کرونا و افزایش بی رویه نهاده ها؛ دو بال ِ گرانی مرغ

پریادادوند /عصر آزادی:

قیمت مرغ در ماه های اخیر سیر صعودی داشت و در روزهای اخیرشاهد افزایش قیمت روزانه محصول در بازار هستیم به طوری که در بازار هر کیلوگرم گوشت مرغ 15هزار تومان به فروش می رسد و در بعضی از مرغ فروشان به قیمت 17الی 20هزارتومان رسیده است ، از طرفی قیمت جدید مرغ گرم در ستاد تنظیم بازار 15 هزارتومان تعیین شده است.

این اختلاف فاحش قیمت و عرضه مرغ در بازار باعث آشفتگی در بازار گوشت و مرغ شده است.

برخی مسئولین براین باورند که علت افزایش قیمت به دلیل عدم تامین غذای مرغ است و برخی  علت افزایش قیمت مرغ را در جوجه کشی های اخیر مرتبط دانسته و می گویند اگر دریک روز آن مقدار جوجه کشی انجام نمی گرفت اکنون تعداد مرغ های ذبح شده بیشتر بود و الان با کمبود مرغ و افزایش قیمت آن مواجه نبودیم.

حال به سراغ مسولین ذی ربط می رویم تا از اخرین جزيیات قیمت واقعی مرغ در بازار و دلایل زیان مرغداران طی ماه های اخیر باخبر شویم.

 

وضع موجود انبارفرآورده های مرغی مطلوب است

اکبرفتحی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربايجان شرقي در خصوص علت گرانی مرغ افزود: یکی از دلایل افزایش قیمت نهاده های دامی، ذرت و کنجاله سویا می باشد و خیلی از دلایل دیگر ازجمله هزینه حمل بار و موارد دیگر میتواند دلیلی بر افزایش قیمت محصول باشد .

وی افزود :قیمت مرغ زنده کیلویی ۱۰۵۰۰هزارتومان است و مرغ آماده طبخ در فروشگاه ها ۱۵۷۵۰هزارتومان به فروش می رسد ،در یک هفته اخیر افزایش قیمت ها تا ۱۷الی ۲۰هزارتومان نیز رسیده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی درمورد وضع موجود در انبار فرآورده های مرغی استان گفت :وضع پشتیبانی نهاده های دامی در استان از اواخر سال ۹۸مطلوب بوده است بطوریکه علیرغم اینکه مرز ها بسته بودند و امکان حمل و نقل نبود در سه ماهه اول سال ۹۹بااستفاده از ذخایر موجود در نهاده های استان نسبت به استان های دیگر وجود دارد و امکان مدیریت در شرایط فعلی را دارا ست.

وی با اشاره به اینکه راه اندازی سامانه بازارگاه، خرید و فروش نهاده های دامی با قیمت مصوب به صورت کنترل شده انجام می شود، ابراز داشت: با راه اندازی این سامانه مرغداران، دامداران و کارخانجات تولید خوارک دام و طیور، بدون واسطه از تولید کننده واقعی خریداری می کنند و خرید و فروش به صورت شفاف صورت می گیرد.

 

مرغ گران نشده است مرغ به قیمت اصلی خود نزدیک شده است 

رامین پذیره مدیرعامل سابق اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی استان گفت: نوسانات قیمت از گذشته وجود داشته و مرغداران با نوسانات بسیاری در قیمت مواجه هستند و گاهی به قدری قیمت ها کاهش پیدا میکنند که مرغداران متضرر و ورشکسته میشوند

وی افزود: اصلی ترین عوامل افزایش قیمت مرغ ، بالا رفتن قیمت نهاده ها از جمله کنجاله سویا و ذرت و دارو و واکسن ها و ریز مغزی ها  بوده  و چون اکثرا  وارداتی هستند و با ارز دولتی وارد میشوند مسایل اقتصادی و مشکلات ارزی و  بانکی نیز در این افزایش قیمت دخیل هستند

پذیره دلیل دیگر افزایش قیمت را در تلفات مرغ ها دانست و گفت :واکسن ها و داروهایی که در بازار موجود است و  در واحد های مرغداری استفاده میشود بی کیفیت بوده و اثر گذاری کمی دارند و همین باعث تلفات غیر متعارف و شیوع بیماری ها میگردد و از کمیت تولید می کاهد.

مدیرعامل سابق اتحادیه مرغداران در خصوص شیوع کرونا و کاهش تقاضا افزود :در دوران کرونا سالن های غذاخوری و رستورانها و  هتل ها بسته و در نتیجه مصرف کنندگان مرغ کم بودند و بعلت جوجه ریزی زیاد اواخر سال ۱۳۹۸  نیازی به تولید بسیار نبود و این موجب گردید مرغداران در اواخر سال ۱۳۹۸ و اوایل سال ۱۳۹۹ با ضرر و زیان سنگینی مواجه شوند و قیمت مرغ از قیمت واقعی بسیار پایین در جامعه بعلت مازاد عرضه میشد ولی حال با باز شدن  رستوران ها و غذاخوری ها در حال حاضر نیاز جامعه و نیز وجود جایگاه ویژه مرغ در سبد پروتیین خانوار مصرف جامعه نیز بیشتر شده است

وی بااشاره به اینکه مرغ گران نشده است و کلمه گرانی را در این مورد درست نمی دانست یاداورشد :نمیتوان گفت که مرغ گران شده است مرغ به قیمت واقعی خود نزدیک شده  و قیمت حال حاضر مرغ زنده حدودا 10500 هزارتومان و اماده  طبخ در حال حاضر دربازار ۱۸الی ۱۹ هزارتومان است به قیمت اصلی خود نزدیک است.

