گزارش “عصرآزادی” از راه اندازی مدرسه عالی مهارتی چرم و کفش در تبریز؛ گام بزرگ دانشگاه آزاد واحد تبریز در تربیت نیروی کار ماهر حوزه چرم ایران

?شهرام صادق زاده/ عصرآزادی

استفاده از چرم در زندگی انسان تاریخچه‌ای طولانی دارد و کشور ما نیز با پیشینه‌ای طولانی در این زمینه یکی از قدیمی‌ترین تولیدکنندگان چرم در دنیا محسوب می‌شود.
در حال حاضر شهر تبریز به عنوان قطب صنعت چرم و کفش ایران شناخته می‌شود اما با این وجود، این صنعت نتوانسته در کشور ما خود را با پیشرفت‌های روز همگام کند.
کارشناسان معتقدند صنعت چرم در کشور ما از ظرفیت بالایی برای ارزآوری، کارآفرینی و اشتغال‌افزایی برخوردار است، از آنجایی که رونق صنعت چرم نقش کلیدی در ساختار اقتصادی کشور دارد ضروری است دولت نیز حمایت‌های لازم را از فعالان این حوزه به عمل آورد.
راه‌اندازی هنرستان عالی مهارتی چرم و کفش در تبریز با استفاده از نیروهای زبده در قطب چرم و کفش کشور، از جمله اقداماتی است که ضمن افزایش توان رقابتی این محصول با مشابه خارجی، ایجاد اشتغال و افزایش بهره‌وری و ارزآوری، گامی نو در مسیر جهش تولید خواهد بود.

                                                 

▪️ارکان اصلی راهبردهای صنعت کفش در افق ۱۴۰۴ قابل رویت است

کفش کالایی است که از بدو تولد خود به عنوان یکی از اقلام ضروری مردم تبدیل شده است، در گذر زمان و جوامع مختلف کارکردهای متفاوتی را به خود گرفته است.
رفاه، سطح درآمد و رشد فناوری به عنوان نمونه هایی از عوامل کلیدی منجر به تفاوت رویکردهای تولید و خرید در این صنعت شده است، تفاوت‌ هایی که پاپوش را برای گروهی از مصرف‌کنندگان از کالای صرفا مصرفی و ضروری به کالایی لوکس تبدیل کرده است.
در بررسی اسناد بالادستی صنعت کفش ایران، گزارش‌ها و سندهایی گردآوری شده است که نشان‌ دهنده تلاش این صنعت برای تدوین راهبردهای کلان از سال ۱۳۸۶ می باشد.
صنعت کفش ایران در افق ۱۴۰۴ صنعتی ریشه دار، برگرفته از هویت ایرانی و اسلامی، تامین کننده ۹۰ درصد نیاز داخلی با جایگاهی برتر در منطقه و برخوردار از توان فن و هنر و همگام با فناوری روز دنیا با هدف ارزآوری، کارآفرینی و ایجاد اشتغال در اقتصاد ایران معرفی شده است.
در بین گزارش‌های مورد بررسی سند راهبردی توسعه صنعت کفش ایران که در اسفند ۱۳۸۹ نگارش یافته است، حاوی اطلاعاتی کاربردی کرد در این بخش است، زیرا ارکان اصلی راهبردهای صنعت کفش را در افق ۱۴۰۴ می توان دید.

                                                 

