ترخیص سریع ترامپ از بیمارستان تاکتیکی پرمخاطره است

به گزارش عصر آزادی آنلاین، یک دیپلمات پیشین ترخیص سریع ترامپ از بیمارستان را تاکتیکی پر مخاطره عنوان کرد و گفت: اینکه ترامپ ظرف چند روز آینده مجبور به بازگشت بیمارستان نشود، قطعی نیست.

«کوروش احمدی» درباره تاثیر ابتلای دونالد ترامپ به ویروس کرونا بر روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: تاکنون و با داده‌های موجود نمی‌توان گفت که کرونای ترامپ تاثیر عمده‌ای بر روند مبارزات انتخاباتی داشته است. اگر همانطور که پزشک کاخ سفید مدعی است، ترامپ بهبود یافته و به کار برگشته باشد، این اپیزود می‌تواند در هیاهوی انتخابات تقریبا به فراموشی سپرده شود.

وی ادامه داد: اگر بیماری ترامپ، موجب نوعی از سمپاتی و همبستگی در بخشی از مردم نسبت به ترامپ شده باشد، می‌توان انتظار داشت که با توجه به حساسیت شدید و درجه قطبی بودن فضا، چنین حسی به زودی زائل شود.

کارشناس ارشد مسائل آمریکا افزود: سوال اصلی این است که آیا واقعا ترامپ معالجه شده است یا خیر. حال یک بیمار کرونایی طی نزدیک به ۱۰ روز چندین بار فراز و فرود دارد. حال بیمار یک روز ممکن است کاملا خوب باشد و روز بعد رو به وخامت بگذارد. بنابراین تا حدود یک هفته دیگر هیچ چیز در مورد وضعیت سلامتی ترامپ قطعی نیست.

ترامپ در زمره آسیب‌پذیرترین‌ها در برابر ویروس کرونا است  

احمدی با اشاره به وضعیت جسمی ترامپ تصریح کرد: ترامپ به عنوان یک فرد ۷۴ ساله و چاق در زمره آسیب‌پذیرترین‌ها در برابر ویروس کرونا است. نکته مهم در مورد ترامپ که مورد توجه است، این است که پزشک کاخ سفید حاضر نشد به سوال خبرنگاران در مورد نتیجه ایکس‌ری سینه و اسکن ریه‌های ترامپ جواب دهد.

به گفته این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی، از پاسخ مبهم پزشک کاخ سفید چنین استنباط شد که در مقطعی اکسیژن خون ترامپ به زیر ۹۰ رسیده که حاکی از جدی بودن بیماری اوست. لیست داروهایی که به ترامپ داده شده، به ویژه دگزامتازون، حاکی از درگیر بودن ریه رئیس‌جمهور آمریکا است.

وی با اشاره به بازگشت ترامپ به کاخ سفید خاطرنشان کرد: ترامپ در جریان ترخیص از بیمارستان کوشید تا خود را شکست‌ناپذیر نشان دهد و احتمالا به پزشکش نیز دستور داده تا چیزی در مغایرت با نمایش او اظهار نکند.

مناظره بعدی در ۱۵ اکتبر برای ترامپ بسیار مهم است

احمدی درباره میزان ریزش آرای ترامپ در انتخابات یا تردید بیشتر آرای خاکستری برای رای ندادن به او ابراز داشت: اگر نظرسنجی‌ها را ملاک قرار دهیم، نتایج نظرسنجی‌هایی که بعد از اعلام خبر بیماری ترامپ انجام شده، نشاندهنده تغییر چندانی در روند موجود نیست.

وی با تشریح آرای بایدن و ترامپ بیان کرد: بایدن همچنان مطابق نظرسنجی‌های مختلف بین ۸ تا ۱۴ درصد در سطح ملی جلوتر از ترامپ است و در ایالات حساس مانند فلوریدا، پنسیلوانیا، ویسکانسین، آریزونا، کارولینای جنوبی و شمالی و حتی در مواردی در اوهایو جلوتر است.

به گفته این دیپلمات پیشین، به خاطر همین عقب بودن در نظرسنجی‌ها، مناظره بعدی در ۱۵ اکتبر برای ترامپ بسیار مهم است. این درحالی است که بایدن برای شرکت در این مناظره شرط و شروط می‌گذارد.

تلاش ترامپ تظاهر به سوپرمن بودن است

احمدی اظهار داشت: مبتلا شدن ترامپ باید به عینه ثابت کرده باشد که جهان‌بینی او در مورد ویروس کرونا و جدی نگرفتن آن توسط او کاملا اشتباه بوده است.  همین جهان‌بینی که گریبان خود او را هم گرفت، در مرگ حدود ۲۱۰ هزار آمریکایی به علت کرونا نقش داشته و حداقل بخشی از این مرگ‌ها قابل اجتناب بوده است.

وی افزود: این قاعدتا باید درسی باشد که ممکن است کسانی از رای‌دهندگان از بیماری ترامپ گرفته باشند و به این دلیل بیماری ترامپ ممکن است بخشی از آرای خاکستری را از ترامپ دور کند. البته توانایی بایدن در توجه دادن به رای‌دهندگان هم مهم است.