رامین پذیره در خصوص اینکه معدوم سازی جوجه ها در چند ماهه اخیر تاثیر داشته یا نه ادامه داد:آمار جوجه ریزی به ما نشان میدهد که آیا در سالن های واحدهای مرغداری مرغ وجود دارد یا خیر این برای ما ملاک اصلی است .

در سطح کشور ماهانه ۱۲۰میلیون تا ۱۳۰ میلیون قطعه جوجه ریزی داریم در استان نیز میانگین ۲میلیون و چهارصد تا ۲میلیون و پانصد هزار قطعه جوجه ریزی داشته باشیم در حد تعادل هستیم ،به همین دلیل معدوم سازی جوجه ها تنها برای کنترل قیمت جوجه یکروزه از طرف واحدهای مرغ مادر بوده و تاثیر در قیمت جوجه دارد که حدودا ۱۶% از هزینه مرغ گوشتی  متاثر از قیمت جوجه یکروزه میباشد .

وی در مورد کمبود مرغ در کشور یادآور شد :در سطح کشور ایران سالانه ۲/۵میلیون تن مرغ تولید میشود که حدودا ۲/۱ تا ۲/۲ میلیون تن نیز برای مصرف سالانه کافی است و ما دارای پتانسیل صادرات را به کشورهای همسایه و منطقه را داریم در زمان مازاد در اوایل سال ۱۳۹۹ وزارت صمت مجوز صادرات  مرغ گوشتی مازاد را داده است و با  تولید مرغ صادرات هم انجام میشود که به نظر این جانب باید این روند صادرات ادامه یابد .

مدیرعامل سابق اتحادیه مرغداران ادامه داد: بعد ۳۵ سال کشور ما مرغ وارد نکرده است و مرغداران چه در زمان جنگ تحمیلی و چه در تحریم ها  با تمام کمبودها و بی مهری ها ساخته اند و به تولید ادامه داده اند   اما مرغ وارد کشور نکرده ایم.

وی درپایان با توجه به مشکلات و افزایش قیمت زیاد نهاده ها  تولید کنندگان هنوز به تولید خود ادامه می دهند و دست از تولید نکشیده اند.

 

کرونا باعث کاهش تقاضا مرغ شده است

محمد رضا نوروزیان ،مرغداردر خصوص سختی های پرورش مرغ در این ایام کرونا گفت:بطوریکه میدانید بیشترین مصرف مرغ در مراسم میباشد .با توجه به اینکه به علت بیماری کرونا مراسم های معمول تعطیل میباشد ، لذا مصرف مرغ کمتر شده است. بر اساس قانون عرضه و تقاضا ، قیمت مرغ به علت کمبود مصرف،واقعا کم شده است. هر چند که مرغ جزو سالمترین پروتئین های موجود میباشد ولی قیمت آن در مقایسه با سایر موارد پروتئینی بسیار پایین است .

وی بااشاره به قیمت مرغ نسبت به پارسال یاد آور شد:حدود ۷۰ الی ۷۵ درصد قیمت تمام شده مرغ،مربوط به خوراک میباشد.  میدانید چند درصد افزایش قیمت خوراک بوده است ؟؟؟علاوه بر افزایش خوراک ،آیا میدانید که مرغدارجهت پیدا کردن خوراک با مشکل مواجه هست ؟؟  الان مرغداری که در ۳ دوره پیش ضرر کرده است و حدود ۵۰ درصد سرمایه خود را ازدست داده است،مجبور است به هر نحوی پول تهیه کند. .

وی ادامه داد:مرغداران کشور راضی نیستند که مصرف کننده مرغ را به قیمت بالا بخرد ولی از طرفی هم مرغدار نباید متضرر شود، معتقدیم که باید هم مصرف کننده راضی باشد و هم تولید کننده.

ولی متاسفانه مدتهای مدیدی است که مرغدار مجبور است جهت تامین مرغ، متحمل ضرر و زیان میشود.

نوروزیان خاطرنشان کرد: قیمت دان و نهاده مرغ دستخوش تغییرات بسیار بسیار فراوانی شده است و مرغدار در این صورت دچار ضرر و زیان شدیدی شده و خواهد شد.

اين تولیدکننده مرغ  باتوجه به سخنان مقام معظم رهبری که امسال را سال جهش تولید نامیده اند ادامه داد: در سالی که سال جهش تولید، میباشد، بایستی مسئولین محترم نهایت تلاش خود را جهت تامین نهاده و واکسن و دیگر ملزومات تولید مرغ را بکار گیرند.

نوروزیان در پایان افزود:با ادامه این وضعیت که مرغدار ۵۰ درصد سرمایه خود را ازدست داده است ،  بزودی ۵۰ درصد سرمایه خود را نیز از دست خواهد داد، و این  خطر بسیار جدی است.

و در پایان …

اولین وظیفه دولت برای مهارگرانی افسار گسیخته ،تامین نهاده های دامی است ،اگر دولت به وظیفه خود یعنی حمایت از تولید کننده و کمک به تولید کننده در جهت تولید عمل کند، جلوی گرانی و افزایش قیمت گرفته خواهد شد.

دولت حتی توان کنترل بازار و عرضه مستقیم مرغ به مردم را نیز ندارد و دلال ها نیز از این قضیه سو استفاده میکنند و بازار سیاه را بوجود می آورند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.