مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی: تبریز نیازمند ۶۰ کتابخانه استاندارد است که تنها ۲۰ باب آن موجود است!

انتقاد تنها بانوی شورا به روحانیِ فرهنگی شهرداری تبریز؛ استفاده از خدمات حرفه آموزی زنان به معنای بی سوادی آنها نیست!

?عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

دویست و هفتمین جلسه رسمی شورای پنجم شهر تبریز به ریاست شهرام دبیری و با حضور اعضا و شهردار تبریز در عمارت تاریخی ساعت برگزار شد که در آن مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی به تشریح وضعیت کتاب و کتابخوانی پرداخت.

از نکات جالب توجه جلسه این هفته شورا، انتقاد تنها عضو بانوی پارلمان شهری تبریز نسبت به اظهارات معاون فرهنگی شهرداری بود که به نظر او، جملات نسنجیده ای در رابطه با حرفه آموزی زنان بر زبان آورد.

سونیا اندیش با اشاره به اینکه شما به عنوان یک روحانی از تریبون شهر اظهاراتی را بر زبان می آورید که باید احساس شرم کنیم گفت: استفاده از خدمات حرفه آموزی زنان در فرهنگسراها به معنای بی سوادی زنان نیست!

از دیگر بخش های قابل توجه این جلسه، پرداختن به قضیه جان باختن پاکبانان شهرداری در حین انجام وظیفه بود که بحث و جدل های بسیاری را به وجود آورد و علیرغم توضیحات مدیرعامل پسماند شهرداری، اغلب اعضای شورا از شنیدن آنها قانع نشدند!

▪️باید پیمانکاران مجاب شوند تا محدوده کار کارگران تنظیف امن باشد

رئیس شورای شهر تبریز در ابتدای جلسه این هفته گفت: اگر بتوانیم در عرصه کتابخوانی موفق عمل نماییم مردم خواهند توانست در مسائل مختلف، درست تصمیم بگیرند.

شهرام دبیری رعایت مقوله ایمنی در کار را مورد توجه قرار داد و افزود: بارها گفته ایم شیوه نامه ایمنی در کار تصویب شود اما متاسفانه مشاهده می کنیم که هر هفته جان یکی از زحمتکشان شهرداری تلف می شوند!

وی با ذکر این نکته که خطر در کمین کارگران فضای سبز و پاکبانان است اضافه کرد: زیرا مقوله ای به نام آموزش ایمنی کار وجود ندارد لذا باید پیمانکاران مجاب شوند تا محدوده کار کارگران تنظیف برای آنها امن باشد.

دبیری تاکید کرد: کارگران تنظیف سزاوار محافظت هستند که با آموزش اقدامات تامینی می توان به کاهش سوانح جاده ای و درون شهری دست یافت.

▪️باید برای حفظ روابط اجتماعی در شرایط کرونایی چاره‌اندیشی کرد

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه این روز‌ها شعار کتاب خوانی به تبعیت از وضع جامعه حال خوشی ندارد گفت: حال خوش خواندن زمانی است که جامعه در شرایط نرمال قرار دارد به طوری که انتظار داشتیم ‌هر سال بتوانیم تعداد کتابخانه ها را در استان افزایش دهیم!

شهرام خدایی با بیان اینکه تحریم ها باعث شده سرانه فیزیکی کتابخانه ها ‌کاهش یابد ادامه داد: حدود ۱۱۵ کتابخانه نهادی در استان وجود دارد و ۳۳ کتابخانه مشارکتی بین نهاد کتابخانه ها و سازمان های مختلف اداره می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۳ میلیون جلد کتاب در کتابخانه‌ها ارائه می‌شود تصریح کرد: عضویت و تمدید عضویت در کتابخانه ها به دلیل شیوع کرونا رایگان است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی با ذکر این نکته که کتاب محصول مکتوب اندیشه بشری است گفت: امروز جامعه به دلیل شیوع ویروس کرونا به نحوی شده که نزدیکترین افراد از همدیگر خبر ندارند لذا باید برای حفظ روابط اجتماعی در شرایط کرونا چاره‌اندیشی کرد.

خدایی اضافه کرد: درحال حاضر باید برای هر ۱۰۰ نفر ۸ متر‌مربع فضای کتابخانه‌ای باید در کشور وجود می‌داشت اما متاسفانه این سرانه ۲ متر و ۲۲ سانتی متر است!

