مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: شبکه آموزشی شاد، «مدرسه همراه دانش‌آموز» است و در این شرایط، ابزار مناسبی برای ادامه یافتن تعلیم و تربیت در عین حفظ سلامت دانش‌آموز به حساب می‌آید.

شبکه شاد، مدرسه همراه دانش‌آموزان

به گزارش عصرآزادی آنلاین به نقل از ایرنا، تعطیلات تابستان امسال برای دانش‌آموزان به دلیل شیوع ویروس کرونا متفاوت از سال‌های گذشته سپری می‌شود. دانش‌آموزان تابستان هر سال با حضور در اجتماعات همسالان و همچنین شرکت در کلاس‌های تابستانی اوقات خود را سپری می‌کردند، اما امسال برای حفظ سلامت خود به دلیل شیوع ویروس کرونا،‌ باید حد ممکن از حضور در اجتماعات اجتناب کنند. از این رو آموزش و پرورش برنامه‌های تابستانی در بستر شبکه شاد برای دانش آموزان تدارک دیده است.

شبکه شاد در واقع محیطی ایمن در فضای مجازی برای آموزش دانش‌آموزان است که پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس راه‌اندازی شد. شیوع ویروس کرونا از ابتدای اسفند ماه سال ۹۸ مدارس، دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزشی ایران و کشورهای جهان را به تعطیلی کشاند.

وزارت آموزش و پرورش از همان روزهای ابتدایی تعطیلی با شعار “آموزش تعطیل نیست” آموزش از راه دور را دستور کار قرار داد. بنابراین این وزارتخانه با کمک نهادهایی مانند صدا و سیما و وزارت ارتباطات و همچنین فعالیت معلمان شروع به آزمودن روش‌های مختلف کرد.

آموزش و پرورش در روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در تلاش بود تا به واسطه آموزش در تلویزیون روند آموزش را ادامه دهد؛ اما تلویزیون به دلیل برخی ضعف‌ها از جمله کمبود وقت برای آموزش و نداشتن تعامل دو سویه میان معلم و دانش‌آموز نتوانست نیازهای آموزشی دانش آموزان را رفع کند، از این رو تصمیم گرفته شد تا «شبکه فراگیر ارتباط معلم با دانش‌آموز» طراحی شود.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش با توجه به خلاءهای آموزش از راه دور برای دانش آموزان، از همان هفته های ابتدایی تعطیلی مدارس، از ایجاد یک شبکه اجتماعی دانش آموزی مستقل برای آموزش مجازی دانش آموزان خبر داد که این وعده تقریبا یک ماه بعد در فروردین ۹۹ با راه‌اندازی شبکه شاد محقق شد.

راه اندازی و ایجاد شبکه شاد را می توان یکی از مهم‌ترین اقداماتی دانست که جامعه آموزش و پرورش را در خود جای داده است.

این شبکه که در زمان شیوع ویروس کرونا مدرسه دانش‌آموزان محسوب می‌شود، در روزهای ابتدایی مانند هر پدیده نوپای دیگر با اشکالات فنی رو به رو بود که به مرور زمان و پس از گذشت مدت کوتاهی رفع شد.

در واقع آموزش و پرورش برای اولین بار در تاریخ آموزش کشور پلتفرم اختصاصی با مالکیت انحصاری خود را راه اندازی کرد که معلمان و دانش آموزان می‌توانند به راحتی در فضایی امن و البته رایگان همچون فضای مدرسه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

آموزش و پرورش از همان روزهای ابتدایی برای پیشرفت و ارتقای این شبکه و تسهیل استفاده دانش‌آموزان از این شبکه اقدامات بسیاری انجام داد. رایگان بودن اینترنت فضای شاد یکی از اقدامات آموزش و پرورش با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری در این زمینه بود. اکنون پس از گذشت چهار ماه از فعالیت این شبکه تقریبا تمام معاونت‌های آموزش و پرورش کانال اختصاصی خود را راه‌اندازی کرده اند و مطالب مورد نیاز دانش‌آموزان را روزانه ارائه می‌کنند.

غلامرضا کریمی رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش نیز در این زمینه اظهار داشت؛ مدرسه مجازی ایرانیان در بستر شبکه شاد از سال تحصیلی جدید برای دانش‌آموزان خارج از کشور راه‌اندازی می‌شود. براین اساس هر ایرانی در خارج از کشور که به نظام تعلیم و تربیت ایران علاقه‌مند باشد، مقدمات ثبت‌نام وی در مدرسه مجازی ایرانیان مهیا می‌شود.

شبکه شاد با عضویت ۱۴ میلیون نفر، بستری مناسب برای آموزش و تعامل دانش‌آموزان، برگزاری کلاس‌های درسی و همچنین هنری، ورزشی و فرهنگی و حتی برگزاری نشست‌های مجازی آموزش و پرورش و مسابقات دانش‌آموزی است.

آموزش الکترونیکی یکی از ماموریت‌هایی است که سند تحول بنیادین برای آموزش و پرورش در نظر گرفته است. از این رو این وزارت‌خانه ارتقای بستر آموزشی سامانه شاد را مورد توجه قرار داده است.

سید حسن الحسینی مشاور وزیر آموزش و پرورش و مسؤول شبکه آموزشی شاد گفت: با شیوع ویروس کرونا شرایطی در جهان ایجاد شد که نظام آموزشی کشورها را با مشکل ایجاد کرد. آموزش و پرورش با شعار آموزش تعطیل نیست، به سراغ راه اندازی شبکه شاد رفت و این مرحله را با موفقیت پشت سر گذاشت.

