عصر آزادی آنلاین، ژیلا اسدی
موضوع تردد در کلانشهر تبریز مانند دیگر شهرها به دلیل تمرکز چندین ساله مدیریت کلان شهری بر رویکرد خودرو محور به جای استراتژی انسان محور و غفلت از حمل و نقل پاک به عنوان یکی از مهمترین مولفه های توسعه پایدار، ترافیک و آلودگی شهری را به یکی از چالش های مهم این شهر بدل کرده است و رسالت خطیر مدیریت شهری در زمینه ایجاد زیرساخت های لازم برای تقویا حمل و نقل پاک مورد بی مهری قرار گرفته است و از سویی دیگر عدم استقبال شهروندان با سیستم حمل و نقل پاک به ویژه دوچرخه سواری روبرو هستیم.
این در حالی است که با شرایط کنونی جمعیتی حرکت به سمت حملونقل پاک هم به عنوان امری مهم در ارتقای سلامت جامعه و هم صیانت از محیط زیست امری گریز ناپذیر است که باید در برنامه ریزی های شهری تبریز نیز مورد توجه متولیان امور قرار گیرد چرا که کارشناسان بسیاری معتقدند که شهر تبریز دارای ظرفیت های بی بدیلی برای توسعه پایدار و سالم شهری است .در روزهای اخیر زمزمه هایی از جلساتشهرداری تبریز و مدیریت حمل و نقل ترافیک شهری به گوش می رسد که از احداث رینگ جزیره ای دوچرخه سواری در پارک ها،مدارس و معابر شهری خبر می دهد.
در همین راستا مدیر فنی عمرانی شهرداری تبریز در پیگیری خبرنگار عصر آزادی می گوید ما در شهر مطلوبیت استانداردی در حوزه انسانمحوری نداریم و باید به سمتی برویم که مردم تشویق به استفاده از حمل و نقل پاک شوند و پیادهراهسازی، ایمنسازی معابر و گسترش باند دوچرخهسواری در سطح شهر که از نمودهای بارز انسانمحوری در حوزه شهرسازی هستند را گسترش دهیم.
محمد حسین اسحاقی با اشاره به اینکه چایکنار یا میدان چایی تبریز نیز فرصت بی بدیلی برای شهر تبریز است که میتوان از سه راهی اهر تا پارک بزرگ تبریز سیستم حمل و نقل پاک مخصوصا دوچرخهسواری را راه اندازی کرد و مسیر پارک پیوند نیز با ۷ کیلومتر پتانسیل خوبی برای این مسیر را دارد و پارک بزرگ تبریز با مساحت ۶۰۰ هکتار بستر مناسبی برای مسیر دوچرخسواری میتوان ایجاد کرد که کاربرد تفریحی و ورزشی نیز میتواند داشته باشد.
معاون فنی و عمرانی شهرداری تبریز تاکید دارد که در کنار ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه سواری و ایمن سازی آن، فرهنگ صحیح و ایمن دوچرخهسواری را در بین مردم با استفاده از کمک رسانه ها بالا ببریم چرا که
علیرغم احداث یکی از بهترین مسیر دوچرخهسواری تبریز، در اتوبان پاسداران فرشته جنوبی متاسفانه از سوی شهروندان چندان مورد استقبال قرار نگرفته است.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز در خصوص خبر های اخیر رینگ جزیره ای دوچرخه سواری می گوید با توجه به اینکه تبریز پتانسیل راهاندازی مسیر دوچرخهسواری را دارد. تبدیل بخشی از پارک حاشیهای به باند دوچرخهسواری از جمله این برنامهها است و برای همین کار، تفاهم نامه ای با بانک شهر منعقد کردهایم تا از تسهیلات این بانک برای خرید سه هزار دستگاه دوچرخه برای کارکنان شهرداری استفاده کنیم.
وی با اشاره به ضرورت استفاده از دوچرخه در چرخه کاری روزمره، گفت: ناگزیر به ایجاد مسیر دوچرخه هستیم، چرا که دوچرخه تبدیل به مد حمل و نقل در دنیا شده است اما فقدان زیرساخت مناسب و استاندارد و همچنین احساس بیکلاسی دوچرخهسواری توسط شهروندان، عامل رکود این سیستم حمل و نقل پاک شده است که در این راستا کارهای نمادینی همچون دوچرخهسواری مسئولان بلندپایه استان و شهر انجام شده است.
امید میرود هم طرحهای جدید مدیریت شهری تبریز به صورت شایسته ای پیش رود و استفاده بهینه از ظرفیت های این شهر در چهارچوب که متولیان امر نیز به خوبی و صراحت به آن اذعان دارند در حد حرف و خبر نماند و سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست، سلامت و شادابی جامعه،بتوانیم در کنار هم،، توجه شهروندان به استفاده از حملونقل پاک سوق دهیم و شهری پاک و سالم را به فرزندان این دیار هدیه دهیم.