وی با اشاره به اینکه اگر وضعیت موجود در کتابخانه‌های شهرداری تغییر یابد اوضاع بهتر خواهد بود تاکید کرد: امروز در تبریز ۱۵ کتابخانه نهادی وجود دارد که بیش از ۲۰ کتابخانه نیز مختص شهرداری است لذا امروز در تبریز باید ۶۰ کتابخانه با استانداردهای بالا موجود باشد!

مدیرکل کتابخانه های آذربایجان شرقی گفت: اگر کمک های شهرداری و اعضای شورا نبود کتابخانه قره‌چمنی را نمی‌توانستیم افتتاح نماییم.

خدایی با اشاره به اینکه دو کتابخانه در محله های ملازینال و پارک ستارخان با همکاری شهرداری درحال ساخت است تصریح کرد: نهاد کتابخانه ها خواستار همکاری شهرداری و نهاد کتابخانه ها بوده و پیشنهاد دارد این ‌نهاد به عنوان دستگاه بهره بردار کتابخانه‌های شهرداری انتخاب شود.

▪️ذائقه شهروندان نسبت به مطالعه کتب مجازی افزایش یافته است

معاون فرهنگی، اجتماعی شـهردار تبریز با اشاره به اینکه کتاب، معجزه بزرگ پیامبر اکرم (ص) بوده است که با کلمه بخوان بر ایشان نازل گردید گفت: حدود ۱۰۶ هزار جلد کتاب در اختیار کتابخانه های شهرداری تبریز قرار دارد که اغلب در مناطق محروم می باشند.

حجت الاسلام والمسـلمین حمیـدی ادامه داد: در ابتدای سال جاری و به دلیل کرونا، تغییراتی در شیوه نامه های فرهنگی به وجود آوردیم و مقرر گردید تا برنامه های فرهنگی به صورت مجازی برگزار شود زیرا شرایط طوری شده که ذائقه شهروندان، نسبت به کتب مجازی افزایش یافته است.

وی تعداد قرائت خانه های شهرداری را ۲۹ باب با ظرفیت ۵۵ سالن عنوان کرد و افزود: قرائت خانه مقبره الشعرا نیز تا پایان تابستان سال آینده در اختیار مردم و علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

حمیدی تاکید کرد: در آذر ماه سال جاری در دو مرحله برای کتابفروشی های سطح شهر مسابقه فرهنگی برگزار خواهیم داشت تا با حمایت سوبسیددار، مبلغی حدود ۳۰۰ میلیون تومان را اهدا نماییم.

▪️استفاده از خدمات حرفه آموزی زنان به معنای بی سوادی آنها نیست!

در بخشی از جلسه این هفته شورا، سونیا اندیش از اظهارات معاون فرهنگی شهردار تبریز درباره بی سواد قلمداد کردن زنان انتقاد شدیدی کرد و گفت: اینکه شما به عنوان یک روحانی از تریبون شورای شهر این اظهارات را بر زبان می آورید باید احساس شرم کنیم!

تنها عضو بانوی شورای شهر تبریز با اشاره به اینکه در ارتباط با موضوع فرهنگسراها بانوان را بی سواد خطاب کردید افزود: وقتی زنان از خدمات فرهنگی و هنری شهرداری در فرهنگسراها استفاده می کنند نقطه قوت شماست اما استفاده از خدمات حرفه آموزی زنان در فرهنگسراها به معنای بی سوادی زنان نیست!

وی با ذکر این نکته که آموختن سواد بر عهده شما نیست اضافه کرد: این امر تحت مدیریت نهضت سوادآموزی قرار داده شده است و فرهنگسراها تنها به امور آموزش فنون فرهنگی اختصاص دارد لذا پیشنهاد می کنم درب فرهنگسراها در تایم بعد از ظهر هم بر روی عموم مردم باز باشند…

حجت الاسلام حمیدی نیز با اشاره به اینکه شما منظور مرا خوب متوجه نشدید خطاب به اندیش گفت: منظور من این بود که کسانی که سواد خواندن و نوشتن ندارند ما خودمان برای آنها می خوانیم!

▪️باید قرارداد پیمانکارانی که به وظایف خود عمل نمی کنند لغو شود

موضوع بررسی رسیدگی به جان باختن تعدادی از پاکبانان شهرداری تبریز نیز از جمله بخش های جالب توجه جلسه این هفته شورای شهر بود که علیرغم عدم طرح در دستورجلسه، با پیشنهاد فریدون بابایی اقدم مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز درباره فوت کارگران تنظیف گفت: وقتی راننده با سرعت ۱۱۰ کیلومتر چند متر مانده به چهارراه پاکبان ما را زیر می گیرد ما چه حرفی می توانیم داشته باشیم!؟

علیرضا اصغری افزود: این در حالی است که کلاسهای آموزشی برای همه کارگران برگزار شده و گواهی لازم را دریافت نموده اند تا در کار خویش  موارد ایمنی را رعایت کنند.

