سخاوتمندترین کشور جهان، بهترین همسایه ایران است

گزارش “عصرآزادی” از کارنامه درخشان ترکیه در موضوع انسان ‌دوستی؛ دست یاری به سوی 7 میلیون و 900 هزار نیازمند در 71 کشور جهان در سال 2019

 عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده: 19 آگوست به عنوان روز جهانی انسان ‌دوستی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و پرونده کشور همسایه ما – ترکیه – در این قضیه بیش از پیش درخشان است.
سازمان‌های مردم نهاد و کمک‌های بشردوستانه ترکیه به عنوان “سخاوتمند‌ترین کشور جهان” همواره برای خدمات رسانی به یاری مظلومان می‌شتابند، سازمان‌هایی که همواره روزنه امیدی برای مظلومان سراسر دنیا بوده‌ و دست یاری به سوی آنها گشوده‌اند.

مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه (آفاد)، جمعیت هلال احمر و بنیاد امور دینی ترکیه (TDV) به کمک قربانیان زلزله، سیل، خشکسالی، قحطی، حریق و درگیر‌ی‌های داخلی در سراسر جهان شتافته و مواد غذایی، بهداشتی، آب آشامیدنی و پناهگاه تامین می‌کنند.
سازمان‌های مردم نهاد ترکیه همچنین در ماه مبارک رمضان و عید سعید قربان، کمپین‌های متعددی برای کمک‌رسانی به مظلومان و آسیب دیدگان در سراسر جهان راه‌اندازی کردند که قابل توجه است.

در یک نگاه گذرا می توان دریافت که ترکیه در زمره نخستین کشورهایی بود که پس از انفجار بندر بیروت، وارد عمل شده و به لبنان کمک‌های بشردوستانه ارسال کرد.
آفاد طی ده سال اخیر در 58 کشور جهان عملیات کمک رسانی و امداد و نجات از جمله انتقال بیماران، مجروحان، شهروندان تُرک و اتباع خارجی در شرایط زلزله و بحران‌های انسانی انجام داده است.

مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه در سال 2019 در مجموع به 10 کشور جهان امدادرسانی کرده است.
آفاد سال گذشته به یاری سیل‌زدگان ایرانی، عراقی و موزامبیکی شتافته و برای زلزله‌زدگان آلبانی و قربانیان بحران‌های انسانی در یمن، آراکان و سوریه مواد غذایی، بهداشتی و پناهگاه تامین کرد.
این مرکز در چارچوب این عملیات کمک‌هایی به ارزش در مجموع 86.2 میلیون دلار به جز هزینه‌های لجستیکی برای آسیب دیدگان فراهم کرده است.
آفاد همچنین در منطقه عملیات سپر فرات به جز کمک‌های بشردوستانه و فعالیت‌های آموزشی، در امور بهداشت و سلامت نیز خدمات رسانی کرد.
جمعیت هلال احمر ترکیه در ادامه کمک‌های بشردوستانه خود تنها در سال 2019 دست یاری به سوی7 میلیون و 900 هزار نیازمند در 71 کشور جهان گشوده است.

هلال احمر ترکیه که 17 نمایندگی ثابت در خارج از کشور دارد، در چارچوب پروژه “بازگشت داوطلبانه” در افغانستان امکان اشتغال برای ده‌ها خانواده نیازمند و همچنین آموزش مهارت‌های خیاطی و دوزندگی برای زنان زندانی در موگادیشو فراهم کرد.
خانه‌های بهداشت جمعیت هلال احمر ترکیه در بنگلادش روزانه حدود 200 بیمار را درمان کرده و برای تسهیل ‌کمکرسانی در شرایط بلایای طبیعی در خارج از کشور خدمات لجستیکی ارائه می‌دهد.

بنیاد امور دینی ترکیه که شعار “تا پیروزی نیکی در سراسر جهان” را سرلوحه کار خود قرار داده، آغوش مهربانی به روی مظلومان و قربانیان در 149 کشور جهان گشوده است.
این بنیاد تاکنون میان نیازمندان سوری مواد غذایی، بهداشتی، لوازم التحریر، توزیع غذای گرم، حفر چاه‌های آب آشامیدنی، پوشک بچه، اسباب بازی، بسته‌های ویژه ماه رمضان و عید قربان به ارزش 300 میلیون لیره ترک توزیع کرده است.
بنیاد امور دینی ترکیه همچنین کمک‌های بشردوستانه برای نیازمندان به ارزش 39 میلیون و 600 هزار لیره در آراکان، 37 میلیون و 200 هزار لیره در یمن، 5.5 میلیون لیره در اندونزی و همچنین 4 میلیون و 800 هزار دلار در سودان و 32 میلیون و 300 هزار دلار در فلسطین ارسال کرده است.

همچنین شایان ذکر است داوطلبان بنیاد امور دینی ترکیه که برای کمک‌رسانی در ایام عید سعید قربان به لبنان اعزام شده بودند، پس از انفجار بیروت به کشور بازنگشته و اولین امدادرسان‌هایی بودند که در محل حادثه حاضر شدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.