یونس ژائله پیشنهاد کرد؛ همکاری دولت با بخش خصوصی در شرایط سخت اقتصادی، مناسب ترین راهکار تامین ارز مورد نیاز کشور

معاون وزیر صمت در تبریز: کشور در سال گذشته با ارز صادراتی اداره گردید

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده:
معاون امور صنایع وزیر صمت در سفر خود به آذربایجان شرقی جهت بررسی مشکلات صنایع در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان شرکت کرده و با مدیران واحدهای تولیدی، صنعتی و فعالان اقتصادی استان دیدار نمود.
در این دیدار که در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی، رئیس سازمان صمت استان و تعدادی از فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع آذربایجان‌شرقی حضور داشتند.

▪️همکاری دولت با بخش خصوصی مناسب ترین راه تامین ارز مورد نیاز کشور است

رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان سال های ۹۷ و ۹۸ و معافیت تعهد ارزی برای صادرکنندگانی که تا یک میلیون دلار صادرات داشته اند گفت: صادرکنندگانی که به کشورهای عراق و افغانستان صادرات داشته و مقرر شده بود تعهدات خود را به صورت ریالی ایفاء نمایند باید با تدابیر مسئولان وزارت صمت مشکلات بخش های مختلف آنها مرتفع گردد.
یونس ژائله همکاری دولت با بخش خصوصی در شرایط سخت اقتصادی را در ایفای تعهدات ارزی، مناسب ترین راهکار تامین ارز مورد نیاز کشور دانست.

▪️آذربایجان شرقی در برنامه صادراتی خود موفق بوده است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز در سخنانی با تاکید بر این نکته که جلسه کارگروه صادرات غیر نفتی با حضور معاون وزیر صمت به منظور بررسی مشکلات و مسائل صنایع فولادی، پتروشیمی، غذایی، چوب و لوازم خانگی تشکیل گردیده است گفت: امیدواریم با حضور معاون امور صنایع وزارت صمت، مشکلات بخش های مختلف صنعت استان در کوتاه ترین زمان ممکن بر طرف گردد.
علی جهانگیری با تاکید بر این نکته که برنامه صادرات استان ۴ میلیارد دلار برای سال جاری است افزود: در چهار ماهه اول سال جاری، آذربایجان شرقی در برنامه صادراتی خود موفق عمل نموده است.
وی یادآور شد: بیشترین صادرات استان به ترتیب به کشورهای هند، چین و کشورهای همسایه همچون عراق، ترکیه، ارمنستان و آذربایجان و شامل غلات، مواد پلاستیکی، میوه، سوخت های معدنی، چدن ، آهن و فولاد بوده است.
جهانگیری با اشاره به ظرفیت های صادراتی استان در بخش های طرح شده خاطر نشان کرد: با تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع آذربایجان شرقی می توان از این ظرفیت استان در راستای توسعه اقتصادی کشور بیشتر بهره مند شد.

▪️از سال گذشته کشور با ارز صادراتی اداره شده است

معاون امور صنایع وزیر صمت نیز در خصوص جایگاه صنعتی آذربایجان شرقی گفت: در بیش از یک سالی که در وزارت صمت حضور دارم بیش از ۵ بار به این استان سفر نموده ام و از آنجائیکه به عنوان معاون معین آذربایجان شرقی و قزوین در وزارت صمت انتخاب شده ام تلاش خواهم نمود که جلسات ماهانه را با فعالان صنعتی و مسئولان اقتصادی و صنعتی استان در جهت رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار در استان برگزار نمایم.
مهدی صادقی نیارکی با اشاره به محدودیت های موجود در بخش های مختلف اقتصادی کشور در خصوص اقدامات انجام یافته وزارت صمت در ۳ ماهه سال جاری افزود: در بررسی وضعیت صنعتی سه ماهه سال ۹۹ کشور مشخص شده است که از ۲۶ رشته صنعتی در ۱۶ رشته رشد و در ۹ رشته صنعتی همچون منسوجات، چرم و کفش رشد منفی داشته ایم که با اقدامات انجام شده در این ۹ رشته نیز در خرداد و تیر ماه سال جاری روند مثبتی مشاهده خواهد شد.
وی ۴ محور فعالیت وزارت صمت در سال جاری را جهش تولید با هدف توسعه و تعمیق ساخت داخلی، مدیریت واردات و توسعه صادرات، تکمیل طرح های بزرگ نیمه تمام و مدیریت و تنظیم بازار ذکر کرد و ادامه داد: تامین مواد اولیه و ساماندهی تولیدات داخلی، دو ماموریت مهم این وزارتخانه محسوب می گردد.
نیارکی با تاکید بر این نکته که ارزش تولیدات کشور در بخش های مختلف اقتصادی و صنعتی ۱۰۵ میلیارد دلار تخمین زده می شود اضافه کرد: از این میزان ۲۵ میلیارد دلار برای تامین مواد اولیه و ماشین آلات نیاز است تا خود اتکایی اقتصادی کشور در بحران های اقتصادی در حاشیه امن قرار گیرد.
معاون وزیر صمت در جلسه کارگروه صادرات آذربایجان شرقی با تاکید بر این نکته که کشور در سال ۹۸ با ارز صادراتی اداره شده است خاطرنشان کرد: حمایت از اشخاصی که با مدیریت واحد های صنعتی و تولیدی کشور خلق ثروت می کنند را تکلیف این وزارت خواند و اظهار امیدواری نمود با همکاری بخش خصوصی و دولت مشکلات بخش های مختلف صنعتی و تولیدی کشور رفع و ارز بیشتری از قِبل صادرات محصولات تولیدی وارد کشور گردد.

▪️صاحبان صنایع آذربایجان شرقی از مشکلات گفتند

در ادامه جلسه، فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع آذربایجان شرقی مشکلات واحدهای تولیدی خود از جمله تامین مواد اولیه و تسریع ترخیص ماشین آلات موردنیاز واحدهای صنعتی در گمرکات کشور، پایش تعهدات ارزی و رفع مشکلات کارت های بازرگانی، واقعی نمودن ارزش گذاری محصولات و کالاهای صادراتی، ایجاد شرایط مناسب برای واردات در مقابل صادرات به واحدهای تولیدی برای تامین مواد مورد نیاز واحد های تولیدی خود، اجازه تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی از ارز صادراتی این واحدها، رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار در بخش های مختلف صنعت استان، حمایت بیشتر از بنگاه های کوچک اقتصادی در کشور و غیره را با معاون وزیر صمت در میان گذاشتند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.