وی ادامه داد: جی.پی.اس خودرو نشان می‌داد که آن محل قبلاً تمیز شده بود و نیاز یه تمیزکاری نداشته است اما در اینکه پاکبان، جان خود را از دست می دهد ما بی تفاوت نبوده و برای ایمنی پاکبانان تجهیزات اختصاص یافته است.

اصغری با بیان اینکه بعضاً شهروندان نیز رعایت نمی کنند تاکید کرد: وقتی زباله ها را روی ماشین می گذارند و پس از طی مسافت بر زمین می افتد پاکبان مجبور به تنظیف محل حتی در وسط معبر می گردد پس اگر بخواهیم ایمنی کارگران را فراهم کنیم باید شهروندان هم رعایت کنند.

شهرام دبیری پس از این اظهارات گفت: من شخصاً از توضیحات شما قانع نشدم و باید ببینیم که پیمانکاران چقدر وسایل ایمنی دارند زیرا فرهنگ ایمنی کار در جامعه جا نیفتاده و در دنیا پرچم هوایی که در دست می گیرند استفاده نمی شود!

عبدالله تقی پور هم گفت: ما استفاده از تکنولوژی های نوین را بلد نیستیم، نمی دانیم ارزش جان انسان برایمان مهم است یا برند تمیزی شهر تبریز!؟ چرا در این حوزه مقاومت می کنیم؟

فریدون بابایی اقدم نیز صراحتاً از مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری به عنوان متولی و مسئول حفاظت از جان پاکبانان خواست تا درباره علت فوت کارگر تنظیف توضیح دهد!

محمدحسن اسوتچی نیز با اشاره به اینکه ریشه قضیه درگذشت کارگر تنظیف به نظارت شورا بر می گردد گفت: وقتی شورا نظارت خود را کنار می گذارد شاهد چنین صحنه هایی می باشیم، چرا از یقه پارکبان می گیریم و از او تعهد می گیریم که فلان کار را نکن…چرا نظارت نداریم؟

وی با ذکر این نکته که خودمان هم با سرعت زیاد می رویم و دیگران را مقصر ندانیم افزود: مثلاً در منطقه ۱۰ کارگران با قبول خطرات فراوان در زیرگذرها کار می کنند، شفاف سازی کنید که نظارت بر عهده چه کسی می باشد؟ به هر قیمتی نباید کارگران جان خود را از دست دهند.

غلامحسین مسعودی ریحان نیز گفت: فرض کنیم یک روز شهرداری تعطیل شود چه اتفاقی می افتد؟ پیمانکارانی که به وظایف خود عمل نمی کنند باید قرارداد آنها را لغو کنید تا برای دیگران هم عبرت شود.

وی با ذکر این نکته که تمام کارها را به پیمانکار می سپارند اضافه کرد: فوت کارگر در هر منطقه شهرداری اتفاق افتاده است باید با پیمانکار آن منطقه برخورد داشته باشید، پس خواهش دارم با پیمانکاران برخورد شدید صورت گیرد.

در پایان این بخش و به پیشنهاد رئیس شورا مقرر شد تا مدیران شهری برای اقناع منتخبان مردم درباره جان کارگران، در دو هفته آتی توضیحات کاملی را در صحن شورا ارائه نمایند.

▪️حدود ۵۰۰ هزار ماسک سه لایه در بین مردم تبریز توزیع خواهد شد

در پایان جلسه این هفته، لایحه دوفوریتی توزیع ماسک رایگان توسط شهرداری تبریز به ارزش یک میلیارد تومان در صحن شورا مورد بررسی قرار گرفت.

با تصویب اعضای شورای شهر تبریز مقرر شد شهرداری تبریز به مبلغ یک میلیارد تومان ماسک خریداری کرده و به صورت رایگان در میان شهروندان توزیع نماید.

بدین ترتیب و با توجه به اینکه قیمت مصوب ماسک سه لایه در بازار دو هزار تومان است شهرداری تبریز با این اعتبار باید حدود ۵۰۰ هزار ماسک خریداری و در بین مردم توزیع کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.