گزارش اختصاصی عصر آزادی آنلاین از بایدها و نبایدهای برگزاری کنکور؛ امروز هم صدای مخالفت از خانه ملت شنیده شد .

اسب سرگردان کنکور در میادین تصمیم گیری/ اما و اگرهای نقطه پایان

 

کنکور سراسری امسال سرگردان میادین تصمیم گیری است و اینبار خانه ملت مخالف برگزاری در موعد مقرر است.

به گزارش  عصر آزادی آنلاین، تابلو کنکور سراسری که  به عنوان  زادگاه استرس نظام آموزشی کشور پیش از کرونا نیز همواره حذف یا وجود آن محل بحث و مناقشه صاحبنظران بوده است  ، روز  یکشنبه 12 مرداد باز هم شاهد اخباری بود که هیچیک با دیگری همخوانی نداشت و  مهمترین آن نیز از خانه ملت و از سوی رئیس این خانه در جلسه علنی مجلس کلید خورد تا  گره کور دیگری بر گره های قبلی افزوده شود و داوطلبان منتظر و ملتهب را در  انتظار خبر نهایی نگه دارد و ذهن های درگیرشان،  رنگ بلا تکلیفی بیشتری به خود بگیرد..

  در سایه ویروس کووید  19 ، کنکور امسال به یکی از چالش های مهم روز  داوطلبان بدل شده است و   از آغاز شیوع بماری، باید ها و نبایدهای بسیاری از سوی متولیان آموزشی، بهداشتی، اجرایی و.. در برگزاری یا عدم برگزاری  از پشت درهای بسته و گاه به صورت علنی در رسانه ملی و .. مطرح می شود  و تقریبا کمتر روز ی هست که داوطلبان در فضای مجازی و رسانه های خبری با اخبار ضد و نقیض کنکور مواجه نشوند اما تابه  امروز هم سرنوشت این آزمون ، آواره و سرگردان  در میادین تصمیم گیری می چرخد.

دکتر قالیباف: به تعویق افتادن کنکور در شرایط فعلی ضروری است

 رئیس مجلس شورای اسلامی در   جلسه  علنی امروز مجلس با بیان اینکه سلامت دانش آموزان خط قرمز مجلس است، تعویق زمان کنکور  را ضروری قلمداد کرد وگفت  حداقل باید تا گذشتن از دوران پیک کرونا و خنک تر شدن هوا که امکان استفاده از ماسک بمدت چند ساعت را میسر کند این آزمون به تعویق  بیفتد.

به اذعان دکتر قالیباف  در مورد رعایت نشدن پروتکل های دقیق بهداشتی در کنکور سراسری  نگرانی هایی وجود دارد چرا که وعده ه ی پروتکل های بهداشتی  در کنکور دکتری نه تنها تحقق نیافت بلکه بی‌توجهی‌های تاسف آوری در برگزاری آن کنکور وجود داشت که خود نیازمند بررسی دقیق‌تر و پیگیری است.

قالیباف گفت: این کوتاهی‌ها، نگرانی مردم در خصوص برگزاری کنکور سراسری را بیشتر کرده است و بسیاری از نمایندگان شنونده نگرانی های والدین در خصوص سلامت فرزندان خود بوده اند از اینرو کمیسیون های بهداشت و آموزش مجلس وظیفه دارند تا برای  اطمینان از رعایت بهترین تصمیم در این خصوص، مطالبات مردم را از مسئولین ذی‌ربط پیگیری کنند.

وزیر علوم در جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا: هیچ مشکلی برای برگزاری کنکور نداریم.

اما این در حالی است که روز گذشته منصور غلامی، وزیر علوم  تحقیقات و فناوری  در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: گزارش های  مستند رضایت بخشی ازحوزه های برگزاری از تک تک استانهای  مختلف اخذ شده است و  از رضایت 80 درصدی داوطلبان کنکور دکتری در نظرسنجی سایت سازمان سنجش خبر داد.

معاون وزیر بهداشت: نباید در زمینه برگزاری کنکور تردید ایجاد کنیم و قوی و یکپارچه بگوییم که کنکور برگزار می شود.

 علی اکبر حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت  که در یک برنامه تلویزیونی حاضر شده بود  با تاکید بر اینکه کنکور برگزار می شود و نباید در این زمینه تردید ایجاد کنیم،گفت: برگزاری کنکور سراسری سال ۹۹ تا این لحظه حتمی است و فکر می‌کنم این جمله باید قوی، محکم و یکپارچه به جامعه اعلام شود که کنکور برگزار می‌شود.

حقدوست گفت اطمینان داریم که بحث  نمایندگان درباره کنکور به دلیل دغدغه اصلی شان در مورد سلامت جسم کنکوری  است اما داوطلبان بعضا چند سال خود را در خانه محبوس کرده اند و استرس‌های زیادی را تحمل می‌کنند  که  با ایجاد این تردید ها سلامت روحشان بیشتر در معرض تهدید است..
معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: ما برای ورود و خروج داوطلبان نیز در طول دو آزمون اخیر تجارب مهمی کسب کرده ایم و اگر اتفاق عجیب و غریبی رخ ندهد مصمم به بر برگزاری این آزمون هستیم..

