ماسک‌های غیراستاندارد، بلای جان مردم در کرونا

به گزارش عصر آزادی آنلاین، در شرایطی که بنا بر تاکید کارشناسان بهداشت و سلامت، استفاده از ماسک در کنار رعایت فاصله اجتماعی و شست و شوی مرتب دست‌ها از راهکارهای اصلی پیشگیری از ابتلا به کروناست، تولید انبوه ماسک‌های غیراستاندارد و عرضه آن به بازار به عاملی برای افزایش شمار کرونایی‌ها تبدیل شده است.

ماسک استاندارد به ماسکی گفته می شود که سه لایه داشته باشد؛ لایه وسطی آن «ملت بلو» باشد و لایه های ۲ طرف نیز از جنس اسپاند باشند، ضمن اینکه کش نگهدارنده آن نیز به ماسک دوخته شود نه اینکه چسبانده شود، زیرا در غیر این صورت ماسک تنها در حد جلوگیری از ورود گرد و غبار به دهان کاربرد دارد و نمی تواند حایلی در مقابل ورود ویروس کرونا به بدن باشد.

این در حالی است که این روزها مردم آذربایجان شرقی از عدم اطمینان به ماسک های موجود در بازار سخن می گویند؛ آنان از اینکه ماسک ها لایه وسطی ندارند، زود گشاد می شوند و کش آنها به راحتی پاره می شود، گله مندند.

نکته جالب اینکه مردم می گویند همین ماسک های غیراستاندارد در اماکن تخصصی فروش وسایل بهداشتی از قبیل داروخانه ها و مغازه های فروش تجهیزات پزشکی عرضه می شود و آنان نیز با اعتماد سنتی به این محل ها نسبت به خرید این قبیل ماسک ها اقدام می کنند، غافل از اینکه ماسک های غیراستاندارد نه تنها هیچ تاثیری در پیشگیری از کرونا ندارد، بلکه با اعتماد کاذبی که به دارندگان آن می دهد، سرعت انتشار ویروس در جامعه را شتاب می دهد.

از سوی دیگر مردم آذربایجان شرقی با اشاره به از کار افتادن سریع ماسک های غیراستاندارد، می گویند که بروز این وضعیت هزینه های تامین ماسک برای آنان را گاه تا سه برابر افزایش می دهد.

با اینکه آذربایجان شرقی با تولید روزانه بیش از ۱.۵ میلیون عدد ماسک از نظر کمی مازاد بر نیاز خود این کالای بهداشتی تولید می کند، اما بدیهی است که استاندارد و کیفی کردن تولید آن بر کمیت ارجحیت دارد؛ امری که مطالبه مردم استان از نهادهای مسوول است.

۱۴ پروانه صنعتی تولید ماسک در آذربایجان شرقی صادر شده است/۹۰۰هزار ماسک نیاز روزانه، ۵۰۰ هزار مصرف روزانه استان

 معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی اظهار کرد: نظارت بر تولید ماسک بر اساس قانون و مصوبه ستاد ملی کرونا بر عهده معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی است.

رضا عین الله زاده با بیان اینکه مجوز تولید صنعتی ماسک بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است، گفت: البته واحدهای تولیدکننده ماسک ملزم هستند تولیدات خود را در اختیار بیمارستان ها، مراکز درمانی و داروخانه ها بگذارند که نظارت بر این عرضه نیز بر عهده معاونت غذا و دارو بوده و بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت نمی توانند بر کیفیت ماسک های داروخانه ها نظارت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه صدور مجوز تولیدات کارگاهی ماسک بر عهده سازمان نیست، افزود: واحدهای تولیدی ماسک از طریق اخذ پروانه از اتحادیه پیراهن دوزان می توانند پروانه کسب دریافت کنند و به تولید بپردازند این واحدها ماسک های کارگاهی تولید می کنند، که نظارت بر این واحدها نیز بر عهده بسیج اصناف است.

عین الله زاده گفت: واحدهای تولید کننده غیرمجاز بسیاری در سطح آذربایجان شرقی وجود دارد که این واحدها بدون مجوز و به صورت خانگی و کارگاهی تولید ماسک می کنند که بیشتر غیرقابل شناسایی هستند و مردم و خریداران باید در این خصوص به مسوولان کمک کنند و در واقع پویش ملی برای نظارت ایجاد شود.

