باید نگاه‌ها و الگوهای کشاورزی و بهره برداری تغییر یابد

به گزارش عصر آزادی آنلاین، استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه مشکلات امروز جهان نشان می‌دهد که روش‌های سنتی کشاورزی دیگر پاسخگوی نیاز مدرن نیست گفت: باید نگاه‌ها و الگوهای کشاورزی و بهره برداری تغییر یابد و بیشتر به سمت به‌‍زراعی و به‌نژادی و اصلاح پیش برویم.

محمدرضا پورمحمدی در آیین افتتاح ۸۲ پروژه بخش کشاورزی استان، با قدردانی از زحمت کشاورزان و بخش کشاورزی استان، گفت: با توجه به تنگناها و مشکلات مربوط به توسعه، شاهد اتفاقات مهم و پیشرفت‌های خوبی در بخش‌های مختلف کشاورزی هستیم.

وی افزود: بر اساس آمار ارائه شده، در بخش زراعت استان طی سال گذشته ۱۴ درصد، در بخش باغی چهار درصد و در بخش آبیاری شبکه‌ای ۲۵ درصد رشد داشته که روندی رو به بهبود را نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر این‌که بیماری کرونا، مسئله مهم خودکفایی در کالای اساسی را یادآوری کرده است، گفت: طی دو ماه گذشته برخی از کشورها شروع به عدم صادرات اقلام خود کردند، که این امر می‌تواند تلنگری برای کشورهای در حال توسعه از جمله ایران باشد تا بیشتر به بحث تولید و خودکفایی توجه کنیم.

پورمحمدی با اشاره به نقش مهم استان در بخش کشاورزی کشور، گفت: آذربایجان شرقی طی سال‌های اخیر توانسته در بخش‌های مختلف کشاورزی و دامی به جایگاه مناسبی دست یابد و حتی فعالانی در این خصوص دارد که در سطح ملی و بین المللی ایفای نقش می‌کنند.

وی با بیان‌که با وجود محدودیت‌های منابع اما مشکل بازدارنده برای توسعه استان وجود ندارد، گفت: وسعت استان، منابع آب و خاک، شرایط اقلیمی و سرمایه گذاران دلسوز این استان موهبت‌های بزرگی است که ما از مقدار اندکی از آن‌ها استفاده کردیم و اغلب مورد غفلت واقع شده‌اند.

وی با اشاره به ضرورت تغییر روش‌های آبیاری سنتی و ضرورت بازنگری در روش‌های کشت، گفت: اگر به روش‌های نوین و مدرن توجه نکنیم قطعا میزان برداشت محصولات پایین خواهد بود و آب‌ و منابع بیشتری هدر می‌رود.

استاندار با بیان این‌که هیچ محصولی هدررفت ندارد، ادامه داد: کارشناسان امر باید به این قضیه ورود یابند و با استفاده از روش‌های اصلاح نژاد از هدررفت منابع و محصولات جلوگیری کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان‌که مشکل کمبود آب به دلیل تکرار صحبت‌ها و بیان مشکل، بسیار عادی جلوه می‌دهد، گفت: اما این کمبود مسئله بسیار جدی است و نباید مورد غفلت واقع شود چرا که جایگزینی ندارد.

وی افزود: طبق آمار، ۳۰ درصد از آبیاری‌های مزارع و باغات استان به صورت نوین انجام می‌گیرد، اگر این عدد به ۵۰ درصد برسد قطعا با کاهش مصرف آب، شاهد اتفاقات بزرگی خواهیم بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.