استاندار آذربایجان شرقی؛ ۱۰۰ واحد تعطیل شده در سال های قبل، به چرخه تولید برگردانده شده اند/ رشد ۲۷ درصدی شبکه های آبیاری، جزو اولویت های ماست

محمدرضا پورمحمدی؛ استاندار آذربایجان شرقی در نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه که شامگاه یکشنبه، دوم شهریور جاری به مناسبت گرامی‌داشت هفته دولت در فضای باز مقابل عمارت برگزار شد، با تکیه بر وجود ۳ هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی و تولیدی استان، اظهار داشت: چهار درصد از بنگاه های صنعتی و تولیدی در استان ماست و سال گذشته، ۵۵۱ فقره پروانه بهره برداری صادر کرده ایم و این آمار نسبت به سال گذشته، افزایش ۱۵ درصدی داشته است.

وی در همین راستا، ضمن اشاره به صدور هزار و ۸۷۸ فقره جواز تأسیس، ادامه داد: در این حوزه، نسبت به سال گذشته، رشد ۳۱ درصدی داشته ایم و در مجموع، تحقق جواز تأسیس نسبت به پروانه بهره برداری، ۷۵ درصد بوده است.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه با اظهار بر این که ۱۰۰ واحد تعطیل شده در سال های قبلی که بالغ بر پنج هزار نفر داشتند، به چرخه تولید برگردانده شده اند، ابراز داشت: تعداد شهرک ها و نواحی صنعتی مان نیز بیش تر شده، و در بخش معدن نیز، اتفاقات خوبی شکل گرفته و ما همه را در نفلین سینیت سراب خلاصه کردیم و این جزو مطالبات جدی همه ما باید باشد. چون تا به امروز از معادن مان، فقط یکسری پروانه های کاغذی داشته ایم و در حال حاضر، در حال باطل کردن شان می باشیم و عده ای هم که در حال خام فروشی بوده، در حال رسیدگی هستیم و مصمم به تکمیل مراحل مس کاتد و ذوب در سونگون هستیم.
وی در ادامه همین بحث از امضای قرارداد پیمانکاری و مجری گری قرارگاه خاتم الانبیاء خبر داد و با اظهار بر این که بخش معدن در کشور مغفول مانده، و در استان ما بیش تر، ادامه داد: معدن مس ما، محدود به ورزقان نیست و در اهر، میانه، بستان آباد و میانه نیز معادن مس خوبی داریم که ای بسا با مس سونگون، برابری کند، و نباید غافل شویم که هر کدام از این ها با صنایع پائین دستی خود می توانند ۱۰ ها هزار شغل ایجاد کنند و کشور ما را از حالت مهاجر فرصتی خارج سازند و به مهاجر پذیری تبدیل نمایند.

پورمحمدی در همین راستا بر اتفاقات رخ داده در بخش کشاورزی اشاره کرد و رشد تولیدات زراعی را ۱۴درصد، باغی را ۴ درصد خواند و متذکر شد: کشت گلخانه ای که جزو اولویت های ماست از ۵۰، ۶۰ هکتار به ۱۶۰ هکتار رسیده است و امیدواریم به ۴۰۰ هکتار برسد.

وی در همین راستا، رشد ۲۷ درصدی شبکه آبیاری را جزو اولویت های استان خواند و گفت: در بخش گردشگری نیز ۸۲ پروژه داریم که برای پنج هزار نفر فرصت شغلی ایجاد خواهند کرد و شرکت های دانش بنیان، واحد‌های فن‌آور و مراکز رشد نیز به طور جدّی پیگیری می شوند و در حال افزایش هستند.

استاندار با تکیه بر ظرفیت‌های استان، آن را از امن ترین استان‌های کشور در جهات مختلف خواند و با اشاره به تدوین طرح حریم امنیتی مرزهای استان در حوزه‌های زیستی و شیمیایی پدافند غیر عامل و سایبری خبر داد.

پور محمدی ضمن اشاره به افزایش چشمگیر رسانه‌های دارای مجوز در طول دولت تدبیر و امید و بیان این که در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی نیز شاهد اتفاقات بسیار خوبی بوده ایم، از رشد ۵۰ درصدی صادرات استان خبر داد و گفت: نسبت به سال گذشته، صادرات ما از حدود ۲ میلیارد به ۳/۲ (سه و دو) میلیارد افزایش داشته، و امسال نیز هدف ما رسیدن به رشد ۳/۸(سه و هشت) میلیارد دلار در حوزه صادرات غیر نفتی استان است.

وی در بخش پاسخ به سؤال خبرنگاران نیز از رشد ۳۰ درصدی در حوزه‌های عمرانی خبر داد و اجرای ۸۰ درصدی بزرگراه تبریز- اهر، احداث ۲۰ کیلومتر از باند دوم جاده مرند- جلفا، تصفیه خانه شهر جدید سهند، خط یک قطار شهری، خط انتقال اتیلن از میاندوآب، قطعه چهار آزادراه تبریز – ارومیه و ۱۳۲ کیلومتر از راه آهن میانه – بستان آباد را از جمله این پروژه‌ها و دستاوردهای دولت در حوزه عمرانی خواند.

استاندار در بخش پایانی با تکیه بر سرمایه گذاری سالانه ای ۱۱ هزار میلیارد تومانی در استان، بهره برداری ۶ هزار و ۵۰۳ طرح با اعتبار بالغ بر ۲۰ هزار میلیاردی، از کاهش نرخ بیکاری استان خبر داد و گفت: نرخ بیکاری استان از ۱۰/۳ (۱۰ و سه) درصد به ۹ درصد رسیده است.

وی پیش از شروع بارش باران نیز، از اتصال راه آهن بستان آباد به خاوران در دهه فجر خبر داد.

تهیه و تنظیم خبر: مریم خدابخش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.