کارشناس ارشد مسائل آمریکا درباره تاثیر بهبودی ترامپ بر انتخابات هم عنوان کرد: تلاش ترامپ از ابتدای ابتلا به بیماری تظاهر به سوپرمن و شکست‌ناپذیر بودن و نترسیدن از کرونا بوده است. طرفداران او نیز به اشکال مختلف او را در رینگ بوکس یا کشتی کج تصویر کرده‌اند که در حال شکست حریف غول پیکری بنام ویروس کرونا است.

ابتلای ترامپ موجب تغییری در سیاست او در قبال کرونا نشده است

احمدی با بیان اینکه آن نمایش‌ها صرفا به دلایل سیاسی و انتخاباتی است و هیچ پایه و اساس علمی ندارد، گفت: ترخیص سریع ترامپ از بیمارستان تاکتیکی پر مخاطره است. قطعی نیست که او ظرف چند روز آینده مجبور به بازگشت به بیمارستان نشود. پایگاه رای او شیفته این نوع رفتارهای ترامپ است.

وی اضافه کرد: این تاکتیک معلوم نیست اثر مثبتی بر حدود ۱۰ درصد از رای‌دهندگان که هنوز تصمیم نگرفته‌اند، داشته باشد. به ویژه زنان که درصد قابل توجهی از آنها همیشه نسبت به ترامپ تردید داشته‌اند، بیشتر از مردان معتقد به لزوم جدی گرفتن ویروس کرونا هستند.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که آیا ابتلای ترامپ به کرونا، تغییری در سیاست‌های دولت آمریکا در مواجه با آن داشته است؟ اظهار داشت: نمایش ترخیص ترامپ از بیمارستان، اقدام او به برداشتن ماسک قبل از ورود به داخل کاخ سفید، اظهارات او در توئیتر، اظهارات حامیان و مشاوران او و بسیاری نشانه‌های دیگر، حاکی از آن است که ابتلای ترامپ موجب تغییری در سیاست او در قبال بیماری نشده است.

ترامپ درباره ایران تغییر سیاست نمی‌دهد

احمدی با تاکید بر اینکه رهبران اقتدارگرا معمولا از تحولات درس نمی‌گیرند، تصریح کرد: آنها همواره فکر می‌کنند عدول از سیاست‌هایشان در حکم ضعف نشان دادن خواهد بود. به نظر می‌رسد همچنان سیاست و بازار و اقتصاد و نه داده‌های علمی و تخصصی مبنای نگرش و تصمیم‌گیری‌های ترامپ در قبال ویروس کرونا خواهد بود.

وی درباره سیاست دولت ترامپ نسبت به ایران در مدت زمان باقیمانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور خاطرنشان کرد: بسیار بعید است که در زمان باقی مانده تا انتخابات تغییری در سیاست‌های دولت ترامپ در قبال ایران رخ دهد و امکانی برای اقدامی وجود داشته باشد.

به گفته این دیپلمات پیشین، اکنون تمام تمرکز ترامپ بر انتخابات است و بیماری او که ممکن است هنوز ادامه داشته باشد، هیچ فرصتی برای او جهت پرداختن به موضوعات دیگر باقی نمی‌گذارد و می‌دانیم که ترامپ در موضوعات حساس اعتقادی به کار از طریق زیردستانش ندارد و همواره می‌خواهد خودش در مرکز توجه باشد.

اقدامات دولت ترامپ بازگشت به برجام را دشوار می‌کند اما غیرممکن، نه

احمدی در پاسخ به این سوال که تا چه اندازه اقدامات تندروهایی مانند پمپئو علیه ایران برای غیرقابل بازگشت کردن آمریکا به برجام باشد، ابراز داشت: اقداماتی که صرفا از سوی دولت ترامپ انجام می‌شود، اگرچه می‌تواند بازگشت آمریکا به برجام را دشوار کند، اما نمی‌تواند آن را غیرممکن کند. تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی می‌توانست و همچنان با تفسیر آمریکا از سرانجام مکانیسم ماشه می‌تواند بازگشت به برجام برای رئیس‌جمهور بعدی را غیرممکن یا بسیار دشوار کند.

وی ادامه داد: اگرچه تعلیق همه تحریم‌های دولت ترامپ از سوی رئیس‌جمهور بعدی به امتیاز دادن به ایران تعبیر خواهد شد و در سیاست داخلی آمریکا دشوار خواهد بود، اما به لحاظ حقوقی هر اقدامی که توسط یک دولت در آمریکا صورت گیرد از سوی دولت بعدی قابل نقض و ابطال است اما در مورد کنگره فرق می‌کند.

احتمال تصویب قانونی شبیه CAATSA در کنگره درباره ایران

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا با اشاره به اقدامات کنگره آمریکا بیان کرد: کنگره یک بار در اوت ۲۰۱۷ به خاطر نگرانی از تعلیق تحریم‌های روسیه توسط ترامپ اقدام به تصویب قانون CAATSA کرده و حق تعلیق تحریم‌ها توسط رئیس‌جمهور را از قانون مربوطه حذف کرد و دست ترامپ در مورد تحریم‌های روسیه را بست.

احمدی با بیان اینکه کسانی در کنگره در پی اقدامی مشابه در مورد تحریم‌های ایران بوده‌اند که هنوز به جایی نرسیده است، یادآور شد: در صورت شکست ترامپ در ۳ نوامبر این امکان وجود دارد که در فاصله دو ماه و نیم تا شروع به کار بایدن، عناصر تندرو در کنگره تلاش‌هایی در این جهت انجام دهند.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.