نگرانی دبیری از کاهش سهمیه واگن های مترو برای تبریز؛ می خواهند تعدادی از واگن های سهمیه تبریز را به قم و اصفهان بدهند!

شهرام صادق زاده/  عصر آزادی آنلاین

یکصد و نود و هفتمین جلسه شورای پنجم شهر تبریز به ریاست شهرام دبیری و با حضور اعضا و شهردار تبریز در عمارت تاریخی ساعت برگزار شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز به عنوان مهمان ویژه جلسه، در صحن علنی حضور یافت و از وضعیت شیوع کروناویروس در آذربایجان شرقی سخن گفت.

محمدحسین صومی با ارائه آماری قابل توجه، استفاده از ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی را تنها واکسن کرونا دانست.

در این جلسه همچنین انتخابات کمیسیون سرمایه گذاری و بهبود فضای کسب و کار شورای شهر برگزار شد و سونیا اندیش و کریم صادق زاده هر کدام با ۷ رای و محرم محمدزاده با ۸ رای به عنوان اعضای این کمیسیون انتخاب گردیدند.

باز هم طبق معمول، عدم رعایت تایم شورا از سوی برخی اعضا و اظهارات وقتگیر باعث شد تا برخی از آیتم های دستورجلسه از محوریت هیئت رئیسه خارج شده و به جلسه آتی موکول گردد!

▪️شهرداری در مقابل سوق واگن های مترو به قم و اصفهان رضایت ندهد!

رئیس شورای شهر تبریز شهادت را هنر مردان خدا دانست و گفت: شهدا، شمع های فروزانی هستند که در پیشگاه خدا روسفید شدند.

شهرام دبیری با اظهار امیدواری از سلامت محور بودن مراسم مذهبی محرم ادامه داد: کادر پزشکی، در خط مقدم سلامت کشور هستند و به دلیل خستگی آنها، رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح جامعه ضروری است.

وی هفته دولت را فرصت مناسبی برای ارائه عملکرد دولت ها قلمداد کرد و افزود: شنیده‌ایم می‌خواهند سهم تبریز را کاهش داده و بخشی از آن را به سایر شهرها بدهند که لازم است استانداری و نمایندگان مجلس با همکاری مدیریت شهری از این امر جلوگیری کنند.

وی اضافه کرد: در حالی که سهم تبریز از اختصاص واگن های جدید متروی کشور ۶۵ درصد است شهرداری باید در مقابل سوق واگن ها به سوی قم و اصفهان تلاش کند و به کاهش سهمیه تبریز رضایت ندهد.

▪️بدانید که کروناویروس با کسی تعارف ندارد!

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در صحن علنی شورای شهر گفت: امروز تنها واکسن کرونا در دنیا استفاده از ماسک و رعایت پرتکل های بهداشتی است.

محمدحسین صومی بالاترین درصد مرگ ناشی از کرونا با ۶۰ درصد را در داخل شبکه کادر پزشکی دانست و ادامه داد: حدود ۲۶ هزار و ۵۰۰ مورد تست مثبت و حدود یک هزار و ۲۵۰ نفر فوتی داریم.

وی با ذکر این نکته که نمونه ها نشان می دهد که در روز صد و هشتاد و ششم ویروس کرونا قرار داریم افزود: باید بدانید تا ۲۰ اسفند وضعیت خوبی داشتیم اما بعد از عیدنوروز با پیک ابتلا مواجه شده و در پایان اردیبهشت ماه امسال، کمترین تعداد ابتلا در آذربایجان شرقی را تجربه نمودیم.

صومی، میانگین سالخوردگی شهروندان را یکی از فاکتورهای مهم استان در مرگ و میر ناشی از کرونا دانست و اضافه کرد: جزو ۴ استان مُسن کشورمان قرار داریم و در ۱۰ روز اخیر تعداد مبتلایان کرونا در هر شبانه روز به حدود ۲۰۰ نفر رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز از اولین گرفتاران کرونای آذربایجان شرقی در اهر خبر داد و بیان کرد: حدود ۱.۲ درصد مردم این شهرستان دچار ویروس شده اند و کمترین میزان هم متعلق به منطقه خداآفرین است.