نمایندگان مجلس  درباره برگزاری کنکور قانع نشدند

دکتر منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس امروز گفته است که نمایندگان مخالف برگزاری کنکور در شرایط فعلی تعهد سنگینی را از رئیس سازمان سنجش کشور طلب  کردند  و خواستار کاهش ظرفیت تراکم محل های کنکور به یک پنجم آزمون دکتری ، توزیع پک های بهداشتی بین داوطلبان و حضور  ناظران بیشتری در محل های آزمون شدند  که در پایان نمایندگان به پاسخ وزرا قانع نشدند  و قرار شد تا جلسه ای در دفتر وزیر بهداشت برگزارشود.

 زهره الهیان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی  نیز امروز در حساب توئیتری خود نوشت: 

پیرو صحبتی که امروز در صحن علنی با آقای دکتر قالیباف درمورد تعویق کنکور سراسری داشتم ایشان ضمن موافقت، فرمودند موضوع تعویق را از طریق ستاد ملی کرونا پیگیر خواهند شد؛ لذا با توجه به قول دکتر قالیباف مبنی بر پیگیری، فعلا در مورد طرح دوفوریتی تعویق کنکور سراسری دست  نگه میداریم تا ببینیم پیگیری‌ها نتیجه خواهد داد؟

 وی در ادامه نوشت: کمیسیون آموزش مجلس هم امروز در رابطه با تعویق کنکور سراسری جلسه‌ای با حضور مسئولان خواهد داشت، قطعا سلامت داوطلبان و خانواده محترم آن‌ها برای مجلس اصل است.

امانقلیچ شادمهر،  عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با ارزیابی از وضعیت برگزاری آزمون دکترای سال ۹۹ و آزمون تیزهوشان ۹۹ که هفته گذشته برگزار شد، گفت: من از نحوه برگزاری این آزمون‌ها رضایت نداشتم، در برخی موارد دیده شده که در این مراکز تب سنج نبوده یا برخی افراد از ماسک استفاده نکرده بودند. همچنین مواردی بود که فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نشده و فضای آزمون اتاق‌های کوچک و با فاصله کم بوده است.

وی درباره ارائه طرح دو فوریتی برای لغو کنکور سراسری سال ۹۹ گفت:  من فکر نمی‌کنم این طرح تا زمان کنکور برسد و عملا  می‌توان گفت، اجرایی شدن طرح دو فوریتی لغو کنکور ۹۹ احتمالا منتفی است و باید به اتفاق کمیسیون  آموزش و تحقیقات مجلس شواری اسلامی یک تصمیم جامع در این مورد بگیریم، یبشتر همکاران ما تاکیدشان بر ملزم بودن پروتکل‌های بهداشتی و رعایت آنها در حین آزمون است. بعضا تعویق کنکور هم مطرح شده، اما لغو آزمون امکانپذیر نیست.

اختصاص 8 هزار ورزشگاه و اماکن ورزشی به برگزاری کنکور

وزیر ورزش و جوانان نیز  به کمیسیون تحقیقات آموزش مجلس دعوت شده بود تاگویی هر آنچه در دامن این وزارتخانه از قبیل امکان ورزشی روباز و سرپوشیده در اختیار دارد را  بررسی نمایند که نتیجه آن انتشار و  اعلام خبر اختصاص هشت هزار ورزشگاه و فضای  باز و غیر باز   و همچنین سه هزار سازمان مردم نهاد و 500 هزار نیروی جوان برای برگزاری کنکور در سایه برای  از سوی وزیر در خبرگزاری های  مختلف بود.

موافقت مشروط کمیسون بهداشت با برگزاری کنکور

 این آخرین خبری بود که از سوی سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس انتشار یافت  که از موافقت این کمیسیون  در صورت رعایت پروتکل های بهداشتی اعلام شده از وزارت بهداشت به ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد.

با گزارش هایی که ازسوی مسئولین ،نهادهای ذی ربط و آخرین اخبار کنکور در اینجا ارائه شد  ارائه شد  پیش بینی می شود که این آزمون در هر دو صورت برگزاری یا نعویق و یا لغو، موافقان و مخالفانی را بعد از وقوع نبز به دنبال خواهد داشت و به احتمال قوی در بین داوطلبان و خانواده های آنها   نیز نارضایتی هاا یی در هر دو صورت سبب شود اما آنچه مهم است باید منتظر ماند که این همه سخت گیری ها در مورد کنکور آیا در عمل برای صیانت از جان داوطلبان مثمر ثمر بوده است ؟

ازسویی دیگر علرغم اینکه پیش بینی می شود که این آزمون دیگر به تعویق نیفتد و بالاخره  یکی از پرچالش ترین کنکور  ها نیز به نقطه پایانی برسد اما  باز هم ممکن است فردا خبر دیگری در باره سرنوشت کنکور در راه  باشد.

عصر آزادی آنلاین، ژیلا اسدی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.