وی ادامه داد: البته بازرسان سازمان با گشت های مشترک تعزیرات آذربایجان شرقی تاکنون توانسته اند هزاران ماسک تقلبی کشف و ضبط کنند چون صدها تولیدکننده غیررسمی ماسک در حال فعالیت هستند.

وی افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت ۱۴ پروانه صنعتی تولید ماسک در آذربایجان شرقی صادر کرده و روزانه بیش از یک میلیون عدد ماسک استاندارد تولید می کنند که نظارت مستمر بر آنها وجود دارد.

عین الله زاده با بیان اینکه نیاز استان به ماسک روزانه ۹۰۰ هزار عدد است، گفت: در صورتی که اکنون ۵۰۰ هزار ماسک فروش روزانه ماسک است و اگر کودکان زیر پنج سال و پیرمردانی که در خانه ها می مانند را از جمعیت استان کم کنیم حداقل باید روزانه بیش از ۹۰۰ هزار ماسک فروش داشته باشیم.

وی همچنین اظهار کرد: قیمت فروش ماسک استاندارد در دم کارخانه ۱۰۵۰ تومان و به صورت تک فروشی ۱۳۰۰ تومان است اما واحدهای غیرمجاز ماسک های غیراستاندارد را با حدود ۴۰۰ تومان قیمت تمام شده تولید و آن را با قیمت های پایین عرضه می کنند که موجب ایجاد مشکلات در بازار فروش به لحاظ کیفیت و عرضه می شود.

۱۵۹فقره پرونده کشف ماسک تقلبی، احتکاری، توزیع خارج از شبکه و قاچاق تشکیل شد

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: در هفت ماهه امسال با یکهزار و ۲۹۱  بازرسی انجام شده ۱۵۹فقره پرونده مربوط به کشف ماسک تقلبی، احتکاری، توزیع خارج از شبکه و قاچاق در استان تشکیل شده است.

یوسف پایدار گفت: ارزش پرونده های متشکله ۸۲ میلیارد و ۴۵۲ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۶۲۶ ریال است و امسال ۵۸۱هزار و ۷۰۱ ماسک نیز کشف و ضبط شده است.

در همین حال کارشناس صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز گفت: برای نظارت بر قیمت، توزیع و کیفیت تولیدات مراکز مستقیم از تولید به مصرف ماسک استاندارد عرضه می کنند که تاکنون یک مرکز در کلانتر کوچه تبریز در خیابان آبرسان راه اندازی شده که مورد تایید معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تبریز است.

مهران تمجیدی با بیان اینکه قیمت عرضه ماسک استاندارد به مشتری در این گونه مراکز ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تومان خواهد بود، اظهار کرد: حداکثر تا پایان ماه جاری چند مرکز مشابه نیز در تبریز و سطح آذربایجان شرقی راه اندازی می شود تا مشکل کیفیت، قیمت و توزیع به کلی رفع شود.

وی افزود: با همکاری شهرداری تبریز کیوسک های عرضه ماسک استاندارد با قیمت مصوب ارایه می شود تا مشکلات رایج در خصوص این کالای کرونایی حساس برطرف شود.

۲۰ واحد صنفی در تبریز مجوز تولید کارگاهی ماسک دریافت کردند

رییس اتحادیه پیراهن دوزان شهرستان تبریز نیز اظهار کرد: تاکنون ۲۰ واحد صنفی مجوز تولید کارگاهی ماسک دریافت کرده اند.

مهران دوستدار گفت: مجوز فعالیت این واحدها با نظارت علوم پزشکی تبریز و سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی صادر و این واحدها با دستگاه های تمام خودکار و نیمه خودکار در جهت رفع نیازهای ماسک شهرستان فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه تاکنون تولیدکننده ماسک متخلف در تبریز نداشته ایم، افزود: استعلام کیفیت و نظارت بر تولید نیز از طرف علوم پزشکی تبریز انجام می شود، تولیدات بی کیفیت موجود در بازار مربوط به تولیدات خانگی است که به صورت سنتی انجام می شود.

با تولیدکنندگان ماسک بی کیفیت در آذربایجان شرقی برخورد می شود

مدیر تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز اظهار کرد: تولیدات استاندارد ماسک ۲ نوع سه لایه و ان ۹۵ در آذربایجان شرقی تولید می شود.

