گزارش “عصرآزادی” از جلسه شماره ۶۵ شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی؛ لزوم مشارکت بیشتر بانک ها در ارائه تسهیلات به صاحبان صنایع آذربایجان شرقی

?عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده:

شصت و پنجمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی با موضوعاتی همچون بررسی ظرفیت و چالش های مناطق مرزی آذربایجان شرقی و به ریاست استاندار در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.

در این جلسه وضعیت ناوگان حمل و نقل باری، تسهیلات تخصیص داده شده از سوی بانک ملی به صنایع استان، تامین مواد اولیه تولیدی پتروشیمی های ایران از طریق بورس و بررسی ظرفیت ها و چالش های مناطق مرزی استان مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه همچنین رئیس اتاق بازرگانی تبریز، رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی، تعدادی از نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان دولتی و بخش خصوصی استان حضور داشتند.

▪️بررسی وضعیت ناوگان حمل و نقل باری آذربایجان شرقی

در ابتدای جلسه، وضعیت ناوگان حمل و نقل باری مورد بررسی قرار گرفت که فرسودگی و تعداد کم این ناوگان و از سوی دیگر موانع شدید در راه واردات خودروها و کامیون های باری از دیگر موضوعات مطرح شده بود.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به وجود ضعف در ساختار حمل و نقل و مجموعه راهداری گفت: باید به فکر افزایش شرکت های حمل و نقل و از سوی دیگر ارائه تسهیلات لازم برای واردات ماشین های مخصوص ناوگان حمل و نقل باری باشیم.

محمدرضا پورمحمدی با تاکید بر لزوم اسقاط یک کامیون در برابر واردات یک کامیون جدید افزود: از زمانی که ثبت سفارش خرید و واردات خودرو انجام شده تا زمانی که این خودروها وارد می شوند نباید شاهد اسقاط کامل کامیون قدیمی و حذف کارت هوشمند و کارت سوخت آنها باشیم چرا که این امر موجب مشکلاتی در ناوگان حمل و نقل باری خواهد شد.

▪️سهم پایین بانک ملی در ارائه تسهیلات به صنایع آذربایجان شرقی

سهم پایین بانک ملی در ارائه تسهیلات به صنایع استان از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود، به طوری که فعالان بخش تولید و صنایع آذربایجان شرقی خواستار افزایش میزان تسهیلات ارائه شده از سوی بانک ملی شدند.

استاندار آذربایجان شرقی در این خصوص، خواستار ورود بانک ملی به پروژه های سرمایه گذاری همچون راه آهن خاوران، انتقال آب ارس و متروی تبریز شده و بر لزوم مشارکت بیشتر بانک ها در ارائه تسهیلات به صاحبان صنایع تاکید کرد.

▪️مشکل تامین مواد اولیه تولیدی پتروشیمی ها از بورس کالا

مشکل تامین مواد اولیه تولیدی پتروشیمی های ایران از طریق بورس از دیگر موارد مطرح شده در جلسه بود که مورد بحث و بررسی قرار گرفت. استاندار آذربایجان شرقی در این خصوص با اشاره به ملاقات با وزیر صمت گفت: در این دیدار تاکید شد که تعیین نیاز واحدهای تولیدی به مواد اولیه باید به خود استان واگذار شود.

پورمحمدی با تاکید بر لزوم حل و فصل تامین نیازهای واحدهای تولیدی از بورس کالا گفت: این موضوع مورد پیگیری قرار گرفته است که امیدواریم از سوی وزارتخانه، اقدام موثری در این راستا انجام گیرد.

▪️بررسی ظرفیت ها و چالش های مناطق مرزی آذربایجان شرقی

بررسی ظرفیت ها و چالش های مناطق مرزی استان نیز دیگر موضوع مورد بحث در این جلسه بود که طی آن دبیر میز کشور آذربایجان به بیان ظرفیت های ارتباطی ایران و آذربایجان شرقی با کشور آذربایجان پرداخت.

استاندار آذربایجان شرقی در این خصوص با اشاره به جایگاه ویژه آذربایجان شرقی در افزایش ارتباط با کشورهای آذربایجان و ارمنستان گفت: ارمنستان و آذربایجان هر دو کشور همسایه ایران بوده و با حُسن ظن در پی گسترش روابط با این دو کشور خواهیم بود.

پورمحمدی با اشاره به برگزاری ویدئوکنفرانسی با حضور مسئولان اقتصادی استان با طرف آذربایجانی افزود: پس از برگزاری این کنفرانس در آینده نزدیک به دنبال اعزام هیات اقتصادی به منظور ارزیابی قابلیت و ظرفیت های همکاری های دو جانبه خواهیم بود.

▪️مسئولیت اجتماعی فعالان اقتصادی، مهمترین بحث اشتغال زایی

رئیس اتاق بازرگانی تبریز مهم ترین مسئولیت اجتماعی فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع را بحث اشتغالزایی دانسته و از تلاش های صورت گرفته در این راستا قدردانی نمود.

یونس ژائله با اشاره به ضرورت تلاش برای حفظ سرمایه گذاران و فراری ندادن آنها گفت: در شرایط کنونی فضای کار کردن برای فعالان بخش خصوصی همانند دویدن در یک میدان مسابقه دوی با مانع شده که سرمایه گذاران و فعالان بخش خصوصی باید برای ادامه فعالیت خود از موانع زیادی عبور کنند لذا نباید با بوروکراسی های زاید اداری، آنها را فراری دهیم.

وی، اشتغالزایی را از مهم ترین دغدغه صاحبان صنایع دانست و اضافه کرد: در شرایط کنونی اقتصادی، مباحث مربوط به توسعه اقتصادی و بهبود وضعیت مردم در اولویت قرار دارد که مسئولان نیز باید در این خصوص یاریگر فعالان بخش خصوصی و تولیدکنندگان باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.