عضو ایرانی کمیسیون «ورزش برای همه» اتحادیه جهانی کشتی با تاکید بر اینکه وجود دو دستگی، کشتی کشورمان را از هدف اصلی دور می‌کند گفت: یکی از اتفاقات مهم دنیای کشتی می‌تواند رویارویی «حسن یزدانی» با «دیوید تیلور» باشد و همه منتظر این مبارزه هستند.

توکلیان: دنیا منتظر مبارزه یزدانی و تیلور است

به گزارش عصرآزادی آنلاین به نقل از ایرنا، «هومن توکلیان» عضو کمیسیون «ورزش برای همه» اتحادیه جهانی کشتی و عضو کمیسیون توسعه کشتی شورای کشتی آسیا است که سرپرستی تیم ملی کشتی آزاد آمریکا را برعهده داشته و چندین مرتبه نیز شرایط حضور تیم تایتان مرکوری آمریکا را در جام باشگاه‌های جهان در ایران فراهم ساخت.

او با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) پاسخگوی سووالات خبرنگاران این خبرگزاری بود.

وی یکی از اتفاقات مهم دنیای کشتی را مبارزه «دیوید تیلور» با «حسن یزدانی» عنوان کرد و البته گفت که کشتی‌گیران آمریکایی از جمله «جردن باروز» علاقه زیادی به ایران دارند و دوست دارند در مسابقات کشتی در کشورمان حضور داشته باشند.

توکلیان همچنین با اشاره به شرایط سخت کشتی کشورمان برای حضور در المپیک گفت که تیم کشتی آزاد ایران در اوزان ۸۶ و ۹۷ کیلوگرم شانس زیادی برای کسب مدال دارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه من هم شنیده‌ام در کشتی ایران دودستگی وجود دارد گفت: این مشکل را باید با برگزاری جلسه‌ای حل کرد چرا که مهم کشتی ایران است.

این مربی کشتی آزاد در کشور آمریکا همچنین «علیرضا دبیر» را در کنار «علیرضا رضایی»، «علیرضا حیدری» و «رسول خادم» را به عنوان اسطوره‌های ورزشی خود نام برد که به وجود همگی آنان افتخار می‌کنم.

مشروح گفت وگوی خبرنگار ایرنا را با «هومن توکلیان» در زیر می‌خوانیم.

تعویق المپیک چه تاثیری در کشتی ایران و آمریکا گذاشت؟

از ۲ دیدگاه می‌توان به این سووال پاسخ داد. اول اینکه کشتی‌گیرانی که روی غلتک افتاده بودند و داشتند با برنامه تمرین می‌کردند به دلیل شیوع ویروس کرونا باشگاه‌ها تعطیل شد و آنهایی که آمادگی داشتند به ضررشان شد اما کشتی‌گیرایی هم که وزنشان زیاد بود به نفعشون شد. اما در مجموع باید بگویم که به تعویق افتادن مسابقات به ضرر ورزشکاران است چرا که از لحاظ روحی و روانی صدمه خواهند دید چرا که تمرین ندارند و این موضوع اثر منفی روی تفکر آنان خواهد گذاشت.

امیدوارم که بازی‌های المپیک توکیو سال ۲۰۲۱ برگزار شود. تا واکسن نباشد همه فدراسیون‌های جهانی این نگرانی را دارند که ورزشکاران مبتلا به این ویروس شوند. از لحاظ اقتصادی نیز به تعویق افتادن المپیک ضررهای اقتصادی زیادی را بر ورزش جهان گذاشت و بسیاری اعتقاد دارند که شاید المپیک برگزار نشود و مسابقات جهانی بسیاری از رشته‌های ورزشی عقب افتاد چرا که سرمایه گذاری شده بود و در مجموع اقتصاد ورزشی دچار ضرر زیادی شد.

براساس اعلام اتحادیه جهانی کشتی پیکارهای جهانی سال ۲۰۲۰ علیرغم مخالفت ایران و آمریکا و به اصرار روس‌ها قرار است برگزار شود. با توجه به اینکه المپیک لغو شده آیا لزومی به برگزاری هست یا نه؟

با معاون اتحادیه جهانی تماس داشتم که او هم خیلی محکم ایستاده که مسابقات امسال برگزار نشود و آمریکا هم قصدش همین است که مسابقه‌ای برگزار نشود و بیشتر نگران کشتی‌گیران هستند و ایران هم همینطور نگران سلامتی ورزشکاران خودشان است و موافق برگزاری پیکارهای جهانی نبودند. از سوی دیگر از لحاظ مالی فدراسیون‌ها تحت فشار هستند و اصلا منطقی هم نیست و کشتی‌گیران تمرین ندارند،  آن وقت اتحادیه جهانی می‌خواهد مسابقه برگزار کنند و به نظرم بیشتر پشت‌سر این موضوع کشورهای دیگر هستند که به اتحادیه جهانی فشار می‌آورند تا مسابقات برگزار شود. فدراسیون کشتی آمریکا قرار است در خصوص حضور در پیکارهای جهانی در جلسه‌ای که ماه آگوست برگزار می‌شود تصمیم‌گیری کند و من هم سعی می‌کنم در آن جلسه شرکت کنم.