الحسینی درباره برنامه‌های آینده این سامانه برای دانش‌آموزان به گفت و گو نشست.

لطفاً اطلاعات کلی در خصوص شبکه شاد و اینکه در حال حاضر چند نفر در این سامانه عضویت دارند و چند کانال از معاونت‌های مختلف در این شبکه حضور دارند و روزانه چه میزان فایل آموزشی در این سامانه بارگذاری می‌شود، توضیح دهید؟

*در حال حاضر بدلیل اینکه تابستان است فقط فعالیت‌های فوق برنامه در شاد پیاده‌سازی و اجرا می‌شود و تمام دانش‌آموزان در این برنامه درگیر نیستند.  اما به هر حال، تاکنون ۱۴ میلیون نفر عضو این سامانه شده اند. از این تعداد ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دانش آموز هستند.

باتوجه به تاکید رییس جمهوری بر اهمیت برنامه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان لطفاً مهمترین برنامه‌هایی ارائه شده در شبکه شاد در ایام تابستان برای دانش آموزان را توضیح دهید؟

* فعالیت های فوق برنامه در سامانه شاد در طول تابستان در حال برگزاری است. علاوه بر آن ها، در ایام تابستان کلاس‌های جبرانی‌ اجرا می شود. خدمات جدید هم به تدریج در برنامه شاد  افزود می شود تا اول مهر بهتر داشته باشیم.

شبکه شاد قرار است در سال تحصیلی جدید مدرسه دانش‌آموزان باشد، تدابیر آموزش و پرورش برای مرجع بودن این سامانه برای یادگیری محتوای آموزشی چیست؟

*شبکه آموزشی شاد، «مدرسه همراه دانش آموز» است و در این شرایط، ابزار مناسبی برای ادامه یافتن تعلیم و تربیت در عین حفظ سلامت دانش‌آموز به حساب می آید. تمام شرایط آموزشی و پرورشی  که برای دانش‌آموز در مدارس وجود دارد به شبکه شاد منتقل شده است. یعنی دانش آموز در تعامل با عناصر آموزشی است و طبیعتا هرچه بیشتر احساس تعامل وجود داشته باشد، احساس می‌کند دقیقا کلاس حقیقی برگزار شده است‌.

ما بر تعمیق و کیفیت فعالیت معلم و دانش آموز در این سامانه تاکید داریم و صرفا احراز هویت ثبت نام برای ما اهمیت ندارد. بلکه حضور و فعالیت مستمر در سال تحصیلی جدید حائز اهمیت خواهد بود.

همچنین برای حفظ مرجعیت سامانه شاد در میان تمامی دانش آموزان، ارتباط این شبکه را با سامانه های مدارس غیردولتی برقرار می‌کنیم تا از درگاه شاد به سامانه های مخصوص خود متصل شوند و مانند گذشته از آن استفاده می شود.

مرجع در خدمتگزاری به دانش آموزان برنامه سراسری شاد است و این به مثابه انتقال به مدرسه‌ای با قابلیت های جدید است و در این سامانه، سازماندهی آموزشی و پرورشی صورت می گیرد.

قرار است شبکه شاد مرجعی برای شیوه آموزشی مجازی به معلمان و والدین نیز باشد. در واقع آموزش مجازی تجربه نوین برای معلمان دانش‌آموزان و والدین است؛ آیا تدابیری برای راهنمایی بیشتر معلمان در حوزه آموزش دارد؟

*شبکه شاد دستیار معلم، دانش آموز و دستیار خانواده است تا موضوع  تعلیم و تربیت در تعامل سه جانبه به خوبی مدیریت شود. انتظار داریم تمامی دانش آموزان عضو شاد باشند معلم‌ها و والدین نیز ارسال و دریافت پیام خود را از این طریق انجام دهند و با یکدیگر توسط شاد ارتباط برقرار کنند.

برای اینکه معلم‌ها هم بتوانند بهتر از این فضا استفاده کنند دوره‌های ضمن خدمت در نظر گرفتیم. تاکنون نزدیک به ۵۰۰ هزار معلم با همکاری معاونت متوسطه و برنامه ریزی و توسعه منابع در این دوره ها شرکت کرده اند و قصد داریم این دوره ها را تکرار کنیم تا معلمان به آسانی از این برنامه استفاده کنند. همچنین برنامه‌ای داریم والدین نیز به راحتی فعالیت دانش آموزان را در برنامه شاد رصد و از سیستم گزارش گیری کنند.

لطفا در خصوص برنامه شبکه شاد در سال تحصیلی جدید و مهمترین اقداماتی که قرار است در این شبکه انجام شود توضیح دهید؟

* می‌دانیم که مشکلاتی برای دانش آموز معلم و خانواده در استفاده از برنامه شاد وجود داشته است. برای سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ نسخه جدید شاد اجرا می شود که نسبت به شاد قبلی  ایرادات بسیار کمتری دارد و برنامه‌های گسترده برای ایجاد تعامل نسبی وجود دارد و فکر می‌کنیم که به یک آموزش جدی و حقیقی نزدیک‌تر می‌شویم.

شاد را صرفاً یک پیام رسان نمی‌دانیم. بلکه شاد یک پلتفرم آموزشی است که تاکنون صرفا از بخش پیام‌رسان آن رونمایی شده است. به همین دلیل درحال بررسی هستیم که انواع خدمات مناسب برای آموزش باکیفیت و تعاملی مجازی در برنامه شاد بگنجانیم. کلاس های زنده و آزمون ساز و… از انواع آن است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.