مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی از آموزش ۳۴ هزار نفر در زیر مجموعه‌های این اداره کل طی سال گذشته خبر داد.

ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به ۳۴ هزار نفر در آذربایجان شرقی طی سال ۹۸

به گزارش عصرآزادی آنلاین به نقل از ایسنا، رضا اختیار وکالتی روز یکشنبه در نشست خبری هفته ملی مهارت‌ با اشاره به تعطیلی کارگاه‌ها و آموزشگاه‌های این اداره کل طی دوران شیوع کرونا، گفت: کارگاه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نصف ظرفیت، از اواسط اردیبهشت ماه شروع به فعالیت کردند و این بازه زمانی تعطیلی فرصتی شد تا بیش از پیش در خصوص بحث محتواسازی و استفاده از ظرفیت فضای مجازی آشنا شویم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: در این بازه زمانی، محتوای بسیاری ساخته شده و دروس تئوری نیز در بستر فضای مجازی آموزش داده شد؛ البته پس از آغاز مجدد آموزش‌های حضوری و فعالیت کارگاه‌ها، بستر فضای مجازی فراموش نشده و در این راستا اکیپی در اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تشکیل شده تا بهترین محتواها و مربیان فعال این عرصه را جهت بهره مندی در سطح کشوری معرفی کنند.

وی ادامه داد: همچنین کمیته محتواسازی نیز در اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تشکیل شده تا به صورت جدی به حوزه آموزش‌های مجازی ورود کنیم.

اختیار وکالتی با اشاره به اهمیت آموزش در بستر مجازی، اظهار کرد: دنیای مجازی کنونی باعث شده تا قسمتی از آموزش نیز در بسترهای مجازی ارائه شود؛ این آموزش‌ها به صورت کاربر پسند و زیباتر به جلو می‌رود و نیازمند ارتقای کیفیت آموزش‌ها در فضای فناوری اطلاعات هستیم.

وی با بیان این‌که اشتغال، از موضوعات اساسی بوده و راه ورود به آن نیز مهارت و آموزش است و باید بحث آموزش و مهارت در ایجاد شغل جدی گرفته شود، افزود: در جلسات برگزار شده به این نتیجه رسیده‌ایم، افرادی که تنها بر اساس مدرک تحصیلی جذب می‌شوند، به بخش صنعت آسیب می‌زنند، از این رو مقرر شده تا کارآموزان با مهارت‌های لازم و ویژگی‌های هر صنف پالایش شده و جذب بازار کار شوند.

وی در خصوص اقدامات اداره کل فنی و حرفه‌ای استان در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی، تشریح کرد: ایجاد شغل، راه حل بهبود وضعیت افرادی است که در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند؛ حتی بر اساس گزارش اداره زندان‌های استان، زندانیانی که تحت آموزش قرار می‌گیرند پس از آزادی درصد بازگشت دوباره آن‌ها به زندان بسیار پایین است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان ادامه داد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی قراردادی با استانداری و شورای مبارزه با مواد مخدر انعقاد شده و در این راستا دوره‌هایی در سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه شهر برگزار می‌شود.

وی گفت: به دلیل اهمیت بحث آسیب‌های اجتماعی، تمامی دستگاه‌های استان در این راستا نیازسنجی و شناسایی افراد را برعهده دارند و اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای نیز مسئولیت ارائه آموزش‌ها را دارد؛ بر این اساس حدود سه سال گذشته، ۴۰ بانوی تبریزی در حوزه صنایع غذایی، طراحی لباس و صنایع دستی آموزش دیده بودند که نتایج مطلوبی را به دنبال داشت.

اختیار وکالتی در خصوص قرارگاه مهارت آموزی، اظهار کرد: بیش از ۲۰ سال است که سربازان تحت آموزش قرار می‌گیرند، اما پس از تاکید مقام معظم رهبری، مهارت آموزی به سربازان اهمیت بالایی پیدا کرده است؛ در این راستا سربازان دارای مهارت در آزمون سنجش صلاحیت حرفه شرکت کرده و گواهینامه دریافت می‌کنند و هم‌چنین به سربازان فاقد مهارت نیز آموزش‌های لازم و مهارت‌های مورد نیاز جامعه ارائه می‌شود.

وی با اشاره به این‌که آموزشگاه‌های آزاد آذربایجان شرقی به عنوان پایلوت آموزش و دریافت گواهینامه مجازی قرار گرفته است، در مورد حسن این نوع آموزش، اظهار کرد: کارآموز پس از ورود به پورتال سازمان فنی حرفه‌ای، پس از ارائه آموزش‌های لازم، گواهینامه مربوطه را دریافت خواهد کرد.

وجود ۲۰۰ کارگاه آموزش فنی و حرفه‌ای در استان

وی از وجود ۲۰۰ کارگاه آموزش فنی و حرفه‌ای در استان خبر داد و افزود: معمولا افرادی که با برنامه وارد این دوره‌ها می‌شوند، می‌توانند پس از اتمام دوره وارد بازار کار شوند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان تاکید کرد: فرهنگ مهارت آن‌چنان که باید در جامعه جایگاه خود را پیدا نکرده است و خانواده‌ها ارزش مهارت را نمی‌دانند، از این رو توسعه و گسترش این فرهنگ، پارامترهای بسیاری لازم دارد و همت همه جانبه‌ای را می‌طلبد.

وی در ادامه افزود: رسالت آموزش فنی و حرفه‌ای، ارائه نیروی کار مورد نیاز صنعت است، اما با توجه به این‌که سیستم‌های صنایع طی چند سال گذشته عوض شده و گرایش جوانان به سمت دانشگاه و دریافت مدرک افزایش یافته است، اکنون توجهی به بحث مهارت نمی‌شود. بر این اساس لازم است دیدگاه‌ها نسبت به این امر تغییر یابد.

وی متذکر شد: البته دولت مشکل کمبود مهارت را احساس کرده و در سال گذشته طرح “ایران مهارت” را اجرایی کرده است، به طوری که هر دانش‌آموز موظف است هر سال ۲۰ ساعت دوره مهارت را بگذراند.

اختیار وکالتی افزود: شورای هماهنگی مهارت در راستای توسعه مهارت، با حضور دستگاه‌های مختلف استان تشکیل یافته است.

وی با اشاره به روش آموزشی استاد شاگردی، گفت: این روش آموزشی اکنون به رسمیت شناخته شده است، به طوری که یک کارآموز پس از شرکت در دوره کارگاهی، قسمتی از آموزش علمی خود را دریافت می‌کند و قسمت دیگر آموزش‌ها را برای ورود به بازار کار در محیط کار واقعی می‌بیند؛ این روش فعلا در استان جا نیفتاده و لازم است دستگاه‌های استان همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.