آمریکا کانادا و ایران مخالف برگزاری هستند که پیکارهای جهانی سال ۲۰۲۰ برگزار شود چرا که هنوز واکسن کرونا ساخته نشده و نگران هستند.

شنیده شده شاید آمریکا انصراف دهد؟

البته هنوز مشخص نیست چرا که با «ریچ بندر» معاون اجرایی فدراسیون کشتی آمریکا که صحبت می‌کردم او نیز کاملا مخالف بود و می‌گفت نمی‌خواهیم شرکت کنیم و البته این موضوع هنوز قطعی نشده است. در جلسه ماه آگوست تصمیم نهایی خودشان را می‌گیرند.

۲ عنوان بین‌المللی شامل عضو کمیسیون ورزش برای همه اتحادیه جهانی کشتی و عضو کمیسیون توسعه کشتی شورای کشتی آسیا هستید. کمی در مورد فعالیتتان در این ۲ پست توضیح دهید.

بیشتر فعالیت من در کار خیریه و رشد نوجوانان در ورزش است و تمرکز و هدف من روی همین موضوع است و چندین سال است که این کار را انجام می‌دهم و به باشگاه‌های محروم و کودکان و نوجوانان محروم، اقلام مختلف ورزشی مانند کفش، دوبنده و سایر امکانات ورزشی می‌دهیم تا بتوانند با ورود به عرصه ورزش در مسیر درست زندگی قرار گیرند و اعتقاد دارم که ورزش یک پایگاه قوی برای آینده است. برهمین اساس شورای کشتی آسیا نیز از من برای توسعه این رشته در قاره کهن دعوت کرد و چون بیشتر فعالیت‌های من در ایران، افغانستان و کشورهای اطراف ایران بود از من خواستند که این کار را توسعه دهم و برهمین اساس برنامه‌های زیادی امسال برای آسیا داشتیم که کرونا آمد و همه چیز را تحت تاثیر قرار داد.

با کمک یکی از دوستان باشگاه‌ها و نقاط محروم را شناسایی می‌کنیم که برای مثال در محله دروازه غاز خیلی در این زمینه پیگیری کردیم و یا در زمان وقوع سیل نیز کمک‌هایی را انجام دادیم و در سیستان و بلوچستان نیز به همراه «رسول خادم» که خیریه‌ای را تشکیل داده چندی پیش به این استان سفر کردیم.

کارهای خیریه‌ای که انجام می‌دهید مالی است یا کمک‌های حمایتی و هدفمند است؟

کلا هدف من روی ورزش است. در همین راستا از طریق یکی از دوستانم که باشگاه‌ها و محلات محروم را شناسایی می کند و اقلام مورد نیز آنان تهیه می‌شود. البته امسال بنا داشتیم که قهرمانان کشتی کشورمان را به نقاط مختلف ببریم که اردوهای مشترکی داشته باشند که متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا این کار انجام نشد.

سال گذشته نیز یک باشگاه کشتی در کابل که مورد حمله تروریستی قرار گرفت و تعدادی از کودکان کشته شدند که این باشگاه دوباره ساخته و تجهیز شد و در۳ باشگاه دیگر در کشور افغانستان نیز تجهیز شد. البته این کمک‌ها برای سایر کشورها مانند شرق اروپا و برخی کشورهای آمریکای جنوبی نیز است. در ایران نیز در بسیاری از استان‌ها از جمله کرمانشاه،  خوزستان، سیستان و بلوچستان، مازندران، تهران، ایلام و بندرعباس انجام شده است.

نظرتان در مورد «علیرضا دبیر» و عملکرد او در یک سال گذشته را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دبیر اسطوره بزرگی است و از بچگی یادم می‌آید که در آمریکا بودم علیرضا دبیر، علیرضا رضایی، علیرضا حیدری و رسول خادم همه اسطوره‌های بزرگ من بودند و در آنجا آمریکایی‌ها اسطوره آمریکایی داشتند اما اسطوره‌های من قهرمانان ایرانی بودند. در مورد عملکرد او نیز به دلیل آنکه در ایران نبودم نمی‌توانم نظری بدهم اما هر کمکی خواستند در خدمتشان هستم چرا که مهمتر از همه چیز کشتی ایران است.

