع بین ۱۰ تا ۲۰ درصد بر عملکرد محصول تاثیر گذاشته و میزان تولید را کاهش دهد.

سرپرست جهادکشاورزی مرند ادامه داد: در ۳۵۰ هکتار از مزارع گندم و جو علیه آفت سن مادر و در ۱۰۰ هکتار جهت پیشگیری از شیوع بیماری زنگ زرد گندم سمپاشی شده است.

صیادی با بیان اینکه شیوه خرید گندم امسال کمی تغییر کرده و خرید کیفی محصول در دستور کار است، خاطرنشان کرد: امسال برای بالابردن کیفیت گندم و کاهش مصرف کود به صورت فله ای در مزارع محلول پاشی در مزارع گندم را در دستور کار داشتیم که قیمت خرید محصول این مزارع حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد نسبت به سایر گندم ها بیشتر بود.

وی ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا امسال حدود ۲ هزار و ۲۶۵ تن کود اوره در سطح شهرستان با ارسال کود به روستاها توزیع شد تا از تجمع مردم در مراکز جهادکشاورزی و مدیریت و مراکز توزیع کود جلوگیری شود.

سرپرست جهادکشاورزی شهرستان مرند گفت: چندین طرح در شهرستان مرند در حال اجرا است که می توان به طرح مقایسه ارقام گندم و جو اشاره کرد که چهار نوع گندم جدید فرشید، آذران، پیام و سالار و سه رقم جو مهتاب، جلگه و واکسیما در شهرستان کشت شده است.

وی اظهار کرد: چندین طرح تحقیقاتی نیز در شهرستان مرند در حال اجرا است که از جمله می توان به مقایسه ارقام طرح پی وی اس اشاره کرد که با همکاری کارشناسان زراعت جهادکشاورزی استان و کارشناسان پهنه در حوزه مرکز جهادکشاورزی اجرا شد.

سرپرست مدیریت جهادکشاورزی شهرستان مرند گفت: از اهداف این طرح معرفی ارقام جدید به کشاورزان، شناسایی مناسب ترین رقم در مناطق مختلف و بررسی سازگاری ارقام جدید با توجه به شرایط محیطی در آن منطقه است.

صیادی دومین طرح را اجرای طرح پایلوت تغذیه گیاهی گندم با همکاری شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان و کشور و با مشارکت هفت شرکت تولید کننده کود داخلی و برای اولین بار در سطح استان در شهرستان مرند اعلام کرد و گفت: در این طرح، تاثیر کودهای تولید داخل در میزان عملکرد کشت، مورد ارزیابی قرار گرفته است.

شهرستان مرند دارای ۹۵ هزار هکتار اراضی زیرکشت کشاورزی و باغی است که از این میزان ۴۹ هزار هکتار اراضی آبی و ۴۶ هزار هکتار اراضی دیم که نسبت زمینهای آبی ۵۲ درصد و اراضی دیم ۴۸ درصد می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.