صومی با ذکر این نکته که حدود ۵۲ درصد مبتلایان بالای ۵۰ سال هستند گفت: نزدیک به ۲ درصد جمعیت بالای ۸۰ سال استان دچار کروناویروس شده اند و ویروس رفته رفته به سوی قشر جوان در حرکت است لذا در هر منطقه ای که مردم به صورت خانوادگی و فامیلی در رفت و آمد هستند کرونا حضور فعال دارد!

وی از گرفتاری بالغ بر ۲ هزار نفر از کادر درمانی استان به کروناویروس سخن به میان آورد و تاکید کرد: حدود ۴۰ درصد مرگ و میر ناشی از کرونا در سطح تبریز نیز بالای ۸۰ سال هستند.

صومی در پایان اظهارات خود با اشاره به اینکه ویروس کووید – ۱۹ پزشکان ما را غربال نمود اظهار کرد: هر نوع تجمع اجتماعی که بدون رعایت پروتکل های بهداشتی صورت گیرد عامل انتشار کروناست لذا ویروس کرونا ناآگاهان را به طور ناجوانمردانه به کام مرگ کشیده و با کسی هم تعارف ندارد!

▪️شورای شهر به حمایت از کارگران و رانندگان تاکسی چراغ سبز نشان داد

لایحه شـهرداري تبریز مبنی بر صدور مجوز لحاظ دسـتمزد کارگران به میزان تعیین شده و افزایش هزینه هاي جانبی ۳.۸۹ درصد و اعمال آن در سقف قرارداد پیمانکاران برنده شـده در مناقصه سال 98 در قالب اعتبارات بودجه پیشـنهادی سال 1399 و دفترچـه فهرست بهـاءحفظ و نگهداري و توسعه فضـاي سبز با اکثریت اعضا به تصویب رسید.

همچنین لایحه شـهرداري تـبریز درباره تجویز و صـدور مجوز در خصوص بخشودگی حق عضویت کلیه تاکسی ها به مدت 3 ماه در ماه های اسفند 98 و فروردین و اردیبهشت 99 به مبلـغ 370 میلیون تومـان در قـالب اعتبار تصویب شـده 10 میلیـارد تومـانی کرونا مورد موافقت اعضای شورا قرار گرفت.

▪️موزه مشاغل بار دیگر راه اندازی خواهد شد

در واپسین لحظات این جلسه، لایحه شـهرداري تـبریز درباره انجـام معـامله و خریداري کلیه اشیاء و اقلام قـدیمی به انضـمام هزینه هاي مربوط به انجام طراحی و غرفه آرائی موزه مشاغل استاد رضا سرابی اقدم به مبلغ کلی ۵۰۰ میلیون تومان به منظور نگهداري و راه اندازي و تجهیز موزه مشاغل مورد بررسی اعضای شورا قرار گرفت.

شکور اکبرنژاد، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در توضیح این لایحه گفت: با توجه به بدهی ایشان به اشخاص، بالاجبار مقرر گردید تا وسایل موجود از طریق مصالحه خریداری شده و نحوه نگهداری اقلام بعدا از سوی شهرداری انجام گیرد.

غلامحسین مسعودی ریحان هم در این باره گفت: اگر مبلغی برای خرید موزه مشاغل پرداخت شود سایر موزه داران فعال تبریز نیز باید مورد حمایت قرار گیرند و اگر از دیگران نیز حمایت نشود این کار، وجهه خوبی نخواهد داشت.

فریدون بابایی اقدم نیز با تاکید بر تعیین تکلیف موضوع موزه عکس استاد جدید الاسلام افزود: خانه تاریخی نیکدل که متقاضی بسیاری دارد برای موزه عکس نیز درخواست شده و باید مشخص شود که این محل به کدام یک از افراد تحویل داده شود تا کاربردی تر باشد.

بدین ترتیب، اعضای شورا به منظور حمایت از هندمندان و کلکسیونرهای تبریزی با اکثریت آرا به تصویب این لایحه پرداختند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.