بازگشایی مراکز هنری و فرهنگی به صورت قدم به قدم با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و احتیاط‌های لازم با توجه به شیوع بیماری کرونا مهمترین خبر فرهنگی هفته گذشته بود.

در گذر فرهنگ؛ هفته‌ای که گذشت

به گزارش عصرآزادی آنلاین به نقل از ایرنا، بازگشایی بسیاری از مراکز و نهادهای فرهنگی و بویژه هنری از جمله سالن‌های سینما، تئاتر و نگارخانه‌ها به روی علاقه‌مندان از اول تیرماه، حیات را به عرصه فعالیت‌ حقیقی هنر بازگرداند.

پس از حدود چهارماه از بسته شدن تماشاخانه‌ها برای جلوگیری از شیوع کرونا، زندگی از نخستین روز تابستان در عرصه تئاتر به جریان افتاد و هفت نمایش است به نویسندگی و کارگردانی پرنیا شمس، ابر شلوارپوش به نویسندگی و کارگردانی علیرضا اخوان، آگوست در اوسیج کانتی نوشته تریسی لتس و به کارگردانی میکاییل شهرستانی، پسر به نویسندگی و کارگردانی محسن مظاهری، یازده به نویسندگی و کارگردانی فرزاد امینی، پنهان خانه پنج به نویسندگی حسین کیانی و کارگردانی آرش فلاحت پیشه و همیشه پاییز به نویسندگی و کارگردانی مهیار جوادی ها برای اجرا پیشگام شدند.

دو فیلم شنای پروانه به کارگردانی رسول صدعاملی و خوب بد جلف۲:ارتش سری به کارگردانی محسن چگینی از چهارشنبه چهارم تیرماه به روی پرده رفتند.

از روز سوم تیرماه فیلم سینمایی یلدا به کارگردانی مسعود بخشی و تهیه کنندگی علی مصفا و مستند صحنه هایی از یک جدایی به کارگردانی و تهیه‌کنندگی وحید صداقت اکران خود را در گروه «هنروتجربه» آغاز کردند، همچنین از چهارشنبه چهارم تیرماه مستند جایی برای فرشته ها نیست به کارگردانی سام کلانتری و تهیه کنندگی حامد شکیبانیا و محسن شاه‌محمد میراب در سینماهای این گروه روی پرده رفت.

صحنه تماشاخانه سنگلج از سوم تیرماه و با بازگشایی تماشاخانه‌های تئاتر بعد از چهارماه تعطیلی به دلیل شیوع ویروس کرونا، با نمایش کابوسهای مرد مشکوک به کارگردانی ملیکا رضی آغاز به کار دوباره کرد.

دبیرکل سازمان جهانی گردشگری طی نامه‌ای به وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از اقدامات دولت جمهوری اسلامی ایران، هنگام شیوع کووید۱۹ تمجید و از ایران برای حضور در صد و دوازدهمین نشست شورای اجرایی UNWTO درگرجستان دعوت بعمل آورد.

زوراب پولولیکاشویلی طی نامه‌ای از تلاش‌های سازنده دولت ایران هنگام شیوع کووید۱۹ قدردانی کرد و گفت: مجموعه اقداماتی که وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایران مطابق با دستورالعمل‌ها و توصیه‌های UNWTO به‌عمل آورده، به‌عنوان اقدامی مؤثر در کاهش تائیر این بحران برگردشگری، شایسته تمجید است.

شورای کتاب کودک جمشید خانیان را به عنوان نامزد برای دریافت جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن ۲۰۲۲ معرفی کرد. جایزه هانس کریستین اندرسن (نوبل ادبیات کودکان) هر دو سال یک‌بار به مجموعه آثار یک نویسنده و یک تصویرگر، برای یک‌عمر فعالیت حرفه‌ای در حوزه ادبیات کودک، از سوی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان IBBY اهدا می‌شود. از معیارهای برجسته انتخاب؛ تداوم در تولید ادبیات کودک، خلق آثار بدیع، اصیل و هنرمندانه و داشتن سهمی پایدار در پیشبرد ادبیات کودک جهان است.

هشتمین دوسالانه مجسمه سازی در سال جاری به دبیری شورای دبیران در صورت عادی بودن شرایط بهداشتی و شیوع ویروس کرونا، با رعایت موازین و پروتکل های بهداشتی برگزار می‌شود.

معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با پیشنهاد موسسه خانه کتاب برای تمدید تخفیف ویژه خدمات پستی سامانه پست کتاب تا پایان شهریورماه سال جاری موافقت کرد. بر اساس پیشنهاد معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هزینه های خدمات پستی سامانه پست کتاب با ادغام موسسات از طریق موسسه فراگیر پرداخت خواهد شد.

افتخارات جهانی ایران در عرصه فرهنگ و هنر

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با آثار انیمیشن و مستند در بازار مجازی جشنواره بین‌المللی فیلم کن حضور دارد. اولین دوره بازار مجازی جشنواره بین‌المللی فیلم کن که از دوم تیر آغاز شده و به مدت پنج روز ادامه خواهد داشت.

این اولین دوره‌ای است که بازار فیلم کن به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان، به شکل مجازی و با حضور نمایندگان بیش از ۵۰ کشور جهان برگزار می‌شود.

