دانشگاه‌های سراسر کشور در حالی امتحانات پایان ترم را به صورت مجازی آغاز کرده و در حال اجرای آن هستند که مشکلات سامانه‌ها و نرم‌افزارهای معرفی شده به دانشجویان برای شرکت در امتحانات،‌ آزمون و خطای دانشگاه‌ها را در این باره بیشتر نمایان کرده است.

آزمون و خطای دانشگاه‌ها در برگزاری مجازی امتحانات

به گزارش عصرآزادی آنلاین به نقل از ایرنا، سرانجام نوبت برگزاری امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها بعد از پشت سرگذاشتن یک ترم کرونایی فرارسیده است. ترمی که به رغم همه پستی و بلندی‌هایی که داشت، تجربه‌ای نو به دانشگاه‌های کشور برای آموزش به روش مجازی آموخت و البته در این راه سختی‌هایی برای دانشگاه و دانشجویان نیز به ارمغان آورد.

نبود زیرساخت های لازم در بعضی از دانشگاه‌های کشور، سرعت پایین اینترنت و هزینه بالای آن برای دانشجویان، قطع شدن اینترنت، سردرگمی بعضی از اساتید برای چگونگی آموزش مجازی به دانشجویان یا کیفیت پایین بعضی از آموزش‌ها که به نحوه ارائه مربوط است، فقط بخشی از مشکلات پیش روی دانشجویان در مسیر آموزش مجازی بود.

این در حالی است که امتحانات پایان ترم در دانشگاه‌ها در حال انجام است. اما نحوه برگزاری آزمون‌های پایان ترم دروس که به صورت مجازی در حال انجام است، نگرانی‌هایی برای دانشجویان به ارمغان آورده و علاوه بر استرس آزمون، استرسی دیگر به مصائب آنها اضافه کرده است.

در این خصوص خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش با تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های مختلف گفت وگو کرده است که در ادامه می خوانید.

علی نظری دانشجوی کارشناسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر به خبرنگار گفت: در امتحانات پیش رو قرار است نمره به دانشجو داده نشود و فقط قبولی یا مردودی درس در کارنامه ها منظور شود.

وی گفت: یکی از نگرانی‌ها قطع شدن اینترنت در زمان برگزاری آزمون است که با توجه به زمان محدود برای پاسخ به سوالات سبب می شود بخشی از زمان امتحان را از دست بدهیم.

دانشجوی کارشناسی کامپیوتر دانشگاه امیرکبیر با تاکید بر اینکه برای دروس عملی هنوز کاری انجام نشده است، افزود: قرار است بعد از پایان امتحانات و در شهریورماه دروس عملی برگزار شده و امتحانات آن هم گرفته شود. اما هنوز هیچ دستورالعملی مشخص نشده است.

امتحانات پایان ترم به روش آزمون و خطا اجرا می‌شود

حمید عمادی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی نیز به خبرنگار گفت: امتحانات به خودی خود استرس دارد و اینکه به صورت مجازی و با اما و اگرهای فراوان این امتحانات برگزار می‌شود،‌ این مساله به استرس دانشجویان افزوده است.

وی با اشاره به اینکه قطعی اینترنت، قطعی برق و اختلال در سامانه از جمله مشکلات برگزاری آزمون‌ها است، افزود: علاوه بر آن برخی اساتید از دانشجویان خواسته که پاسخ سوالات تشریحی را به صورت تایپ شده ارسال کنند در حالی که بسیاری از دانشجویان تایپ صحیح را بلد نیستد و سرعت لازم را در تایپ کردن ندارند؛ بنابراین در پاسخ به سوالات زمان کم می آورند. 

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به اینکه گاهی در استفاده از نرم افزارهای تعریف شده برای امتحانات با مشکلات روبه رو می شویم توضیح داد: به عنوان مثال صفحه سوالات باز نمی‌شود یا اگر به صفحه بعد برویم امکان بازگشت به صفحه قبل و مرور پاسخ ها را نداریم. بر همین اساس اساتید می گویند که از سوالات عکس بگیرید تا در صورت نیاز بتوانید به آنها پاسخ دهید که به این ترتیب بخشی از زمان امتحان را از دست می دهیم.

عمادی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها همچنان روش آزمون و خطا را برای برگزاری آزمون‌های پایان ترم تمرین می‌کنند، افزود: از زمان شیوع ویروس کرونا که آموزش مجازی شد، خود این موضوع و فضای کرونایی غالب بر دانشگاه‌ها سبب ایجاد نگرانی‌هایی در بین دانشجویان شد. اما اینکه در برگزاری آزمون روش‌های مختلف تستی، تشریحی و شفاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نشانه این است که دانشگاه‌ها در برگزاری آزمون به ثبات لازم نرسیده اند.

وی خاطرنشان کرد: بعضی از اساتید امتحانات را سهل می‌گیرند تا دانشجو اذیت نشود. اما عده‌ای دیگر از اساتید فشار زیادی به دانشجویان وارد می‌کنند و به دنبال برگزاری آزمون به مانند دوران پیش از کرونا با همان سختگیری های قبل هستند.

مشکل سامانه‌های برگزاری آزمون هنوز پابرجاست

سلطانی دانشجوی کارشناسی حقوق دانشگاه تهران نیز به خبرنگار گفت: دانشگاه سامانه‌ای برای برگزاری آزمون تعبیه کرده که مشکلات زیادی روبه روست و ما به ناچار از پیام رسان‌های مجازی مانند اسکایپ، واتس آپ و … برای ارتباط با استاد، استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه امتحانات میان ترم هم از طریق فضای مجازی برگزار شد، گفت: یکی از نگرانی‌های ما برای برگزاری آزمون از طریق سامانه، احتمال بروز مشکلاتی است که ایجاد می‌شود تا روند برگزاری امتحان را که داشتن آرامش به دور از استرس از مهمترین مسائل آن است، تحت شعاع قرار دهد.

دشواری برقراری عدالت آموزشی در شرایط کرونایی 

دانشجوی کارشناسی فقه و مبانی حقوق دانشگاه الهیات دانشگاه تهران که خواست نامی از وی برده نشود نیز به خبرنگار گفت: دانشگاه تهران نحوه برگزاری آزمون را به عهده اساتید گذاشته است. البته نمره دهی را فقط مختص به آزمون پایانی ندانسته و فعالیت او را در طول ترم محور اصلی نمره پایانی دانشجو محسوب کرد.

دانشجوی دانشگاه الهیات دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه سامانه طراحی شده جوابگوی حجم بالای دانشجویان برای آزمون پایان ترم نیست، افزود: این سامانه پیش از شیوع ویروس کرونا طراحی شده بود اما پس از مجازی شدن کلاس‌های درس به دلیل کرونا بیشتر مورد استفاده قرار گرفت و به طورکلی به دلیل تعداد بالای دانشجویان دانشگاه تهران جوابگوی این تعداد بالا از دانشجویان نیست.

وی درباره احتمال تقلب در برگزاری آزمون نیز خاطرنشان کرد: به هر حال در برگزاری آزمون تشریحی این احتمال وجود دارد که دانشجو کتاب را باز کرده و تقلب کند که در چنین حالتی به دانشجویانی که واقعا درس خواندند، ظلم می‌شود. ولی به هر حال رعایت عدالت آموزشی در شرایط خاص سخت می شود. بر همین اساس هر استادی با توجه به شیوه مورد نظر خود امتحان می‌گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.