حکایت تلخ تبر و درخت در آذربایجان تمام شدنی نیست/قطع شبانه درختان سیب در مراغه

به گزارش عصر آزادی آنلاین، باغ های سیب روستایی از توابع مراغه با قطع درختان مثمر و بارده در دل  تاریکی شب توسط افراد ناشناس خبر تلخی است که نشان می دهد حکایت پر تکرار تبر و درخت در اکثر مناطق آذربایجان همچنان سر درازی دارد و تمام شدنی نیست.

چندین سال است، عده‌ای ناشناس درختان سیب باغ‌هایی در برخی روستاها را در مزاغه به صورت شبانه، قلع و قمع می‌کنند و روز‌های گذشته هم درختان سیب دو باغ به تعداد ۵۲ اصله قطع شده است و به گفته اهالی، از ابتدای امسال درختان سیب در ۵ باغ این روستا به تعداد زیاد قطع شده است.

شنیدن خبرهایی مبنی بر صیانت منابع طبیعی از سوی هر نهاد و مقامی و رنگ باختن کم و بیش خبر ارابه های برقی مرگبار از جان درختان، هر ازگاهی روزنه امیدی می شود برای دوستداران محیط زیست؛ باغداران و کشاورزان.

نابودسازی منابع طبیعی و جنگل ها ،فاجعه غمبار زیست محیطی است به انتخاب انسان که وجدان در لابلای تبصره و قانون و ماده و در راستای منافع شخصی  اش گم شده است.

عاملان تخریب باغ‌های سیب در این روستا درختان را در زمان باردهی برای خسارت زدن به باغداران از ریشه قطع می‌کنند این در حالی است که بارها و بارها  شنیده شده است که قطع درختان مثمر از روی کینه شخصی عمل غیر شرعی و غیر قانونی است.

با تکرار مکرر خبرهایی از قطع  درختان ناگفته پیداست که  یا در قوانین ممنوعیت ذکر شده از سوی مسئولین، راه گریزی برای افراد سودجود با تبصره  و ماده باز است که  به راحتی سرمایه های اقتصادی باغداران و کشاورزان و  منابع محیط زیست شبانه  نابود می شود و به  یغما می رود و یا اینکه راه گریزی در ماده های قانونی وجود ندارد  و صرفا به دلیل عدم نطارت دقیق بر اجرای خوب قوانین  از سوی متولیان امر، متعرضان به منابع طبیعی و قاتلان طبیعت و اقتصاد کشاورزی و باغداری آذربایجان، از انجام اقدامات غیر قانونی ابایی ندارند.

شایان ذکر است دادستانی مراغه از ورود به موضوع خبر داده است و بر پیگیری و مجازات مجرمان طیق قانون تخلف قطع اشجار ثمرده تاکید کرده است.

مراغه بیش از ۱۱ هزار هکتار باغ سیب دارد و متوسط تولید این محصول در باغ‌های این شهرستان ۲۷ تن در هکتار است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.