دوچرخه سواری همگانی یا…

عصرآزادی آنلاین/ پریادادوند: به همایش دوچرخه سواری رفته بودم در این همایش روی بنر نوشته شده بود مسابقات دوچرخه سواری همگانی، مسابقه شروع شد جیغ و هورای تماشاچیان تمام محیط را فرا گرفته بود، در این حین چند بانوی دوچرخه سوار به چشمم خورد، نگاهم را عمیق تر کردم دوچرخه سوار بانویی را دیدم که از رکاب زن مرد به جلو رفت اما ناخودآگاه سرعت خود را کم کرد و اجازه داد رکاب زن مرد به خط پایان نزدیک ترشود.
در پایان مسابقه به دیدار دختر رکاب زن رفتم با نفس های تند و عرق بر پیشانیش، از او پرسیدم چرا اجازه دادی که رکاب زن مرد از تو پیشی بگیرد؟! اول از پاسخ دادن به سوالم طفره رفت ولی با اصرار من شروع به صحبت کرد و گفت می دانید چرا بر سر بنر مسابقات نمی نویسند مسابقات دوچرخه سواری بانوان و آقایان؟ صحبت هایش برایم جالب بود گفت لباس های رکاب زنان باید تنگ باشد تا به زنجیر و چرخ دوچرخه گیر نکند اما برای بانوان از جمله محدودیت ها، پوشیدن لباس تنگ و رنگ های شاد و جیغ است.

بانوی ورزشکار نیز در خصوص نبود امکانات و مشکلات دوچرخه سواران می گوید: دوچرخه سواری در تبریز با مشکلات زیادی روبرو است حتی اگر هم، مسیر دوچرخه سواری باشد، دوچرخه و موتور در سد راه می گذارند و کلا راه بندان می شود، از جمله مشکلات دوچرخه سواری نبودن زیر ساخت های مناسب، نبود مسیر تردد برای دوچرخه سواران است.
وی در مورد نبود فرهنگ لازم درکشور در خصوص دوچرخه سواری گفت: به شدت به فرهنگ سازی نیاز هست، اینکه راننده ای بداند وقتی دوچرخه سواری در کنارش رکاب می زند باید چند متر بااو فاصله داشته باشد.

بانوی ورزشکار دیگری که در جمعمان بود، گفت: طبق گفته ی سخنگوی قوه قضاییه، دوچرخه سواری بانوان هیچگونه ممنوعیت قضایی ندارد و بنظر میرسد بیشتر از محدودیت یا ممنوعیت، سلایق شخصی در بعضی شهرها اعمال میشود که بنظر من این یکی از نقص های قوانین کشور است.

وی با نگاه تند و خشمگینش گفت: که این خود جای سوال دارد که برای اداره شهر و کشور چطور میشود سلیقه ای برخورد کرد. و با اعمال این سلایق شخصی بیشتر به جامعه مرد سالاری دامن زد و زن و نقش زن را در جامعه مخرب جلوه داد.
بانوی رکاب زن می گوید: مردم دوچرخه را به عنوان یک‌وسیله نقلیه قبول ندارن و‌این نشات گرفته از فرهنگ جامعه و شهروندان است.
وی در خصوص حمایت دولت ادامه می دهد:
اگر دولت بستری برای دوچرخه سواری ایجاد کند، راهکاری برای جلوگیری از آلودگی زیست محیطی و ترافیک های طولانی انجام داده است.

دوچرخه سواری بانوان دچار سیاست زدگی

سعید فتح اللهی محقق دوچرخه سواری شهری درخصوص دوچرخه سواری بانوان گفت: متاسفانه در جامعه‌ی ما تقریباٌ تمامی مسائل همچون مساله‌ی دوچرخه‌سواری بانوان دچار سیاست‌زدگی شده است و در واقع ابزاری برای گروه‌های سیاسی است؛ که این مشکل باعث می‌شود مسائل دچار حاشیه شده و نتوان آن‌ را بدون هیاهو و منطقی بررسی کرد.
وی ادامه داد: به لحاظ حقوقی قانون مشخصی در جهت منع دچرخه‌سواری بانوان وجود ندارد و قانوناٌ نمی‌توان مجازاتی برای آن متصور شد. از طرفی، در حال حاضر بانوان در سطوح حرفه‌ای، رشته‌ی دوچرخه‌سواری، بدون موانع خاصی حضور می‌یابند و این مهم نیز تاییدی بر عدم وجود موانع جدی در این زمینه است. آنچه بیشتر محل بحث است دوچرخه‌سواری درون‌شهری است که به گمان عده‌ای موجب مفسده است و بایستی منع شود و از طرف دیگر عده‌ای آن را ضرورت شهرنشینی مدرن امروزی می‌دانند.
وی بااشاره به احادیث ما در قران گفت: در آموزه‌های دینی رشته‌هایی نظیر سوارکاری نه تنها منع نشده است بلکه به انجام آن توصیه هم شده است؛ اما با این حال، دید‌گاه‌های گاه متناقض در این حوزه مطرح شده است.
فتح اللهی یادآورشد: از سوی دیگر آنچه که امروز توجه جوامع را در مورد دوچرخه‌سواری به خود جلب کرده است، استفاده از دوچرخه‌ به عنوان یک ابزار، برای حمل و نقل است که موجب کاهش آلودگی هوا و تندرستی هر چه بیشتر افراد جامعه می‌شود. این مساله بسیار جدی است زیرا دولت‌های مختلفتی هزینه‌های هنگفتی برای حمل و نقل فعال (Active transportation) اختصاص می‌دهند و پروژه‌های رو به گسترشی در این زمینه دارند.
محقق دوچرخه سواری گفت: این مساله حتی بعد از شیوع ویروس کووید–19 در سرتاسر جهان بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و دولت‌های مختلف از جمله فرانسه با اختصاص هزینه‌هایی برای تعمیر دوچرخه از این فرصت برای اشاعه‌ی هر چه بیشتر فرهنگ دوچرخه‌سواری و گسترش مسیرهای ویژه امن استفاده کرده‌اند.

آنچه که مبرهن است استفاده این قشر از دوچرخه تابویی بیش نبوده و مشمول مرور زمان خواهد شد. زیرا بسترسازی برای استفاده بانوان از دوچرخه فواید اقتصادی بیشماری نیز دارد که می‌توان آن را در راستای اقتصاد مقاومتی نیز مطرح نمود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.