دکتر محمد خوش خلق گفت: ماسک سه لایه بیش از ۹۰ درصد ذرات موجود در هوا را مانع می شود شامل لایه های ۲لایه اسپان با ضخامت ۲۰ تا ۲۵ و یک لایه میانی ملت بلوم (Melt blown) با ضخامت ۱۷ تا ۱۷ دسی متر به بالا یا هر سه لایه از جنس اس. ام. اس و ماسک سه لایه با ضخامت دیگر است.

وی افزود: ماسک ان ۹۵ نیز که ۹۵ درصد ذرات هوا را پالایش می کند چهار لایه بوده(۲لایه اسپان، یک لایه ملت بلوم، یک لایه فیلتر پلی استر) است که با نظارتی که علوم پزشکی بر واحدهای تولیدی دارای پروانه و مجوز دارد این استانداردها رعایت می شود.

وی یادآور شد: پس از هشت ماه از ورود کرونا اکنون تمام واحدهای تولیدی آذربایجان شرقی صنعتی و نیمه صنعتی شدند یعنی دخالت دست در تمام صنعتی وجود ندارد و در نیمه صنعتی تنها اتصال کش با دست انجام می شود.

وی ادامه داد: واحدهای تولید ماسکی که از چسب برای چسباندن کش استفاده کنند پروانه به آنها داده نمی شود و از هفته جاری واحدهایی که این شرایط را رعایت کنند پروانه تمدید یا صادر می شود.

دکتر خوش خلق اظهار کرد: واحدهای تولیدی ماسک باید حداقل ۲۰۰ متر مساحت داشته و کف و دیوارهای آنها قابل شستشو بوده و تمام کارکنان آنها کارت بهداشت داشته باشند.

وی با بیان اینکه تاکنون هزاران ماسک غیراستاندارد در آذربایجان شرقی جمع آوری شده است، تاکید کرد: مردم می توانند با تماس با شماره ۱۹۴ داروخانه ها و فروشگاه های تجهیزات پزشکی که ماسک های غیراستاندارد یا بی کیفیت می فروشند را معرفی کنند.

هفت داروخانه تبریز در خصوص عرضه ماسک های خارج از شبکه تذکر گرفته است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی در جریان تولیدات خانگی و زیرپله ای نیست و کیفیت تولید آنها نیز ربطی به این مجموعه ندارد.

دکتر حسن آقاجانی با بیان اینکه بر داروخانه ها و فروشگاه های تجهیزات پزشکی نظارت مستمر وجود دارد، گفت: توزیع ماسک های استاندارد در داروخانه ها انجام می شود و در این خصوص کمترین مشکل وجود داشته طوری که امسال تنها هفت داروخانه در خصوص عرضه ماسک های خارج از شبکه تذکر گرفته است.

وی ادامه داد: روزانه سه گروه نظارت و بازرسی این معاونت بر عرضه ماسک توسط داروخانه ها نظارت دایم دارند و عرضه ماسک از طریق اصناف و خارج از شبکه عرضه بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است.

تولید روزانه ۱.۵ میلیون عدد ماسک در آذربایجان شرقی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: روزانه ۱.۵ میلیون عدد انواع ماسک در استان تولید می شود.

حبیب امین زاده افزود: امسال از ۱۵ فروردین به بعد ظرفیت تولید ماسک استان از ۱۰ هزار عدد در روز به ۱.۵ میلیون عدد رسید و در حال حاضر  توانایی و قابلیت تولید ۳ میلیون عدد ماسک در استان وجود دارد.

وی ادامه داد: کارخانه های جدید تولید ماسک در آذربایجان شرقی از همان روزهای اول شیوع ویروس کرونا  ایجاد شدند و اکنون بیشتر واحدهای تولیدی ماسک با انباشت ماسک های تولیدی و نبود فروش مناسب مواجه هستند.

امین زاده گفت: در شرایط فعلی مشکلی به نام تامین ماسک در آذربایجان شرقی وجود ندارد و به دنبال شرایطی هستیم که بتوانیم علاوه بر ارسال آن به بقیه استان‌ها، زمینه صادرات ماسک را نیز فراهم کنیم.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.