عصر آزادی آنلاین بر اساس گزارش روابط عمومی شهرداری تبریز، شهردار تبریز اظهار کرد: سهم شهر تبریز از واگنهای در حال ساخت ۶۵ درصد بوده با اعلام این مطلب گفت: واگنهای در حال ساخت متروی تبریز به هیچ شهری انتقال نیافته است.
ایرج شهینباهر در گفتوگوی تلویزیونی، اظهار کرد: سهم شهر تبریز از واگنهای در حال ساخت ۶۵ درصد بوده و ۳۵ درصد باقیمانده متعلق به دیگر شهرها است که این امر موجب اعتراض آنها شده است.
وی افزود: امسال به اندازه تمام سالهای گذشته به مترو اعتبار تزریق کردیم و در حال حاضر فعالترین پروژه ساخت مترو در کشور، مربوط به شهر تبریز است.
وی با اشاره به افتتاح دو ایستگاه جدید خط یک مترو اظهار کرد:۱۵۰۰ نفر هماکنون در کارگاههای مترو فعالیت دارند که تلاش داریم خط یک قطار شهری تبریز را سریعا و به طور کامل افتتاح کنیم.
شهینباهر اضافه کرد: در حالی که مطابق قانون باید سهم دولت و شهرداری در ساخت مترو برابر باشد، اما شهر تبریز بهره کمتری از کمکهای دولتی برده و شهرداری بیش از دولت در این پروژه هزینه صرف کرده است.
وی، توسعه زیرساختهای شهری را مهم ترین دستور کار شهرداری تبریز معرفی کرد و خاطرنشان کرد: از همان روزهای آغاز فعالیت در مدیریت شهری سعی کردیم پروژههای ویترینی را کنار گذاشته و در حوزه زیرساختهای شهری فعالیت کنیم که احداث کانالهای دفع آبهای سطحی نیز در این راستا انجام یافته است.
وی افزود: ۱۳ کانال دفع آبهای سطحی مورد بهرهبرداری قرار دادیم که شش کانال دیگر به طول یک و نیم کیلومتر با پیشرفت فیزیکی 50 درصدی را در دست احداث داریم.
شهردار تبریز با اشاره به تداوم نهضت آسفالت نیز گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون به اندازه کل سال ۹۷ آسفالتریزی اساسی انجام شده و این عملیات را تا پایان سال ادامه میدهیم.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به توسعه فضای سبز شهری و احداث پارکهای محلهای و منطقهای، تشریح کرد: در طول ۳۴ ماه گذشته، ۳۴ پارک محلهای احداث کردیم که تلاش داریم این تعداد را به ۷۰ پارک برسانیم.
وی اضافه کرد: اخیرا یک پارک شش هکتاری نیز افتتاح کردیم و در کنار آن پارک بزرگ فرهنگی و هنری باغشمال را نیز در دست احداث داریم.
شهینباهر در تشریح وظایف شهرداری تبریز در پیک دوم شیوع کرونا اظهار کرد: دفن متوفیان کرونایی با رعایت اصول بهداشتی، ضد عفونی اتوبوسهای شرکت واحد و متروی تبریز، خواستههای جدید ستاد استانی مقابله با کرونا از شهرداری تبریز است که به بهترین نحو در حال انجام است.
به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، وی تاکید کرد: درخواست ما از مردم رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی و مشارکت مردم در تمیزی، آبادانی و حفظ فضای سبز شهری است.
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی اعلام کرد: برخلاف ادعای منتشر شده در شبکه های مجازی مبنی بر انتقال واگن های قطار شهری تبریز به شهرهای دیگر، این واگن ها به هیچ شهری واگذار نمی شود.
جواد رحمتی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران، انتشار اخباری در فضای مجازی مبنی بر واگذاری واگنهای نوساز مترو تبریز به اصفهان یا شهرهای دیگر را غیراقعی و کذب خواند و افزود: تبریز پیشتر از واگن سازی ایران، واگن های مربوطه را خریداری کرده است، اما به دلیل اینکه هنوز خط دوم قطار شهری تبریز به بهره برداری نرسیده و خط یک هم امسال به پایان رسیده است، شرکت واگن سازی به دنبال واگذاری این واگن ها به شهرهای دیگر بود که با آن مخالفت شده است.
وی بحث واگذاری واگن های فوق را در حد صحبت دانست و اظهاار داشت: هیچ کس و نهادی در تبریز با آن موافقت نکرده است.
رحمتی ادامه داد: واگنهای خریداری شده تبریز در شرکت واگن سازی ابهر موجود است و به زودی برای حمل به تبریز بارگیری خواهد شد.
وی گفت: رویکرد شرکت واگن سازی ابهر این بود که چون خط ۲ قطار شهری تبریز آماده نیست به جای انبار کردن این واگنها، آنها را به شهرهای دیگر واگذار کنند تا موقع آماده شدن خط ۲ قطار شهری تبریز، واگنهای جدید به تبریز واگذار شود که با این موضوع مخالفت کردهایم.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته از اختصاص تعداد ۱۸۰ واگن قطار شهری به کلانشهر تبریز از سوی دولت خبر داده و اعلام کرد: متاسفانه زمزمههایی برای کاهش سهمیه تبریز به گوش میرسد که نمایندگان مجلس به هیچ عنوان چنین اجازهای را نخواهند داد.
حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی با اشاره به اینکه پروژه قطار شهری تبریز سال هاست که به دلیل کمبودهای اعتباری دچار وقفه و کندی عملیات اجرایی شده است، گفته بود: طی سال های اخیر تحرکات مناسبی را در این این حوزه شاهدیم که باید تمامی مسئولان اعم از دولت، مجلس و شورای اسلامی شهر و شهرداری تبریز تلاش کنند تا این پروزه مهم عمرانی به سرانجام برسد.