آغاز آیین های سنتی عزاداری حسینی مراغه در ایام کرونا

به گزارش عصر آزادی آنلاین،  آیین‌های سنتی عزاداری امام حسین (ع) و یاران با وفای آن حضرت در شهر حسینی مراغه همزمان با سومین روز از محرم با تشکیل دسته جات عزادارای، سینه زنی و زنجیر زنی و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی آغاز شد.

عزاداری سید و سالار شهیدان با قدمتی چند صد ساله و برگرفته از اعتقادات پاک مردمان خطه آذربایجان در شهرستان مراغه از جایگاهی معنوی برخوردار است.

سوم محرم یادآور ورود و مستقر شدن امام حسین (ع) و یاران ایشان در کربلا، آغازگر سوگواری های حزین مردمان عاشق سالار شهیدان است، این روز از تاریخ در آیین های عزاداری حسینی در شهر مذهبی و تاریخی مراغه، با برافراشته شدن علم های عزاداری حضرت عباس بن علی ابوالفضل (ع) در این خطه شناخته می شود.

در صبح روز سوم محرم در میادین و محلات سنتی شهر به ویژه محله دروازه و محله چهل پا که از دیرباز مراکزی برای آغاز آیین های سنتی عزاداری است، علم ابوالفضل العباس (ع) با حضور خیل عزاداران حسینی افراشته و برپا می شود.

قربانی کردن گوسفند و برپایی آیین های نوحه سرایی در پای علم حضرت عباس (ع) از جمله مراسماتی است که از سالیان دور در آیین علم بندی محرم در این شهرستان توسط عزاداران و مردم حسینی این شهرستان و شهرهای همجوار انجام می شود.

آیین علم بندی محرم به عنوان نماد آغاز رسمی آیین های عزاداری سنتی مراغه، همواره با استقبال خیل عظیم مشتاقان و سوگواران حسینی از شهرهای مختلف آذربایجان شرقی و حتی شهرهای مختلف کشور روبرو بوده و در آن حضور می یابند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.