اگر شرایط کرونایی را جدی نگیریم کاری از دست کادر درمان بر نمی آید!

✍ شهرام صادق زاده
شیوع بیماری کرونا در جهان توانست تغییرات مختلفی را به سبک زندگی ما انسان‌ها تحمیل کند که افزایش اقدامات بهداشتی پیشگیرانه مانند شستن دست‌ها، نظافت سطوح و معابر و اولویت دورکاری بیشتر افراد از جمله آنهاست.

اما این موارد در ایران، تنها به ایام ابتدایی شیوع کرونا محدود شد و همزمان با گسترش بیشتر این ویروس در کشور موسوم به “پیک دوم”، عدم رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی بیش از پیش هویدا گشت!

برگزاری و شرکت در مراسم‌ عزاداری و عروسی یکی از دلایل شیوع بیشتر این ویروس بوده است زیرا عدم رعایت فاصله اجتماعی و عدم استفاده از ماسک از جمله مواردی است که می‌توان در این مجالس شاهد بود و از آن به عنوان دلیل اصلی سرایت بیشتر این ویروس یاد کرد.

در موارد متعدد، اخبار ابتلای تعداد زیادی از افراد حاضر در این مجالس در مناطق مختلف کشور منتشر می‌شود ولی متاسفانه همچنان شاهد بی‌توجهی برخی مردم در استفاده از ماسک و حضور در اینگونه مراسم‌ هستیم.

متاسفانه برخی از هموطنان شهری و به ویژه روستایی برای اینکه دو ساعت شادی خود را با دیگران شریک شوند حاضرند سلامت خود و اطرافیان را به خطر بیندازد، لذا این امر نوعی خودخواهی محسوب می گردد که افراد برای به اشتراک گذاشتن خوشحالی خود، سلامت خود و جامعه را درگیر می کنند!

در کنار این شرایط، عوامل دیگری همچون بازگشایی تالارها، افزایش برگزاری مراسم پرجمعیت مانند عروسی ها و عزاداری ها و عادی شدن کرونا و در کنار آن، سفرهایی که در تعطیلات آخر هفته به وقوع می پیوندد می تواند عوامل تهدیدکننده وضعیت کشورمان باشد.

در روزهای اخیر و طبق اعلام دستگاه های ذیربط، میزان تردد در جاده های کشور و به تبع آن مبادی ورودی – خروجی آذربایجان شرقی مقداری افزایش یافته است که این امر ناشی از افزایش دما و خوش آب و هوا بودن استانهای شمالغرب است که تعدادی از هموطنان را در روزگار کرونایی به این منطقه سوق داد.

در کنار همه این عوامل، با افزایش خستگی کادر درمان نیز مواجه هستیم، زیرا از اواخر سال ۹۸، کادر شبکه بهداشت و درمان کشور به صورت شبانه روزی در حال خدمات رسانی هستند و از دید آنها، شرایط طوری است که گویی مردم به عمد قصد ابتلای خود به کرونا را داشته و کادر درمان نیز تلاش دارند مردم را نجات دهند ولی تا چه زمان این توان وجود دارد!؟

در واقع اگر مردم شرایط موجود را جدی نگیرند کاری از دست کادر درمان بر نمی آید، اگر در موج اول موفقیت درمانی به دست آمد و شرایط تحت کنترل قرار گرفت به دلیل اطلاع رسانی رسانه ها و رعایت جدی مردم بود و اکنون نیز باید این همراهی همچنان تداوم داشته باشد تا شاهد کاهش چشمگیر مبتلایان باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.