محمدحسین صومی: تماس طبل با دست افراد و عدم امکان گَندزُدایی آن خطرناک است!

?شهرام صادق زاده/ عصر آزادی آنلاین

شیوع ویروس کرونا، آیین های عزاداری محرم را نیز همچون دیگر برنامه های ملی و مذهبی تحت تاثیر قرار داد، اما با تغییر در شکل ظاهری و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید – 19 پرچم آزادی خواهی پیام شهدای عاشورا زنده نگه شده است.

هرچند از نظر علمی هرگونه تجمع انسانی می‌تواند باعث شعله ورتر شدن اپیدمی کروناویروس شود ولی این امر در صورتی که رفتار و برنامه‌ریزی مناسبی درنظر گرفته شود قابل کنترل و مدیریت است.

دستورالعمل نسبتاً جامعی برای برگزاری مناسب ایام محرم تهیه و ابلاغ شد اما از روی کاغذ تا اجرای تمام و کمال آن نیازمند مشارکت حداکثری مردم به ویژه متولیان هیئت های مذهبی، نظارت کافی ضابطان مقررات و اعمال قانون است.

▪️آنهایی که دلسوز مردم بودند پروتکل ها را رعایت کردند!

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با انتقاد از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی برخی از دسته‌جات حسینی و نحوه عزاداری آنها در تبریز به “عصرآزادی” گفت: از افراد و هیئت هایی که پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده اند کمال تشکر را داریم زیرا به فکر سلامت مردم بودند.

“محمدحسین صومی” ادامه داد: بسیاری از مداحان و صاحبان هیئت در آذربایجان‌شرقی پروتکل های بهداشتی را رعایت نمودند اما متاسفانه برخی از معدود افراد، علیرغم هشدارهای ستاد ملی کرونا در عدم برگزاری شاخسی، از آنها تبعیت نکردند!

▪️در دستجات شاخسی، امکان کنترل پروتکل های بهداشتی وجود ندارد!

وی با اشاره به اینکه باز هم تاکید می‌کنیم در دستجات شاه حسین گویان (شاخسی) امکان کنترل بر اساس پروتکل های بهداشتی وجود ندارد افزود: برای همین امر، برگزاری شاخسی به صورت کشوری لغو شد، لذا از تمام جوانان و علاقمندانی که وظیفه خود می‌دانند تا در عزاداری ها شرکت کنند توصیه می کنیم هر جا می روند به سلامت خود، خانواده و جامعه بیندیشند!

صومی، توانایی کادر پزشکی آذربایجان شرقی را بسیار محدود دانست و تاکید کرد: هر چه تعداد بیماران کرونایی افزایش یابد موجب فرسودگی و از بین رفتن بیش از حد کادر درمان به عنوان سرمایه های ملی کشور شده و جامعه را نیز متضرر خواهد ساخت.

▪️تماس طبل با دست افراد و عدم امکان گَندزُدایی آن خطرناک است!

وی درباره اظهارات یکی از مداحان تبریزی که از تعجب خود میان ارتباط طبل و کرونا در ممنوعیت شاخسی بیان کرده بود هم گفت: بررسی‌های وزارت بهداشت نشان می‌دهد طبل و سنج با تحریک عرفانی فرد یا افراد، آنها را از حالت عادی خارج می سازد در حالی که در مراسم سینه زنی، فاصله گذاری رعایت و قابل کنترل است!

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با ذکر این نکته که در مراسم شاخسی عملاً رعایت فاصله گذاری امکان پذیر نیست اضافه کرد: به دلیل تماس طبل با دست افراد متعدد و عدم امکان گَندزُدایی آن، تمیز نمودن ادوات مربوطه میسر نبوده و امکان رشد ویروس کرونا وجود دارد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.