▪️دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه حل کننده مسائل ملی است

در این میان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز پس از مدت ها تحقیق و بررسی بر آن شد تا در سال جهش تولید و در راستای رفع موانع تولید در سال جاری، با اخذ مجوز راه اندازی مدرسه عالی مهارتی چرم و کفش از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به شعار پیوند دانشگاه و صنعت جامعه عمل پوشانده و در کنار فعالان اقتصادی و بازوان توانمند در عرصه تولید قرار گیرد.
طبیعی است که این واحد با آموزش مهارت های نوین و مورد نیاز صنعت چرم و کفش نسبت به تربیت نیروی کار ماهر این حوزه بپردازد تا آخرین متدها با پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها در این مدرسه ارائه گردد.
رئیس دانشگاه آزاد واحد تبریز از تأسیس مدرسه عالی مهارتی چرم و کفش این دانشگاه در سال جهش تولید خبر داد و با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه حل مسئله ملی است گفت: این دانشگاه در سالی که گذشت در زمینه سرای نوآوری کفش و چرم و تأسیس مرکز تحقیقات چرم و کفش و طرح پایش کفش و چرم فعالیت‌ های متعددی انجام داده است که امسال در راستای منویات رهبر معظم انقلاب، رونق تولید کفش که یک مسئله استانی و ملی است، پیشتاز خواهیم بود.
“عزیز جوانپور” با تاکید بر اینکه باید رویکردی در پیش گرفته شود تا این صنعت، لزوم حضور و تاثیر گذاری دانشگاه در حل مشکلات و ارائه راه حل ها را لمس کند افزود: دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، بحث چرم و کفش را که پیشینه ای طولانی در آذربایجان شرقی دارد، را در دستور کار واحدهای دانشگاه آراد اسلامی آذربایجان شرقی قرار داده است.
وی خاطرنشان کرد: بعد از ایجاد نخستین مرکز علمی، مهارتی و عمومی رباتیک و بهره برداری موفق از آن، دومین مدرسه علمی و مهارتی چرم و کفش در دانشگاه واحد تبریز جهت تسریع در عملیاتی کردن طرح ها به زودی راه اندازی می شود.

                                           

▪️برند ملی و بومی چرم و کفش اصیل تبریز مدنظر خواهد بود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با اشاره به برنامه‌های پژوهش محور دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص نوآوری در حوزه چرم و کفش هم گفت: بیش از ۷۰۰ زمینه تحقیقاتی در مورد چالش های صنعت چرم و کفش در قالب برنامه پایش احصا شده که دانشجویان دانشگاه آزاد، پایان نامه ها و رساله های پژوهشی خود را در این زمینه انجام دهند.
وی با اشاره رشته‌های مدرسه عالی مهارتی چرم و کفش اضافه کرد: کلیه مهارت‌ های مربوط به صنعت چرم و کفش مانند ساخت و دوخت چرم، طراحی و  قالب‌سازی و پستهاسازی انواع کفش‌های زنانه، مردانه، پوتین، چکمه، ورزشی، صندل و ماکاسین، آموزش مهارت‌های مدیریتی و فروش و بازاریابی و حسابداری بهای تمام شده محصول از جمله رشته‌های آموزشی این مدرسه مهارتی است.
جوانپور با بیان اینکه دوره‌های آموزشی این مدرسه فقط کوتاه‌مدت و میان‌مدت مهارتی خواهد بود افزود: این دوره‌ها با استفاده از آخرین متد آموزشی روز دنیا و بهترین دستگاه‌ها و با بهره‌مندی از حضور اساتید برجسته و مجرب کشور برگزار می شود و محدودیتی برای برگزاری دوره‌ها در واحدهای تولیدی و صنعتی وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: سرفصل‌ های استاندارد آموزشی تعیین شده برای دوره‌ها مطابق آخرین استانداردهای بین‌المللی و با تاکید بر برند ملی و بومی چرم و کفش اصیل تبریز می‌ باشد.
رئیس دانشگاه آزاد واحد تبریز با تاکید بر اینکه برای ثبت‌نام در این مدرسه مهارتی محدودیت سنی و تحصیلاتی وجود ندارد ابراز امیدواری کرد با برنامه‌ریزی‌ های انجام شده در سال جاری، پذیرای حداقل یک هزار و ۲۰۰ نفر از داوطلبان باشیم و رده‌های مهارتی از اول سال تحصیلی برگزار شود.