فیلم کوتاه شهربازی به کارگردانی کاوه مظاهری، برنده دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه مسابقه بین‌الملل جشنواره فیلم کوتاه «پالم اسپرینگز» شد. به عقیده بسیاری از پخش‌کنندگان، این جشنواره به عنوان دروازه ورود به جوایز اسکار فیلم کوتاه شناخته می‌شود، چرا که برندگان آن معمولاً در شورت‌لیست نهایی جوایز اسکار دیده می‌شوند.

این فیلم محصول مشترک ایران و کانادا است و توسط کاوه مظاهری، سروش سعیدی و پویان صدقی به صورت مشترک تهیه شده است.

فیلم پاسیو اولین فیلم مریم بحرالعلومی که پیش از این سیمرغ بهترین کارگردانی را از بخش جلوه‌گاه شرق سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر و تقدیر ویژه بهترین کارگردان زن را از هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم داکا DIFF)) دریافت کرده بود، این بار برای حضور در بخش رقابتی پنجمین جشنواره فیلم Straight Jacket Guerrilla انگلستان انتخاب شده است.

پنجمین جشنواره فیلم Straight Jacket Guerrilla انگلستان ۱۵ تا ۲۱ آگوست ۲۰۲۰ به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

شرکت سینرجتیک به تازگی حقوق پخش فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد به کارگردانی نرگس آبیار را برای پخش در آمریکا و کانادا خرید. این شرکت معتبر آمریکایی که سال‌هاست در بازارهای جهانی در زمینه پخش فیلم‌های بلند سینمایی، مستند و سریال‌های تلویزیونی فعالیت می‌کند، برای نخستین‌بار فیلمی محصول سینمای ایران را برای اکران و پخش عمومی در آمریکای شمالی خریده است. شرکت پخش فیلم آتلانتیک مدیا نیز حقوق پخش این فیلم را برای کشور ترکیه خرید.

در عرصه فرهنگ و هنر خارج از مرزها چه گذشت

سینماها، موزه‌ها و نگارخانه‌های انگلیس در مرحله جدید کاهش مقررات قرنطینه در این کشور از ۴ ژوئیه (۱۴ تیر) فعالیت خود را از سر می‌گیرند.

دولت انگلیس روز دوشنبه از بازگشایی سینماها و نگارخانه‌های این کشور پس از چند ماه تعطیلی به دلیل شیوع کرونا خبر داد و اعلام کرد که این اماکن تفریحی و هنری پس از بازگشایی، به اجرای اصول فاصله‌گذاری اجتماعی؛ از جمله استفاده فاصله‌گذاری در ردیف‌های تماشاچیان، افزایش تهویه سالن و راه‌اندازی سیستم رزرو بلیط، ملزم خواهند شد.

مراسم اهدای جوایز «گلدن گلوب» که معمولا اوایل ژانویه (دی) برگزار می‌شود، به دلیل شیوع کرونا، به روزهای پایانی ماه فوریه سال ۲۰۲۱ (اسفند۹۹) موکول شد.

پس از آن که اُسکار و چند جایزه معتبر دیگر مراسم سال ۲۰۲۱ خود را به دلیل شیوع کرونا به تعویق انداختند، برگزارکنندگان گلدن گلوب نیز هفتادوهشتمین دوره برگزاری این جوایز سینمایی و تلویزیونی را به ۲۸ فوریه ۲۰۲۱ (۱۰ اسفند ۹۹) موکول کردند.

جوئل شوماخر (Joel Schumacher) کارگردان دو قسمت از مجموعه فیلم‌های «بتمن»، در سن ۸۰ سالگی درگذشت.

شوماخر کارگردان و تهیه‌کنندگان نامدار آمریکایی دوشنبه دوم تیرماه پس از یک سال تحمل بیماری، مغلوب سرطان شد. فعالیت هنری شوماخر از طراحی لباس آغاز شد و به کارگردانی فیلم‌های مطرحی چون آتش سنت المو (St. Elmo’s Fire)، پسران گمشده (Lost Boys‌)، سقوط (Falling Down) و بتمن رسید.

یک گالری هنری در ژاپن نمایشگاه ویژه‌ای برگزار می‌کند که سرقت آثار به نمایش گذاشته شده در آن برای بازدیدکنندگان مجاز است.

گالری سیم (Same) در توکیو نمایشگاهی را از آثار هنرمندان سراسر جهان برگزار می‌کند که با نمایشگاه‌های معمولی یک فرق جزئی دارد؛ در روز دهم ژوئیه (۲۰ تیر ۹۹) گالری از تمام کارکنان و ماموران حراست خالی شده و بازدیدکنندگان می‌توانند هر اثری که چشمشان را گرفت، بدون هیچ نگرانی بدزدند.

روز ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر ۹۹) سه اثر حراجی گلف (Golf Sale)، وستون سوپر مار (Weston Super Mare) و قوطی سوپ (Soup Can) از بنکسی در مرکز بین‌المللی هنر اوکلند به فروش گذاشته می‌شود. پیش‌بینی می‌شود هر کدام از این آثار بین ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار چکش بخورد.

سینماهای فرانسه از روز ۲۲ ژوئن (۲ تیر ۹۹) پس از یک تعطیلی سه ماهه به دلیل شیوع کرونا، فعالیت خود را با ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌های نمایش از سر گرفتند.

ایان هولم بازیگر نقش بیلبو بگینز در سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها»، در سن ۸۸ سالگی درگذشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.