9 طرح برق‌رسانی در استان آذربایجان شرقی به بهره‌برداری رسید

به گزارش عصر آزادی آنلاین، ۹ طرح تامین برق با سرمایه‌گذاری ۷۳۲ میلیارد تومان در آذربایجان شرقی به بهره‌برداری رسید.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو در آیین افتتاح طرح های برق رسانی آذربایجان شرقی گفت: طرح های افتتاح شده شامل پست ۲۰ و ۱۳۲ کیلوولت و ورود به مدار مرحله اول ترانس ۱۳۲ به ۲۰ کیلوولت با ظرفیت ۱۰۰ مگا آمپر  GIS مرکزی تبریز است که یکی از پست های بزرگ کشور محسوب می شود.

همایون حائری اظهار کرد: نیروگاه کوچک مقیاس‌ تبریز به ظرفیت ۲۵ مگاوات، چهار طرح افزایش ظرفیت (پست‌های سعیدآباد، خسروشهر، آخولا و ماشین‌سازی) و سه طرح انتقال برق، تامین روشنایی و ساخت فیدر از دیگر طرح های به بهره برداری رسیده امروز است.

وی افزود: از مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده برای این طرح ها ۴۶۵ میلیارد تومان برای نیروگاه مقیاس‌کوچک ۲۵ مگاواتی تبریز توسط بخش خصوصی و بقیه برای هشت طرح دیگر از محل منابع داخلی هزینه شده است.

حائری با بیان اینکهخط ۲۳۰ کیلوولت سهند، تبادل بار بین سهند و ارومیه را تقویت می کند، گفت: این طرح ها با هدف تقویت شبکه انتقال، پایداری تامین برق بخش مرکزی تبریز، تامین بار مشترکان توزیع، کاهش تلفات، بهبود کیفیت برق، افزایش ظرفیت پست و تامین بار متقاضیان و افزایش ظرفیت ترانسفورماتورها با توجه به صنعتی بودن منطقه اجرا شده است.

۶۰ درصد نیروگاه های کشور ساخت داخل هستند

معاون برق و انرژی وزیر نیرو همچنین گفت: سیکل بهره وری در طرح های ساز و کاری مورد توجه قرار گرفته، چنان که در ۶ سال گذشته میزان تلفات برق از بیش از ۱۵درصد به ۹.۷۶درصد کاهش یافته و به موضوع افزایش بازدهی نیروگاه ها  توجه شده تا با فن آوری های بالا مصرف سوخت کمتری داشته باشند.

حائری اظهار کرد: هوشمندسازی شبکه های برق و خدمات رسانی برق از دیگر اولویت های وزارت نیروست که با دانش بومی در حال انجام است.

وی ادامه داد: در زمینه ساخت توربین های گازی جزو قدرت های برتر دنیا هستیم و ۶۰ درصد نیروگاه های کشور ساخت داخل هستند.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: تولید نیروگاه حرارتی تبریز نسبت به ظرفیت آن بالاتر است و انرژی تجدیدپذیر تولیدی در آذربایجان شرقی ۷۰ تا ۸۰ مگاوات است که بیشتر توسط توربین های بادی تامین می شود، اما ظرفیت تولید برق توسط توربین های بادی در این استان بسیار بالاست که باید از این ظرفیت ها به نحو مناسب استفاده شود.

حائری اضافه کرد: بر این اساس به دنبال افزایش ظرفیت تولید انرژی برق از طریق توربین های بادی هستیم.

مدیرعامل برق منطقه آذربایجان نیز در این آیین گفت: طرح چهار کیلومتری تونل انرژی و پست ۲۳۰ کیلوولت مرکزی تبریز در حال انجام است.

افشین روشن‌ میلانی اظهار کرد: این طرح بیش از سه هزار متر  پیشرفت فیزیکی دارد و تنها کمتر از ۸۰۰ متر باقی مانده که در صورت تامین منابع مالی سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی گفت: نیروگاه کوچک مقیاس تبریز به ظرفیت ۲۵مگا وات نیز امروز آماده افتتاح شده است.

۹طرح تامین برق شرکت برق منطقه ای آذربایجان امروز در قالب هفته بیست و نهم پویش هرهفته_الف_ب_ایران به بهره برداری رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.