▪️سازمان فنی و حرفه ای، پشتوانه مهارتی صنایع چرم است

مدیرکل سازمان فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی نیز این مجموعه را متولی آموزش و مهارت حرفه ای به تمام مشاغل و حِرف معرفی کرد و گفت: سیاست سازمان آموزش فنی و حرفه ای، واگذاری آموزش هاست و آموزش فنی و حرفه ای با این رویکرد در راس مرکز سنجش صلاحیت حرفه ای قرار می گیرد.
“رضا اختیار وکالتی” با استقبال از ایجاد مدرسه عالی مهارتی چرم و کفش تبریز در قطب چرم و کفش کشور افزود: مشاغل موجود در جامعه، روز به روز در مسیر تخصصی شدن در حرکت است که در این راستا باید مهارت آموزی نیز با محوریت ایجاد مشاغل جدید و نو صورت گیرد.
وی ادامه داد: همکاری تمامی نهادها و دستگاه ها در خصوص ارائه آموزش های صحیح و متناسب و مورد نیاز بازار کار در حوزه های مختلف مورد انتظار است.
اختیار وکالتی در خصوص ورود آموزش های مهارتی در بخش صنعت هم گفت: بهترین نفراتی که متولی ارائه این نوع از آموزش ها هستند، از خود صنایع می باشند و بر این اساس تجهیز صنایع باید از طریق صنعت انجام گیرد.

▪️ثمرات مدرسه عالی چرم و کفش تبریز چشمگیر خواهد بود

حدود ۵۰ واحد صنعتی، بیش از سه هزار واحد کوچک و متوسط تولیدی و بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ واحد در بخش فروش و ۳۰۰ واحد خدماتی کفش در تبریز فعالیت می‌کنند و بیش از ۴۰ هزار نفر در صنعت کفش تبریز فعالند لذا این شهر با بیش از ۸۰ تا ۹۰ میلیون جفت تولید سالانه ۶۰ درصد تولید کشور را به خود اختصاص داده است.
با عنایت به آسیب های جدی در حوزه کارگری و کمبود شدید نیروی انسانی صنعت چرم و کفش که به دلیل مشکلات زیاد و طولانی مدت اقتصادی و فرهنگی و عدم استقبال جامعه کارگری جهت کار در صنعت چرم و کفش به وجود آمده است، لذا امید است با راه اندازی مدرسه عالی مهارتی چرم و کفش، اهداف و چشم انداز در نظر گرفته شده محقق شود.
اهتمام در جهت تحقق شعار جهش تولید، مرتفع شدن مشکلات کمبود نیروی کار ماهر در صنعت کفش، افزایش توان معیشتی خانواده های مذکور اشتغال هدفمند جوانان و پیشگیری از بزهکاری های احتمالی در جامعه از جمله اهداف درازمدت تاسیس این مدرسه مهارتی در تبریز است که به طور حتم اولینی دیگر بر صفحات زرین تبریز کهن اضافه خواهد نمود.

                                           

▪️ثبت جهانی، نام کفش اصیل تبریز را در بازارهای جهانی پرآوازه خواهد کرد

این طور که به نظر می‌رسد صنعت چرم و کفش در کشورمان نیازمند حمایت‌های ویژه از سوی دولت است چرا که این صنعت ظرفیت‌های نهفته بسیاری در خود دارد که هنوز هم مغفول واقع شده است.
از آنجایی که چرم ایران چرمی مرغوب در دنیا محسوب می‌شود، لزوم رسیدگی و کشف ظرفیت‌ های این صنعت به شدت احساس می‌شود زیرا این صنعت می‌تواند ارزآوری زیادی برای کشور داشته باشد و در شرایط فعلی اقتصادی کمک بزرگی به بحث اشتغال‌زایی و رکود گسترده موجود باشد.
این در حالی است که کفش دست‌دوز تبریز نیز به ثبت ملی رسیده و اکنون به گفته فعالان این حوزه، تلاش‌ها برای ثبت جهانی این محصول چرمی مرغوب کشورمان ادامه دارد و این موضوع به طور حتم می تواند به پیشرفت صنعت اجدادی ما و مطرح شدن نام کفش اصیل تبریز در بازارهای جهانی کمک نماید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.