نظرتان در مورد چرخه انتخابی که فدراسیون طراحی کرده، چیست؟

از اول باید یک قانونی می‌گذاشتند.  به نظرم خیلی خوب است که همه برای حقشان کشتی بگیرند و تلاش کنند. اکنون دیگر مانند گذشته نیست که کشتی‌گیران بگویند مربی حقم را خورد.

موضوع انتخابی سال‌هاست که در آمریکا حل شده و اصلا حاشیه‌ای در این زمینه وجود ندارد و خیلی کم پیش می‌آید که کشتی‌گیری اعتراض کند و یا بگوید که داور حقم را خورد. سال گذشته یک کشتی‌گیر ۶۵ کیلوگرم بود که در مسابقات باخت و داور امتیاز اشتباه داده بود که به کمیته انضباطی فدراسیون کشتی آمریکا اعتراض کرد و هیات مدیره فیلم کشتی را بازبینی کردند و رای دادند.

اگر قرار به برگزاری پیکارهای جهانی در رده سنی بزرگسالان باشد، به طور حتم یکی از مشکلات کادرهای فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد ایران و آمریکا انتخاب نفرات اصلی خواهد بود.

بله آنها هم انتخابی خودشان را نگذاشتند. البته در آنجا نفرات اول تا سوم شرایط حضور در مسابقات جهانی را دارند و خیلی سریع در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کنند.

در مورد اعتراضات مردم آمریکا به نژادپرستی بسیاری از ورزشکاران مطرح از جمله «جردن باروز» نسبت به آن واکنش داشتند.

بله ورزشکاران و از جمله باروز از مردم حمایت کردند.  می‌گفتند که ما باید با هم برابر باشیم و برابری نژادی بوده چرا که از موقعی که رییس جمهوری آمده موضوع نژادپرستی زیاد شده و الان مردم با هم متحد شده‌اند که بگویند همه باهم برابریم و ورزشکاران هم از این جنبش حمایت می‌کنند.

در انتخابات اتحادیه جهانی کشتی «حمید سوریان» نماینده کشورمان خواهد بود. چقدر برای انتخاب او شانس قائل هستید؟

امیدوارم که رای بیاورد. البته الان کرونا آمده دیگر مسابقاتی نیست که کمپینی ایجاد و از او حمایت کنیم. اما سوریان چهره بزرگی است و با دیپلماسی و جلسات مختلف باید پیش برود و به همه مردم جهان و اتحادیه جهانی کشتی نشان دهد که کشتی ایران، بسیار قدرتمند است و برای اتحادیه خیلی مهم است که افراد برنامه داشته باشند.

تمام هدف باید این باشد که کشتی ایران همچنان می‌خواهد قوی باشد و در سکوی نخست جهان قرار بگیرد همانطور که آقا رسول اقدام کرد. متاسفانه اکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا مسابقات و جلسات حضوری نیست که بتوان با حضور در آنها در خصوص اهداف حضور ایران و شخص سوریان با نمایندگان کشورهای مختلف صحبت کرد. با این وجود در این رابطه هر کمکی از من برآید در خدمت «حمید سوریان» هستم.

جلسه‌ای با سوریان یا دبیر داشتید؟

هنوز نه. من پروازم دوشنبه هفته گذشته بود که عقب انداختم و قرار است دیداری با «علیرضا دبیر» و «حمید سوریان» داشته باشم.

برگردیم به کشتی آمرییکا. «کایل اسنایدر» در فینال پیکارهای جهانی سال ۲۰۱۸ مجارستان شکست عجیبی از «عبدالرشید سعدالله یف» روس داشت و در سال ۲۰۱۹ هم ضعیف ظاهر شد و در سال گذشته و در تورنمنت ایتالیا حتی به «محمدحسین محمدیان» نیز باخت. چرا افت کرده؟

تمام کشتی‌گیران مدل و نوع کشتی گرفتن او را یاد گرفته‌اند. یک زمانی فقط با زور کشتی می‌گرفت اما اکنون باشگاهش را عوض کرده و به پنسیلوانیا رفته و زیر نظر «کیس اندرسون» مربی خودش روی فن و تکنیک کار می‌کند. به نظرم دیگر حضور او در ترکیب تیم ملی کشتی آزاد آمریکا سخت و دشوار شده، چرا که «جی دن کاکس» به وزن ۹۷ کیلوگرم آمده و خودش یک هیولای کشتی،  زرنگ و باهوش است.

