چرخ آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها در زمان کرونا شاید اگر آموزش مجازی و ابزارهای الکترونیکی نبود، متوقف می شد؛ بنابراین اگر بگوییم آموزش مجازی دانشگاه‌ها را از توقف و تبعات کرونا نجات داد، ارزیابی صحیحی کرده ایم.

آموزش مجازی مُنجی دانشگاه‌ها در دوران کرونا

به گزارش عصرآزادی آنلاین به نقل از ایرنا، ویروس ناشناخته کرونا همه جهان را با شوکی بزرگ مواجه کرد؛ ویروسی که انگار از راه رسیده بود تا زندگی انسان ها را مختل کند و موفق نیز شد. اما معجزه علم و روش های ارائه شده توسط محققان تا حدودی توانست این جنگ تن به تن کرونا و انسان ها را کنترل کند.

شاید شانسی که کشور ما در حوزه آموزش در دوران کرونا آورد، این بود که آغاز کرونا با عید نوروز مواجه شد و برای مسوولان نظام آموزشی فرصتی بود تا بهترین راه حل را ارائه کنند.

آموزش الکترونیکی راه حلی بود که تمام کشورها در دوران کرونا پیشنهاد کردند و ما نیز از این قاعده مستثنی نبودیم. حالا پنج ماه از ورود کرونا به عرصه زندگی بشر می گذرد و امتحانات و بسیاری از اقدامات آموزشی نیز مجازی شده است. اما نه تب و تاب آن کم شده و نه میزان شیوع آن کاهش یافته است و آن طور که از شواهد پیدا است، آموزش مجازی قرار است یک بار دیگر دانشگاه ها را از رکود و توقف نجات دهد و به ترم تحصیلی ۱۳۴۰۰-۱۳۹۹ نیز راه پیدا کند.

تا اینجای کار بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ دانشگاه کشور (سراسری، غیرانتفاعی، فنی و حرفه ای، علمی کاربردی، آزاد اسلامی و …) با تمام فراز و فرودهای آموزش الکترونیکی توانستند نتیجه مطلوبی به دست آورند و خود را به قطار تندرو کرونا برسانند اما نیاز است برخی چالش های آموزش مجازی در دوره گذشته برای آغاز دوره جدید رفع و با موفقیت بیشتری ادامه پیدا کند.

یکی از دوره های مجازی معارف اسلامی است که به گفته حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیش از یک میلیون و ۱۲۹ هزار دانشجو از ابتدای غیرحضوری شدن آموزش‌های دانشگاه‌ها فقط در دوره‌های مجازی معارف اسلامی شرکت کردند و در این مدت بیش از ۵۰۰ هزار نفر کاربر جدید به مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان اضافه شدند و در حال حاضر بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار کاربر از این مرکز استفاده می کنند.

دانشگاه‌ها عملکرد خوبی داشتند

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در ارزیابی دوره نخست آموزش مجازی در دانشگاه ها اظهار داشت: دانشگاه ها در دوران کرونا در دوره ای جدید را تجربه کردند و عملکرد متفاوتی داشتند.

حجت الاسلام و المسلمین رستمی ادامه داد: عملکرد دانشگاه ها به عواملی همچون زیرساخت های دانشگاه ها، تجربه حضور در فضای مجازی و مهارت های اساتید در فضای مجازی بستگی دارد.

وی تصریح کرد: عملا به صورت کلان و با توجه به جدید بودن مساله، دانشگاه ها عملکرد خوبی داشته اند اما نسبت عملکرد آنها با یکدیگر متفاوت بوده است.

دانشگاه‌ها متکی به شهریه هستند 

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه بخشی از هزینه های جدی دانشگاه ها اجتناب ناپذیر است، عنوان کرد: اجاره بها، جذب هیات علمی و کارمندان هزینه هایی است که دانشگاه نمی تواند از آنها دوری کند و در حال حاضر نیز بیش از ۸۰ درصد هزینه های دانشگاه در این دسته قرار می گیرد و با تعطیلی دانشگاه از آنها کاسته نمی شود.

رستمی ادامه داد: همچنین عمده هزینه های دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی از منبع شهریه تامین می شود؛ بنابراین اگر دولت و مجموعه حمایتی وجود داشته باشد که نیازهای این مجموعه ها را تامین کند، قطعا کمک به فضای دانشگاهی است و موجب تخفیف در شهریه می شود.

وی اظهار داشت: کاهش شهریه و کاهش فشار به دانشجویان مطلوب است اما دانشگاه های متکی به شهریه کمکی دریافت نکرده اند تا بتوانند به دانشجویان نیز این تخفیف ها را اعمال کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.