دیوید تیلور وضعیتش چگونه است؟

آسیب دیده بود که بعد از درمان الان ریکاوری و تمرینات را شروع کرده. دنیا منتظر کشتی «حسن یزدانی» و «دیوید تیلور» هستند. کشتی جذابی است و ولی متاسفانه در پیکارهای جهانی سال ۲۰۱۸ در همان دور نخست به یکدیگر خوردند در حالی که آن مبارزه باید در فینال برگزار می‌شد. «حسن یزدانی» برای رویارویی با تیلور باید آمادگی روحی داشته باشد چرا که تیلور دایما در حال چرخش است و حسن هم باید تا آخر با او بپیچد و اگر مسابقه را نگاه کنید حسن تا لحظاتی با تیلور همراهی کرد اما بعد ایستاد و باخت. مبارزه دوباره این ۲ نفر کشتی جذابی خواهد شد چرا که هر دو کشتی‌گیر استایل بسیار جذابی دارند.

در روزهای اخیر شاهد آن هستیم که «کایل داک» و «فرانک چامیزو» خیلی با هم کُری می‌خوانند.

این ۲ نفر قرار است حدود ۲ هفته دیگر مسابقه دوستانه داشته باشند در کشور آمریکا به آرامی مسابقات کشتی با این روش در حال آغاز شدن است و این مسابقه را به صورت آنلاین برای تماشاگران پخش می‌کنند. چرا که تماشاگران نمی‌توانند بروند و تقریبا چند هفته پیش هم یک مسابقه دیگر در پشت بام یک ساختمان برگزار شد.

به نظرم اگر چنین مسابقاتی را هم در ایران برگزار کنند، جالب است. مثلا در محیط باز ایران مال مسابقه دوستانه برگزار کنند و کشتی را دوباره استارت بزنند و با این روش به نوعی برخی پروتکل‌های بهداشتی را در کشتی می‌توان مورد امتحان قرار داد و کشتی ایران هم دیده می‌شود.

کُری‌خوانی در کشتی ایران جایگاهی ندارد. نظر شما چیست؟

این برای مارکتینگ،  بازاریابی و جمع کردن تماشاگران و فالوور است. الان در مسابقات MMA یا هنرهای رزمی ترکیبی هم کُری می‌خوانند که جذابیت را بیشتر کنند.  برای مثال «کانر مک گریگور» ایرلندی در مسابقات هنرهای رزمی ترکیبی خیلی از این کارها انجام می‌دهد.

نماینده آمریکا سال گذشته در جام باشگاه‌های کشتی جهان که در شهر بجنورد برگزار شد، حضور نداشت،  امسال شرایط چگونه است؟

به دلیل شرایط سیاسی و البته شیوع ویروس کرونا، هیچ تصمیمی ندارند که به ایران بیایند. از سوی دیگر تیم‌های کشتی آمریکا و کشتی‌گیران این کشور به ایران بسیار علاقمند هستند و دوست دارند به ایران بیایند. در سال‌های گذشته تیم تایتان مرکوری به ایران آمد و اکنون نیز منتظرند حساسیت کم شود و در اولین فرصت آنها را به ایران خواهم آورد.

عشق و علاقه باروز به ایران دارد از چه نشات می‌گیرد؟

شب گذشته مقاله‌ای می‌خواندم که نوشته بود ۷۵ درصد فالوورهای باروز ایرانی هستند. خیلی به مردم ایران از لحاظ عاطفی ارتباط برقرار کرده و همیشه این موضوع را عنوان می‌کند. حتی «رسول خادم» از او و خانواده‌اش برای حضور چند روزه در ایران دعوت کرد و او نیز در صدد فرصتی است که به ایران بیاید و تصمیم دارم که روزی او را به ایران بیاورم تا زیبایی‌های کشورمان و مردم خوب ایران را ببیند و نشان دهیم که مردم با فرهنگی هستیم.

مردم ایران میهمان‌نوازترین مردم جهان هستند. باروز را حتی وقتی در خیابان‌های آمریکا قدم می‌زند کسی نمی‌شناسد اما وقتی به ایران آمد همه او را می‌شناختند و در اطرافش جمع می‌شدند.  چند سال پیش یک سیاه پوست دیگر را به ایران آورده بودم و مردم فکر می‌کردند که «جردن باروز» است و با او عکس می‌گرفتند و جالب بود این کشتی‌گیر به من می‌گفت که چکار کنم و منم گفتم (با خنده) اشکالی نداره بگو جردن هستی.

تیم ملی کشتی آزاد آمریکا وقتی برای حضور در جام جهانی سال ۲۰۱۷ به کرمانشاه آمد و میهمان‌نوازی و فرهنگ والای مردم ایران را دیدند نظرشان عوض شد و به همین علت مسابقات ورزشی اهمیت زیادی دارد.

چه نتیجه‌ای برای ایران در المپیک توکیو پیش‌بینی می‌کنید؟

در سبک وزن ستاره‌ای نداریم و آخرین ستاره ما «حسن رحیمی» بود که تمام دنیا او را میشناختن و حتی یکی از کشتی‌گیران مورد علاقه باروز بود. ایران در وزن‌های بالا پرامید است. در وزن ۹۷ کیلوگرم اگر «محمدحسین محمدیان» آماده باشد امیدی است و در ۸۶ کیلوگرم که «حسن یزدانی» هست. در وزن ۷۴ کیلوگرم نیز کسی را نداریم که بتواند «جردن باروز»، «فرانک چامیزو»  یا «کایل داک» آمریکایی و یا «سیداکوف» روس را شکست دهد. در وزن ۱۲۵ کیلوگرم هم شانس داریم که البته بستگی دارد کدام نماینده کشورمان انتخاب شود.

اما آمریکا تیم قدرتمندی اکنون دارد.

آمریکا سال ۲۰۰۸ سیستم سرمایه‌گذاری خودش را عوض کرد و اکنون دارد جواب می‌گیرد و اگر نفر اول نباشد اما دوم و سوم حتما می‌تواند موفق عمل کنند.  تیم ملی کشتی آزاد آمریکا در سنگین وزن و ۵۷ کیلوگرم نماینده مطمینی ندارد اما در سایر وزن‌ها همه ستاره هستند و امید زیادی برای کسب مدال دارند.

«بیل زادیک» هنوز سرمربی تیم ملی است؟

بله هست. ۴ سال دیگر تمدید کرد و ۸ سالی است که اکنون سرمربی تیم ملی کشتی آزاد آمریکا است. در آمریکا مانند ایران نیست که اردوهای طولانی مدت برگزار شود چرا که کشتی‌گیران خسته می‌شوند. در آمریکا ملی‌پوشان در مناطق مختلف هستند و از سوی دانشگاه‌ها و حامیان مالی خود حمایت می‌شوند و از این طریق فدراسیون کشتی دیگر هزینه برگزاری اردو را نمی‌پردازد. باروز در ایالت نبراسکا و به دانشگاهش وصل است و هزینه‌های این کشتی‌گیر را می‌پردازند و اینها در سال اردوی سرتاسری دارند که نوجوانان، جوانان و بزرگسالان همگی حضور دارند.

متاسفانه الان در کشتی کشورمان شاهد دو دستگی هستیم. به نظر شما این موضوع در مجموع به ضرر کشتی کشورمان نخواهد بود؟

من اینجا نیستم و از کشتی کشورم دور هستم و البته دودستگی منطقی نیست. دبیر اکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا شرایط سختی را پیش رو دارد و جامعه کشتی باید هم متحد شوند و متاسفانه الان همه از هم جدا هستند و همکاری نمی‌کنند. به نظرم با برگزاری جلسه‌ای همه بزرگان را دعوت کنند تا مشکلات را حل کنند. من هم شنیده‌ام دودستگی وجود دارد و البته در این باره صحبتی ندارم.

در کشتی آمریکا هم چنین چیزی است؟

شاید بزرگان کشتی این کشور نظرات مختلفی داشته باشند اما همه پای کار هستند تا کشتی کشورشان پیشرفت کند. دودستگی نیست. هدف کشتی است و خدمت به کشتی ایران است و یک زمانی رسول بود و الان دبیر است و بعدا هر کسی هم بیاید همه باید کمک کنیم. اگر کشتی ایران می‌خواهد رشد کند این هدف تنها کار یک نفر نیست بلکه نیاز به کمک و حمایت همگی دارد.

کشتی ایران زمانی تیم نخست جهان بود اما اکنون روسیه و آمریکا این عنوان را گرفته‌اند. برخی کشورها مانند ایتالیا اقدام به جذب کشتی‌گیران روسی کرده و به طور حتم کار برای کشتی کشورمان سخت‌تر خواهد شد. اکنون مشکلات مالی نیز وجود دارد و اگر این روند را ادامه هیم به مشکل می‌خوریم. همه باید بیایند و شاید مخالف باشند اما هدف این است که کشتی در اولویت باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.